Annonce
Digitalt

Hifi Klubben har rundet 40 år: Der er stadig brug for den fysiske butik

Butikschef i Hifi Klubben i Viborg, Paw Tuborg Pasgaard, ser fortsat, at der er god brug for en fysisk højttalerbutik i Viborg. PR Foto
Der er stadig brug for den fysiske butik med personlig rådgivning, lyder det fra butikschef Paw Tuborg Pasgaard i Viborgs Hifi Klub-butik. Kæden rundede i 2020 40 år på markedet.
Annonce

Viborg: En ung Peter Lyngdorf kunne i 1980 konstatere, at han ikke var imponeret over det udvalg af højttalere, der var på markedet – eller priserne for den sags skyld.

Derfor lavede han virksomheden, der i 1994 skulle komme til at hedde Hifi Klubben. Og selvom Billie Eilish og Ariana Grande for længst har skubbet Guns N’ Roses og U2 af tronen på hitlisterne, er både fokus og udfordringer grundlæggende de samme, som dengang Peter Lyngdorf langede de første Cerwin-Vega-højttalere over disken.

- En af ambitionerne med klubben var at uddanne kunderne, så de ikke faldt for de falske tilbud og oppustede produktbeskrivelser. Og det er stadig vores opgave og vision i dag. For selvom kunderne med internettet har fået større og lettere adgang til viden om hifi, er der mere bullshit og falsk reklame end nogensinde før, siger Peter Lyngdorf.

Annonce

Anderledes købsmønster

I Viborg er det butikschef Paw Tuborg Pasgaard, der står for det lokale bidrag til danskernes lydoplevelse.

Lige nu er butikken naturligvis lukket for kunder på grund af corona-restriktioner, men når ellers butikken har åbent, kan Paw Tuborg Pasgaard fortælle om et anderledes købemønster end tilbage i 90’erne.

- En typisk handel foregår online, men der er en stigende tendens til, at kunderne først kommer ned til os i butikken for at blive vejledt og for at se produkterne i virkeligheden, inden de sætter sig hjem foran computeren for at bestille. For os er det altid sjovt at høre, hvad kunderne endte med at bestille, når de svinger forbi butikken for at hente deres onlinebestilling, siger Paw Tuborg Pasgaard.

Annonce

Showroom

I dag består Hifi Klubben af tæt på hundrede fysiske butikker fordelt i Danmark, Norge, Sverige, Holland og Tyskland og fem nationale onlinebutikker. Og det er online, at HiFi Klubben oplever den største vækst.

Derfor kommer Paw Tuborg Pasgaard og de hifi-interesserede kunder i Viborg ifølge Peter Lyngdorf til i højere grad at opleve butikkerne som showrooms eller ”demo-rum”, som HiFi Klubben kalder dem, hvor kunderne prøver udstyret, inden de færdiggør købet online.

Denne strategi betyder ifølge Peter Lyngdorf, at fysiske butikker som den i Viborg fortsat kommer til at spille en nøglerolle for Hifi Klubben i fremtiden.

- Vi kan allerede se, at vores kunder har taget ideen om at prøve tingene i butikken og bestille det online til sig. Du kan læse nok så meget om et sæt højttalere, men det slår stadig ikke oplevelsen af, at hårene rejser i nakken, som du kan få i de rammer og med den vejledning, du får i vores butikker. Derfor kommer vores fysiske butikker og demo-rum også til at spille en nøglerolle for Hifi Klubben og vores kunder i fremtiden, siger Peter Lyngdorf.


En typisk handel foregår online, men der er en stigende tendens til, at kunderne først kommer ned til os i butikken for at blive vejledt og for at se produkterne i virkeligheden, inden de sætter sig hjem foran computeren for at bestille.

Paw Tuborg Pasgaard, butikschef Hifi Klubben Viborg


Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
USA

Følg præsident-skiftet i USA: Trump har efterladt afskedsbrev til Biden

Annonce