Annonce
Læserbrev

Handelschef: Måske sidste år med julemarked på Nytorv

Læserbrev: Man skal kæmpe for det, man tror på. Med alle de midler man har. Men nogle gange må man desværre også bare erkende at ting ikke lader sig gøre. At der ikke er midler eller opbakning til selv de bedste planer og ideer. Det er desværre her, vi står nu.

Med de økonomiske og personalemæssige ressourcer, som vi har i Viborg Handel, er det ikke muligt for os at hæve overliggeren endnu højere i en forening, hvor vi konstant har tilføjet flere aktiviteter og jagtet flere mål og gennem de sidste tre år været en af de væsentligste drivkræfter bag Jul i Viborg, herunder Julemarkedet på Nytorv.

Som tingene ser ud lige nu bliver 2019 måske sidste år med julemarked på Nytorv med Viborg Handel og undertegnede som tovholder, og i budgetterne for 2020 er der ikke råd til at lave gratis oplevelser for byens gæster som Open Air, sommerjazz, blues, gademusik og Smag på Nytorv.

I mere end tre år har vi arbejdet med ideer og planer for, hvordan vi kan sikre, at vores fantastiske midtby ikke dør. Vi har samlet et stærkt hold, der vil kunne føre planerne ud i livet - og vi har ansøgt Viborg Kommune om et tilskud på 2,2 mio. kr., der vil kunne få tingene til at hænge sammen, når Viborg Handel bidrager med et tilsvarende beløb.

En redningsplan med vision.

Dette kræver, at der er butikker nok tilbage til at bakke op om foreningen. At vi alle kæmper alt, hvad vi kan, for at holde liv i Viborg midtby. Men de tomme lokaler bliver flere, og vi mister medlemmer, der ikke har råd til at være med i fællesskabet længere. Der er simpelthen ikke engang råd til løn til personalet og dem selv.

Byrådet bevilgede det halve, og vi står nu samtidig i en tidskrævende og kompliceret fusion med turistforeningen. Situationen er, at opgaverne er blevet mange flere end midlerne. Vores ambitioner og forventninger er meget større end midlerne. Der er simpelthen ikke penge nok.

Med mindre der tilføres markant flere ressourcer og tages et andet greb omkring vores midtby, er der ikke råd til det, vi drømmer om. Vores fælles ambitioner for denne by er meget højere end midlerne - og, det betyder i praksis, at jeg skal satse foreningens eksistens for, at vi når i mål. Det er uholdbart, og det kan og vil jeg ikke stå på mål for overfor vores medlemmer.

Vi har gang i mange aktiviteter og har en god lokal opbakning sammenlignet med andre byer, ikke mindst pga. en dygtig bestyrelsesformand og bestyrelse, gode detailhandlere og et godt samarbejde med Viborg Kommune og byens mediehus. Byen har mange dygtige og driftige forretningsdrivende, der gerne vil samarbejde og skabe resultater. Men, vi har ikke råd til at nå de mål, resten af byen forventer af os.

Vores setup er skrøbeligt og uambitiøst, og jeg kan simpelthen ikke længere lade vores forening stå med hele risikoen for den komplette byudvikling. En lille frivillig forening kan, med de enorme udfordringer, dansk detailhandel er i, ikke længere alene være drivkraft for en lang række af midtbyens aktiviteter, julebelysning, markedsføring m.v.

Jeg vil derfor gerne gøre dette sidste forsøg på at opfordre Viborg Kommune og alle andre aktører med interesse i Viborg midtby til snarest at stå bag dannelsen af et fælles ambitiøst selskab med en langt langt større økonomisk drivkraft, som kan sikre fremdrift og en økonomisk positiv udvikling i Viborg midtby.

Jeg ønsker derfor, at miraklet sker, og at der findes flere midler NU. For byens skyld!

Det burde kunne lade sig gøre - så Viborg rent faktisk kan satse endnu mere på events som Snapsting og Jul i Viborg og sikre, at tovholderne kan arbejde målrettet og ambitiøst - uden samtidig at skulle løbe tiggergang hos medlemmerne og erhvervslivet med tungen ud af halsen for at få de forholdsvis små budgetter til at hænge sammen.

Organiseringen omkring Viborg midtby skal ikke længere være frivillig. Det skal være en pligt at bidrage til alle de ting, som sker i byen - både for ejendomsbesiddere, detailhandlere og Viborgs øvrige erhvervsliv. En lang række gratis events og aktiviteter, som alle nyder godt af og ofte tager for givet i fantastiske Viborg.

Viborg skal ledes lige så proaktivt, som man leder et center, hvor alt er gennemtænkt lige fra placering af de enkelte butikker til fremtidige større investeringer i fysiske rammer, og hvor man konstant er på jagt efter og har en plan for at finde og åbne nye spændende butikskoncepter, der giver merværdi. Byen skal ledes og aktørerne udfordres.

Større ejerskab til og ledelse af vores fantastiske by efterlyses – og det kan kun gå for langsomt!

Annonce
Jul i Viborg er et helt nyt koncept, med juletræstænding og masser af mennesker i gågaderne.Foto: Johan Gadegaard
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce