Annonce
Rundt om Viborg

Indlands-turisme: Lokal guide tog imod en busfuld vestjyder

Turisterne på "ud i det blå"-turen med Venø Bussen til Karup blev guidet af Peter Skovmos Nielsen, der blandt andet viste og fortalte om Karup Kirke og dens historie. Privatfoto
En busfuld vestjyske endags-turister blev forleden modtaget og vist rundt i Karup af lokale guider, der mener, at der er basis for mere af den slags.
Annonce

Karupegnen: "Sikkert for første gang nogensinde har en turisttur haft Karup som ene- destination".

Det skriver Peter Skovmos Nielsen, Karup, der til folkebladet fortæller, at han og byen forleden havde besøg af en fyldt turistbus fra Venø Bussen med 48 passagerer ombord.

Venø Bussen har her i forsommeren lanceret og haft succes med et nyt koncept, hvor folk for 195 kroner melder sig til en dagstur "ud i det blå".


Sikkert for første gang nogensinde har en turisttur haft Karup som ene-destination

Peter Skovmos Nielsen, frivillig turistguide i Karup


Udgangspunktet er Struer, men gæsterne ved ikke, hvor de skal hen. Kun at det er en éndags-tur med en madpakke til frokost og senere eftermiddagskaffe med kage.

- Det er kun chaufføren, der ved, hvor turen går hen, fortæller vognmand Knud Overgaard, der ejer Venø Bussen.

Annonce

- Kom til Karup

Da Peter Skovmos Nielsen hørte om Venø Bussens initiativ, henvendte han sig og tilbød gratis guidning, hvis busselskabet ville komme til Karup.

Det blev godt modtaget hos Venø Bussen, og de intetanende gæster fra det nordvestjyske blev således fragtet en tur ind i det centrale Jylland.

Nogle timer senere havde de fleste både fået nye oplevelser og viden om en by og en egn, der, ganske som Peter Skovmos Nielsen antyder, ikke er kendt for masseturisme.

Peter Skovmos Nielsen stod selv som hovedfortæller af centrale dele af Karups historie - både den helt gamle med tiden før og omkring reformationen, og den nyere, hvor byen i 1900-tallet "genopstod" omkring Herning-Viborg-jernbanen.

Karup var før reformationen en relativ stor by, hvor folk valfartede til på grund af en hellig kilde og den store Vor Frue Kirke. Der var også et hospital knyttet til.

Animationsfoto af den pompøse Vor Frue Kirke i Karup, som kirken så ud omkring 1530.
Annonce

Sluttede i Kølvrå

Efter den lutherske kirke-omvæltning gik det tilbage for Karup, der, indtil "Konebanen" blev indviet i 1906, var en ganske lille landsby.

Men jernbanen gav liv og bosætning, og i løbet af få år var Karup igen en driftig by. Opgangen fortsatte, da den tyske værnemagt i 1940'erne tæt på oprettede Fliegerhorst Grove, som siden hen blev til Flyvestation Karup.

Med flyvestationen opstod også landsbyen Kølvrå ud af ingenting, og Venø Bussens turisttur i Karup sluttede netop med et smut omkring Kølvrå.

Forinden havde endags-turisterne altså været på guidet rundtur i Karup - Jens Jørgen Jeppesen og Karen Nielsen var medguider - og spist madpakke i Lunden, byens lystanlæg.

Peter Skovmos Nielsen oplevede, at der var stor tilfredshed blandt gæsterne, og han mener, at det var "en test på, om lokal turisme er noget, der kan satses på. Det er det, og der kan sagtens udvikles på konceptet".

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Viborg For abonnenter

Stor og ambitiøs plan for Ellekonebakken ligger klar: Nye broer, nye bygninger og en ny vej skal kæde området sammen med byen

Annonce