Annonce
Viborg

Glæde på campingpladsen: Gæsterne vil ikke hjem

Familien Rosenkrans Andersen nyder at spille minigolf i solskinnet.
Denne sommer har været god for Viborg Søcamping, der har flere gæster end sidste år. Især oplever ejer Knud Glerup en stigning blandt cykelturister og nordmænd.

Viborg: Campingvogne, telte og biler med tagbokse fylder de små gader og stier på Viborg Søcamping. Der er stille på legepladsen og ingen på hoppepuden, for middagssolen står skarpt på himlen. De fleste nyder frokosten i skyggen, mens andre forsøger at køle lidt af med en is fra pladsens kiosk.

Der er også mange af pladsens gæster, der er på eventyr i sommerlandet. Endelig kom varmen og solskinnet til Viborg Søcamping, hvor flere af gæsterne havde håbet på en sommer magen til den sidste.

- Sommeren ser rigtig god ud her hos os. Helt bestemt. Det er blevet rigtig sommer, og vejret er skønt. Belægningen er høj, og vi har flere gæster end sidste år. Det er nok blandt andet fordi, den gode sommer sidste år har gjort, at folk er blevet hjemme i Danmark og satser på godt vejr, fortæller ejer af Viborg Søcamping, Knud Glerup.

Denne sommer har især mange flere nordmænd end tidligere fundet vej til campingspladsen, foruden tyske og hollandske besøgende. Men også flere aktive turister slår nu teltet op på pladsen.

- Vi har allerede nu haft mange cykelturister, også flere end vi plejer. Vi har endda haft en cykelturist hele vejen fra Israel, det er ret imponerende, siger Knud Glerup, der sammen med sin kone står for det meste på pladsen.

Hele sommeren sker der dagligt aktiviteter for feriebørnene. Især de kreative aktiviteter trækker børnene fra alle nationer til. Blandt andet derfor oplever Knud og Jytte Glerup, at mange af gæsterne vælger at forlænge deres ophold på pladsen.

- Der er hele tiden rigtig mange, der forlænger. De siger, at der er så dejligt her, og så vil de ikke videre eller hjem alligevel. Det er jo også et dejligt område, og vi hører ofte, at folk er glade for belliggenheden - tæt på byen og så alligevel udenfor, fortæller ejer Knud Glerup, der selv venter med ferien og med at campere, til sæsonen er slut til efteråret.

Det er især børnefamilier, der i år er på beøsg på campingpladsen. Foto: Morten Dueholm

Friheden i at campere

I et opslået fortelt foran en af de mange campingvogne sidder Leif og Helle Pedersen fra Næstved og slapper af i skyggen. De ankom til campingpladsen i går aftes efter tre blæsende dage ved Hjarbæk Fjord. Det fik parret til at trække længere ind i landet.

- Viborg har jo en rigtig god belliggenhed, og det var det vigtigste for os. Vi har aldrig været her før, men efter vi havde været i Hjarbæk, fik vi lyst til at køre herned. Her er jo både dejlig natur og en spændende by. Da vi skulle finde ud af, hvor vi skulle køre hen, kunne vi se på nettet, at der skulle være bedre vejr i Midtjylland end mange andre steder, og så blev det her, siger Helle Pedersen.

- Vi elsker friheden i at campere og at kunne flytte rundt, når vi vil videre til næste stop. Vi vil ikke binde os til ét sted en hel uge, og så regner det måske hele tiden. Vi har camperet i omkring 30 år, og vi kan rigtig godt lide både det sociale og friheden i det, fortæller Leif Pedersen, der sammen med sin kone camperer i både Danmark og i udlandet og altså i denne uge på Viborgegnen.

De fleste turister ønsker ifølge ejerne af campingpladsen at besøge domkirken og Dollerup Bakker. Og det er også steder, Næstved-parret har i tankerne, inden de i weekenden vender snuden hjemad.

Nyindkøbt campingvogn

På minigolfbanen har en børnefamilie udstyret sig med bolde og køller og er nu i fuld gang med at konkurrere. På tredje forsøg får otte-årige Naomi bolden sendt perfekt afsted, så den triller hele vejen op forbi de påsatte udfordringer og direkte i hul.

- Jaaaa! Fører jeg foran mor nu? spørger den lille golfer.

Familien Rosenkrans Andersen fra Haderslev har for første gang lagt vejen forbi Viborg Søcamping. I foråret investerede familien i en campingvogn efter i årevis at have lånt sig til andres vogne. Nu skulle det være.

- Camping er rigtig godt til den alder, vores børn har. De kan rende rundt og lege, mens vi kan slappe af. Og så længe vejret er til det - ja egentligt bare det ikke regner - så kan vi rigtig godt lide at campere. Nu var vi blevet trætte af at låne andres vogne og ville have vores egen, fortæller Claus Rosenkrans Andersen.

Familien er bestemt ikke blevet træt af campinglivet endnu. I weekenden går turen direkte videre til bibelcamping ved Haderslev tæt på familiens hjem.

- Det bliver lidt spændende, for vi har aldrig prøvet at være afsted 14 dage i træk i campingvogn før. Men mon ikke det går, siger Claus Rosenkrans Andersen og griner, inden han vender tilbage til minigolf-spillet, hvor han i følge hurtige beregninger har lagt sig i front.

Viborg Søcamping har masser af feriegæster, der hygger sig på udflugter og på pladsen.