Annonce
Bjerringbro

Grundfos øger overskuddet og sælger flere pumper

Koncernchef hos Grundfos, Mads Nipper er tilfreds med pumpevirksomhedens halvårsresultat. Arkivfoto
Den danske pumpeproducent Grundfos har solgt mere i blandt andet Vesteuropa og Kina i første halvdel af 2019.

Bjerringbro: Grundfos har haft et stigende salg af sine pumpeløsninger i årets første seks måneder, og det har været med til at give en stor stigning i indtjeningen.

I halvårsregnskabet fra den Bjerringbro-baserede virksomhed fremgår det, at omsætningen i første halvdel af 2019 voksede med tre procent til 13,2 milliarder kroner sammenlignet med første halvdel af 2018.

Det bidrog til at sende selskabets overskud op med hele 48 procent til cirka en milliard kroner efter skat.

- Vi er tilfredse med vores finansielle resultater for første halvdel af 2019. Omsætningen er steget på vores kernemarkeder, og kombineret med disciplineret omkostningsfokus leverer vi det største salg og indtjening før renter og skat nogensinde for første halvdel af et år, siger koncernchef hos Grundfos Mads Nipper og fortsætter:

- Vores teams har leveret et fantastisk arbejde på et mere og mere udfordrende marked. Jeg er stolt af det engagement, vi har rundt om i verden og vores bidrag til at løse de globale vand- og klimaproblemer samtidig med, at vi driver en profitabel virksomhed.

Forventer encifret vækst

Det hele er dog ikke rosenrødt. Et tiltagende usikkert globalt marked med flere handelshindringer, påvirker forventningerne til anden halvdel af året og det samlede årsresultat. Grundfos forventer derfor lav encifret vækst for hele året.

Grundfos’ formål om at skabe løsninger på verdens vand- og klimaudfordringer er kernen i alle aktiviteter, og fremgangen fortsætter i første halvdel af 2019.

I løbet af årets første seks måneder har Grundfos reduceret energiforbruget med 11 procent og vandforbrug i produktionen med 10 procent sammenlignet med samme periode sidste år. Endnu vigtigere er det, at virksomheden fortsat bidrager til betydelige energibesparelser hos sine kunder og leverer rent drikkevand til mennesker i nød.

- Jeg er meget stolt af, at vi fortsætter vores momentum og positive påvirkning af globale vand- og klimaudfordringer. Fremgangen giver os endnu mere tro på rejsen mod vores ambitioner for 2025 og 2030. Vores ambitioner om bæredygtighed udgør fundamentet for vores netop lancerede 2025-strategi, siger Mads Nipper.

Annonce
Forsiden netop nu
Annonce