Annonce
Debat

Lokal gymnasieelev: Drop forslag om at aflyse eksaminer

Annonce

Læserbrev: Lige nu florerer et borgerforslag rundt på nettet, hvor der i skrivende stund er over 44.000 antal støtter. Borgerforslaget går ud på, at 3.g’ernes eksaminer i C- og B-fag skal aflyses, grundet at meget af pensum er gennemgået virtuelt. De mener, at den virtuelle gennemgang af noget af pensummet har sænket niveauet og elevernes motivation.

Selv er jeg også gymnasieelev. Dog har jeg taget en HF, som afsluttes til sommer ligesom de 3-årige gymnasieuddannelser. Dermed må jeg også gå ud fra, at borgerforslaget vil ramme mig i min situation, selvom det kun er de 3-årige ungdomsuddannelser, som er nævnt i borgerforslaget.

Det at den virtuelle gennemgang skulle have sænket motivationen og dermed det faglige niveau, kan jeg kun se er elevens eget ansvar.

Det er selvfølgelig helt fair, at det har hæmmet motivationen og niveauet for nogen, men det må vel bare betyde, at man har arbejdet dobbelt så hårdt efter at være kommet tilbage i skole efter første nedlukning af Danmark, med henblik på, at man var kommet bagud, og at endnu en nedlukning kunne være en mulighed senere hen.

Nu kan jeg kun tale for mig selv og på baggrund af mine egne oplevelser, men jeg oplever, at nutidens unge bliver mere og mere dovne og springer over, hvor gærdet er lavest, hver gang der er mulighed for det.


Nu kan jeg kun tale for mig selv og på baggrund af mine egne oplevelser, men jeg oplever, at nutidens unge bliver mere og mere dovne og springer over, hvor gærdet er lavest, hver gang der er mulighed for det.


Flere steder har de indført, at eleverne skal have videokamera tændt, da mange elever dukker op på Teams, Zoom, eller hvad nu man bruger, overværer navneopråbningen og derefter slår lyden fra læreren fra og laver alt muligt andet på deres computer.

Jeg synes personligt selv, at det er lidt for meget, at man kan blive tvunget til at have et videokamera tændt. Lærerne kunne efter min mening ty til andre metoder og fx lave navneopråb på et tilfældigt tidspunkt i løbet af modulet i stedet for altid i starten.

Desuden er det altså heller ikke lærerens, men derimod elevens eget ansvar at lytte efter og deltage aktivt i undervisningen. Skolerne har i forvejen gjort meget for at få elevernes fokus, og det må efter min mening være nok.

Så sent som for et par uger siden, inden Danmark for anden gang blev lukket ned, sad vi i min klasse og snakkede om, hvordan vi ønskede, at den virtuelle undervisning skulle foregå denne gang. Her foreslog mange fra min klasse, at vi skulle være mere aktive og fx gå ture i undervisningen og konstaterede, at det var for kedeligt og trættende at sidde foran skærmen hele dagen.

Men hvad forskellen er på at se sin lærer på en computerskærm eller i virkeligheden, har jeg aldrig forstået. Læreren siger jo præcis det samme. Men dette er selvfølgelig også kun min oplevelse. Hvad jeg synes er værre er, at det et par uger efter er de selv samme elever, som støtter op om dette borgerforslag, som om det ikke var dem selv, der var med til at sænke det faglige niveau i form af flere ”sjove” indslag i undervisningen.

Det at aflyse nogen af eksaminerne, som borgerforslaget foreslår, syntes jeg altså er en dårlig ide. Der er en grund til, at vi skal til eksamen, og det er, at de fleste af os skal læse videre på en uddannelse, hvor vores eksamenskarakterer altså er vigtige og vi skal bruge dem til at søge ind med. Derfor er det vigtigt, at vores karakterer er reelle og danner grundlag for vores præstation. Ikke vores præstation i løbet af året, da ingen elever var forberedte på dette, da de startede i 1.g.

En anden vigtig fordel ved eksaminer er også, at det er en neutral censor, som har sidste ord i vurderingen. Altså en objektiv vurdering der ikke bliver præget af lærerens opfattelse eller relation til den pågældende elev.

Den virtuelle undervisning, som ligger til grund for ønsket om aflyste eksaminer, kan jeg simpelthen ikke se, hvordan skulle styrke lærernes mulighed for at afgive en faglig vurdering af eleverne.

Et andet argument er, at hvis der bare bliver slækket på reglerne, giver det også eleverne baghjul i sidste ende, når de kommer ud i det virkelige liv, uden at der bliver taget en masse hensyn til dem, men i stedet at der er en masse forventninger til selvstændighed og ansvar.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Coronavirus

Live: Pfizer kan ikke levere - Danmark får 100.000 færre doser i første kvartal

Annonce