Annonce
Viborg

Hele den lokale Toyota-familie fejrer 50 år

Viborg-forhandleren Kent Boi har været en del af Toyota-familien i mange år - den 28.-29. september fejrer han sammen med husene i Skals, Hobro og Løvskal 50 års jubilæum. Foto: Morten Dueholm
For et halvt århundrede siden åbnede Vagner Lihn sin forretning i Løvskal, der siden skulle blive en Toyota-forhandler. Mange år senere fusionerede fire lokale forhandlere, og i dag står de med et stærkt fællesskab, der er lokalt forankret i Viborg, Løvskal, Hobro og Skals.

Viborg: I denne måned kan lokale Toyota-forhandlere fejre, at det er 50 år siden, at forretningen, der senere skulle komme til at hedde Lihn & Boi A/S, åbnede på egnen.

Det var i Løvskal, men 50-året bliver fejret i såvel Løvskal som Hobro, Skals og Viborg, hvor man den 28. og 29. september markerer dagen med jubilæumsfest og gode tilbud.

For fejres, det skal det, konstaterer Viborg-afdelingens leder, medejer Kent Boi, der godt nok ”kun” har haft sin Viborg-forretning i 36 år. Men han er en del af den lokale Toyota-familie, der føler sig som en samlet enhed - og derfor er han også en del af den historie, der går helt tilbage til 1. oktober 1969, hvor Vagner Lihn åbnede butikken i Løvskal.

Dengang var der ikke mange, som troede på en bæredygtig bilforhandler i en relativ lille by, men da den stadig står 50 år senere, så må de jo have gjort noget rigtigt i Løvskal.

Og i dag står butikkerne stærkt sammen som en fælles enhed med de fire lokale butikker. Det fortæller Kent Boi, der som 20-årig mekanikerlærling sammen med sin far startede butikken op i Viborg i 1983.

Inden da var det Kent Bois far, som i 1972 havde åbnet Skals Auto. I 2005 slog Boi-afdelingen i Skals og Viborg sig så sammen Lihn-forretningerne i Løvskal og Hobro.

- Vi havde tidligere haft et godt samarbejde med familien Lihn, og vi blev enige om, at et parløb kunne give en rigtig god forretning. Som personer har vi forskellige kompetenceområder, men vi har det samme syn på, hvordan man skal drive en forretning, fortæller Kent Boi og uddyber omkring fordelene ved at have fire butikker i lokalområdet:

- Man kunne have valgt at samle fire forretninger på ét sted i et kæmpe bilhus. Vi valgte i stedet at beholde forretningerne, så vi holder fast i det lokale tilhørsforhold. Men som et samlet firma har vi stadig det større varelager og ekspertisen de forskellige steder - vi kan trække på hinanden rundt i husene, så vi har den samme viden og erfaring som i de store huse, bare samtidig med at vi er lokalt forankret.

Annonce
For at markere jubilæet er der blandt andet et godt tilbud på en Toyota C-HR.

Ad samme vej

Da de fire lokale Toyota-forretninger blev smedet sammen til at være under én fælles ledelse for 14 år siden, var der en del opbrud blandt Toyotas forhandlere. Mange forretninger lukkede, men den nye fusion-konstruktion mellem Lihn og Boi var med til at gøre de lokale bilhuse stærke.

Siden er det gået godt for de fire bilhuse, og i et bilmarked i forandring tror Kent Boi også på, at Toyota står stærkt i fremtiden.

- Toyota satser meget på at have hybridbiler med kombinationen af en benzin- og elmotor. Det specielle er, at den selv generer strøm, når den kører, så benzinmotoren kan slukkes, når man kører med lille belastning. På den måde skåner man miljøet og sparer penge, siger Kent Boi, der blot tror, at udviklingen vil fortsætte i endnu højere tempo de næste år.

- Men det er vi også klar til. Vores teknikere i huset har fulgt med og fået den uddannelse, der gør, at de er helt opdateret med den viden, der er på området. Mange af de folk, vi har i dag, har mere end 25 års anciennitet. Det er en fantastisk loyalitet, men de er samtidig sultne på at blive klogere på de nye teknologier, der måtte komme.

Og så tror Viborg-forhandleren på, at de fire lokale huse fortsat vil have kunder, trods nethandlens mange muligheder.

- Man taler om, at ulven kommer i forhold til nethandel, der overtager det hele. Det tror vi ikke på. Vi er overbeviste om, at vi fortsætter mange år endnu. At købe en bil fylder ret meget i et hverdagsbudget for de fleste mennesker, så det er vigtigt, at man bliver rådet og guidet til at træffe det rigtige valg, siger Kent Boi og runder af med at nævne, at Toyota i 18 år i streg har haft den største kundetilfredshed, når FDM har målt blandt sine læsere.

- Den gode service er blevet en del af vores DNA, når man har været så mange år på markedet, som vi har, slutter Kent Boi med et smil.

Annonce
Forsiden netop nu
Viborg FF For abonnenter

Fra druk til dedikation: - Jeg vil hellere trues med en ni millimeter Glock end have den besked igen

Viborg

Haveejere vil være selvforsynende

Annonce