Annonce
Biler

Ikonisk sportsmodel i en helt ny aftapning

Den nye Golf GTI- og GTE-modeller får en række markante træk som en tværgående liste i en rød eller blå, der spiller sammen med LED-lys i samme farve. Foto: VW
Den helt nye generation af VW Golf GTI trækker tråde til fortiden, men er fuldt digitaliseret og byder på masser af lyseffekter og avancerede køresystemer.
Annonce

Få modeller har som Golf GTI skabt sin egen identitet. Det handler om både sportslig, men ikke mindst klassisk og tidløs fremfærd.

Derfor har designere og teknikere i Wolfsburg den store tænkehat på for på samme tid at få en række kendte GTI-elementer ombord i den nye Golf 8 og samtidig forny modelrækken. Missionen ser foreløbig ud til at være lykkedes. Det viser de første billeder af GTI’en samt søstermodellerne, GTE, som er en plug-in hybrid, og GTD, der er dieselversionen, som dog ikke kommer til Danmark.

Her er fronten med de smalle og avancerede IQ light full LED matrix-forlygter første skridt. Den har en smal tværliste, som er rød i GTI og blå i GTE og spiller sammen med røde eller blå LED-striber i forlygterne, der illumineres, når føreren nærmer sig bilen, og som fortsætter som en lysende stribe ind i kølergrillen.

Så er første effekt på plads i modellerne, som selvfølgelig byder på kofangere med diffusere, sorte skærm-forøgere, større bagspoiler og fælge på 18 eller 19 tommer, hvor der gemmer sig røde bremsesadler bagved. Inden døre er der naturligvis GTI-sportssæder med skotskternet mønster, sorte sidekanter og helt selvfølgeligt en gearknop med form som en sort golfbold - helt i tråd med ophavet. I versionerne med automatgear er der et specielt udformet greb på det joystickagtige skifte i shift-by-wire-kontrollen til den syv trins gearkasse med dobbeltkobling.

Golf GTI

Den første sportslige Golf GTI blev lanceret i 1976. Nu er den 8. generation klar. Siden den første model er familien udvidet. Det skete med Golf GTD i 1982 med trykladet turbodieselmotor, men plug-in hybriden GTE kom til i 2014.
Annonce

Farvegenkendelse

Inden døre går farve-genkendelserne igen. Det gælder f.eks. farverne på skærmen i det digitale cockpit, der har en skærm på 10,25 tommer, mens start/stop-knappen pulserer rødt, indtil der er startet. Samtidig kan man vælge mellem 30 forskellige farver i kabinen.

De foreløbige motorer omfatter en 2,0-liters turbomotor på 245 hk i GTI, mens GTE’en, der har en 1,4 liters benzinmotor og et batteri på 13 kWh, byder på en samlet systemeffekt på 245 hk. Den kan køre 60 km på ren strøm.

GTI har desuden sportsundervogn, der er 15 mm lavere end normalt, mens der er spærredifferentiale på forakslen og en "soundaktuator2", som kan regulere lyden fra udstødningen, altså kunstig motorlyd.

Annonce

Præcist styret undervogn

Undervognen er i begge modeller optimeret. Den kan nu fås med en køredynamik-manager, som betyder, at bilens opsætning med reguleringen af dynamikken på tværs af bilen kan reguleres mere præcist ved hjælp af de adaptive støddæmpere, så der er større spredning mellem sport og komfort.

Med den adaptive undervognsregulering DCC reguleres de fire støddæmpere samtidig efter styre, bremse og acceleration og kan indstille undervognen mere præcist. Det sker med en digital skydelære og betyder, at bilens karosseri i indstillingen ”Comfort” frigøres mest muligt fra vejbanen og i ”Sport” ligger så tæt på som muligt på denne. Så der er lagt op til lidt sjov i gaden under den ellers stilrene overflade på modellerne.

De nye GTI- og GTE-modeller lander herhjemme til sommer. Danske priser kendes endnu ikke.

Golf GTI får som udgangspunkt en 2,0 liters motor på 245 hk. Men regn med, at der kommer kraftigere motorer. Foto: VW
Interiøret bliver digitalt hightech med hints til GTI-forhistorien. Det gælder bl.a. rattet med sølvfarve sprosser. Men den digitale instrumentering byder også på en speciel GTI-opsætning. Foto: VW
Annonce

Mest læste

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce