Annonce
Kultur

Glad for at ny platform var rullet ud

Rektor på Bjerringbro Gymnasium Dorte Gade er enormt taknemmelig for, at man allerede havde godt greb om den virtuelle undervisnig inden landet blev ramt af Corona-virus. Arkivfoto: Morten Pedersen
Det går godt med det virtuelle arbejde på Bjerringbro Gymnasium.

Bjerringbro: Da meldingen fra statsministeren kom forrige onsdag om, at alle uddannelsesinstitutioner skulle lukke fra mandag betød det også store omvæltninger for gymnasiet i Bjerringbro. Gymnasiet blev låst af og al undervisning skulle fremadrettet forgå virtuelt.

Her halvanden uge senere kan rektor Dorte Gade melde om, at de overordnede tilbagemelding fra elever og lærere er, at det går godt med det virtuelle arbejde.

- Alle BG’ere har taget opgaven på sig, og jeg er glad for, at vores IT-gruppe allerede for to år siden lancerede kommunikation på en ny platform TEAMS, hvor videokonference på klasseniveau og gruppeniveau kan køre med alle mulige pædagogiske finurligheder, siger Dorte Gade.

- Vi havde mandag nogle tekniske problemer med nogle platforme – men nu ser der ud til at være ”båndbredde nok”, fortæller Dorte Gade.

Hun har holdt videokonference med elevrådet, hvor der blev talt om, hvordan eleverne synes det går med det virtuelle.

- De var meget positive, og sagde også, at vi skulle prøve at arbejde på den sociale side. En virtuel frokost blev eksempelvis forslået, hvilket jeg synes er en god idé, fortæller Dorte Gade

Derfor blev der fredag arrangeret et fælles virtuel frokostmøde for alle elever, og der var ”info fra scenen”, og elever og lærere kom med indslag.

Annonce

Helt praktisk foregår undervisningen på BG således at eleverne hver dag i skoletiden skal åbne skema i Lectio, og de skal gå ind i TEAMS og orientere sig.

- For 1. og 2. årgang er der et næsten normalt skema. Skemaet i Lectio giver struktur på dagen. Her kan eleverne se, hvornår der er undervisning i hvilket fag, timens program og hvordan der kommunikeres, forklarer Dorte Gade og fortsætter:

- Lærerne instruerer eleverne i hvordan de skal arbejde virtuelt, så det handler om at ”tjekke ind” og være til stede samt aktiv. Meget, men ikke alt, foregår synkront, og der er registrering af, om eleverne laver deres opgaver, og om de er aktive deltagere.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce