Annonce
Viborg

Hærvejsmotorvejen er ikke fremtiden

Annonce

Læserbrev: Erhvervsdirektør Henrik Hansen føler, at Viborg bliver forbigået af transportministeren. Det kan man læse i fredagsavisen. Nu vil han samle erhvervslivet i Viborg til en kampagne for Hærvejsmotorvejen. Han siger, at den samfundsmæssigt kan betale sig.

Hvis Henrik Hansen læser Vejdirektoratets rapporter, vil han kunne se, at der ikke er taget højde for en mulig klimaafgift, som der synes at være et flertal i Folketinget for at indføre. En sådan afgift vil ganske vist gå i statens lomme, men den vil samtidig betyde, at der vil blive kørt mindre – især på motorveje, hvor der køres hurtigt og dermed sluges mere brændstof.

Henrik Hansen vil også kunne se, at der ikke er taget højde for, at virksomhederne under coronakrisen har erfaret, at meget arbejde med fordel kan klares i hjemmet. Det betyder færre pendlerture, og derfor endnu engang mindre kørsel på vejene.


Vejdirektoratet har heller ikke taget højde for landskabers og naturområders ødelæggelse. Når man kan sætte en pris på sparet fritidskørsel, må man vel også kunne sætte priser på glæden ved pæne landskaber og naturområder. Det er der ikke.


Den reducerede kørsel vil betyde mindre sparet kørselstid generelt. Denne sparede kørselstid er den største ”indtægt” i Vejdirektoratets samfundsmæssige beregninger af økonomien bag en Hærvejsmotorvej. Denne indtægt vil blive reduceret drastisk, og den vil ikke tilnærmelsesvis blive opvejet af statens indtjening ved en klimaafgift.

Vejdirektoratet har heller ikke taget højde for landskabers og naturområders ødelæggelse. Når man kan sætte en pris på sparet fritidskørsel, må man vel også kunne sætte priser på glæden ved pæne landskaber og naturområder. Det er der ikke.

Vejdirektoratet har beregnet sig frem til et lille overskud for Hærvejsmotorvejen. Imidlertid vil de nævnte manglende hensyn i beregningerne snarere betyde et tab for samfundet.

I stedet for at starte en kampagne for, at Viborg skal have en Hærvejsmotorvej, dvs mere af det samme som andre byer, synes jeg Henrik Hansen skulle tænke anderledes og satse på mere klimavenlige og mindre ødelæggende løsninger. F.eks. bedre eksisterende tog- og vejforbindelser samt flere cykelstier til kommunen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce