Annonce
Erhverv

Ingen huller i osten: Mammen Mejerierne flyder ovenpå trods krise

Sådan ser en Havartiost ud, et godt stykke tid inden den lander i supermarkedsdisken. Foto: Morten Pedersen
Gennem tre generationer har mændene i familien Staunsbæk lavet mælk til ost på Mammen Mejerierne, og det så godt, at omsætningen sidste år landede på lidt over en milliard kroner. Men det er ikke pengene, der driver mejeriet til vækst. Det er passionen for håndværket.
Annonce

Mammen: Hvis 61-årige Lars Staunsbæk var en ost, ville han være en Danbo.

Ikke kun fordi osten er Mammen Mejeriernes ubetingede danske bestseller. Men fordi osten favner bredt og appellerer til mange.

- De fleste har sådan en liggende i køleskabet, og både børn og voksne kan spise den. Den er lidt alsidig, medgørlig, ikke for krukket og så favner den bredt i stedet for en spidsfindig blåskimmel. Og det er jo ikke, fordi blåskimmel ikke smager godt, det er bare en ost, man kun har lyst til at spise på visse tidspunkter, som for eksempel om søndagen, siger den 61-årige administrerende direktør med et grin.

Trods folkeligheden er det ikke de store armbevægelser, der kendetegner Lars Staunsbæk. Tværtimod er det med jysk arbejdsmoral i front, at han fortæller om Mammen Mejeriernes vækst gennem årene, der landede koncernen en omsætning på over en milliard kroner sidste år.

- Milliarden som sådan er vi ligeglade med. Det, der betyder noget, er, at vi, når vi øger produktionen, reducerer omkostningerne pr. enhed, så vi får en mere effektiv produktion, siger Lars Staunsbæk, der har været en del af Mammen Mejerierne lige siden hans far, Peter Staunsbæk, stod i spidsen for det første af mejerierne tilbage i 1980’erne.

- Vi driver mejeri som en landmand driver sin gård. Det vil sige 24 timer i døgnet. Og det gør vi, fordi vi brænder for det og er helt vilde med det, slår han fast.

Om Mammen Mejerierne

Koncernen startede ud med opkøbet af Mammen Mejeri tilbage i 1982 og har i dag godt 220 ansatte fordelt på virksomhedens fire mejerier i henholdsvis Drøsbo, Mammen, Onsild og Taul. Dertil kommer koncernens datterselskab Mammen Cheese A/S, der blev oprettet i 2012.

Mammen Mejeriernes nuværende administrerende direktør er Lars Staunsbæk, der sammen med sin søn, Peter Staunsbæk, ejer koncernen.

Koncernen rundede for regnskabsåret 2019 lidt over en milliard i omsætning og kunne samme år fremvise et nettoresultat på knap 15 millioner kroner efter skat.

Kilde: biq.dk og mammenost.dk

Annonce

Mælk i blodet

I familien Staunsbæk er det ikke meget galt at sige, at det er mælk snarere end blod, der løber i årene. Fra far til søn til sønnesøn har mejeridriften præget tilværelsen for de mandlige medlemmer af familien Staunsbæk.

Således var det den mejeriuddannede Peter Staunsbæk, der startede rejsen tilbage i 1953, da han sammen med sin kone overtog Ulstrup Mejeri.

Lars Staunsbæk har med andre ord haft håndværket inde på livet fra barnsben af, og da faderen som 62-årig tilbage i 1978 fik tilbud om at overtage mejeriet i Mammen, blev både Lars Staunsbæk, der tre år forinden var blevet udlært mejeritekniker, og hans bror, Niels Henning Staunsbæk, der er udannet mejeriingeniør, taget med på råd.

- Han kunne sagtens have valgt at gå på pension i stedet, men han elskede sit fag og havde ingen andre hobbyer. Så da han kunne se, at vi også så muligheder i det, sprang han til, fortæller Lars Staunsbæk og uddyber:

- Jeg kunne godt se, at et mejeri i byen ikke var fremtiden. Og i Ulstrup lå mejeriet midt inde i byen, men herude lå mejeriet på en flad mark. Så jeg så gode muligheder i, at man på sigt kunne udvide aktiviteterne.

I midten af 1980’erne indgik brødrene begge ind i den daglige ledelse af mejeriet. Men i 2015 valgte Niels Henning Staunsbæk som 64-årig at trække sig ud af ejerkredsen.

Derfor er det i dag Lars Staunsbæk, der står tilbage som administrerende direktør. Men æblet falder ikke langt fra stammen, og derfor har også Peter Staunsbæk, Lars Staunsbæks søn, efter endt uddannelse til mejeriingeniør valgt at vende tilbage som bestyrelsesmedlem og medejer af familievirksomheden efter et par års arbejde for Arla, som han kortvarigt arbejdede som produktudvikler indenfor smør og blandingsprodukter for.

- Det ligger i blodet, interessen for mælk og mælkeprodukter, slår Lars Staunsbæk fast.

Annonce

Tæt på de ansatte

I hjemmevant raskt tempo viser Lars Staunsbæk omkring i mejeriet i Mammen, som har været i hans families eje de sidste knap 40 år.

For omkring 20 år siden var han selv en aktiv del af produktionen, hvor han med sin baggrund som mejeritekniker hjalp til med ostefremstillingen og kørte både mælketank og lastbil. I dag er hans primære opgave ledelse, men for ham betyder det fortsat at være en synlig del af virksomheden gennem løbende besøg i produktionen.

- Jeg kan godt lide at køre rundt på mejerierne og snakke med dem, der arbejder dér, og ikke mindst med driftschefen, så jeg bevarer overblikket og en tæt kontakt med de ansatte, forklarer Lars Staunsbæk.

En svag duft af mælk rammer næseborene i den store hal, hvor mælken dagligt ankommer og efter pasteurisering og varmebehandling bliver tilsat mælkesyrebakterier og osteløbe for at blive til de gule firkantede stykker ost, vi kender fra supermarkederne. I rummet ved siden af lægges osten i vand og saltlage, før den sidenhen bliver skåret ud og lagt til modning.

På Mammen Mejeri, der er et af de i alt fire mejeri, som udgør Mammen Mejerierne, er det primært Danbo, Havarti og mejeriets forholdsvist nye Tange Sø ost, der kommer ud af de godt 625.000 liter mælk, der hver dag ankommer til mejeriet med mælketankbiler, forklarer Lars Staunsbæk.

På de øvrige mejerier bliver der produceret alt fra blå skimmelost til hvid ost i lage, hytteost og forskellige fløde- og friskoste.

Ud af de godt 41.000 tons oste, som Mammen Mejerierne årligt producerer, går omkring 50 procent til eksport. Foto: Morten Pedersen
Annonce

Ny veje i krisetid

I snit leverer mejerierne godt 41.000 tons ost om året. Et tal, der ikke kommer til at ændre sig synderligt i år til trods for corona-krisens indtog i landet. Tværtimod vurderer Lars Staunsbæk, at mejerikoncernen har produceret en smule mere ost end sædvanligt, da de har fået mere mælk ind.

- Køerne er jo ikke syge, som han siger.

Derfor har han også fortsat forventninger om et tilfredsstillende resultat for indeværende år.

- Jeg tror, at vi kommer fornuftigt ud af det. For folk skal jo stadig have noget at spise. Det er jo ikke ligesom med et sæt plastikhøretelefoner, som man let kan undvære, eller et par sko, som man lige kan gå tre måneder mere i, inden man skifter dem ud, siger Lars Staunsbæk, der anser netop det som en af de væsentligste årsager til, at fødevarebranchen ikke nær så hårdt ramt af krisen som for eksempel mode- og elektronikbranchen.

Helt som det plejer, har tingene dog ikke været. Hygiejnen, der i forvejen var høj, har fået endnu et nøk opad.

Og eksporten af hvid ost i lage og blåskimmeloste til hoteller og restauranter, der er et forholdsvist stort forretningsområde for koncernen, har været påvirket af, at corona-krisen gennem flere måneder haft lukket foodservicesektoren, hvilket har betydet, at Mammen Mejerierne i lighed med andre danske mejerier har måttet finde andre afsætningskanaler til de 20-25 containere læsset med ost, de ugentligt sender til udlandet.

61-årige Lars Staunsbæk ejer sammen med sin søn Mammen Mejerierne. Foto: Morten Pedersen
Annonce

Små tegn på bedring

- Det har ikke været nemt. Men har kunnet lade sig gøre, siger Lars Staunsbæk, der på den baggrund har valgt at dæmpe produktionen af blåskimmelost og i stedet sætte mere gang i produktionen af hvid ost i lage til særligt detailhandlen i Mellemøsten i stedet.

- Vi har været lidt ramt på produktionen i forhold til, at det er mere lønsomt at lave Danablue end det er at lave de andre ostetyper. Men det er ikke katastrofalt, siger han.

Omvendt har salget til detail både herhjemme og i udlandet haft mere blus under sig end sædvanligt.

- De fleste kan nok huske den onsdag, hvor folk stod i kø til supermarkederne. Og det var måske ikke særligt klogt tænkt, jeg støtter i hvert fald ikke op om den form for hamstring. Men det er et meget godt eksempel på det øgede salg af basisvarer, vi har oplevet i supermarkederne, fortæller Lars Staunsbæk, der også har fået forretning ud af, at flere har måttet undvære kantinen og frokosten i byens gågader.

Og nu har de første små tegn, på at foodservicesektoren er ved at åbne op igen, også vist sig.

- Den første kunde, vi oplevede aflyse leveringen af sine 30 paller ost til Spanien, har netop bestilt 30 paller ind nu her. Så vi er forsigtigt optimistiske, fortæller Lars Staunsbæk.

Mammen Mejerierne er målt på mælk det næststørste mejeri i landet. Foto: Morten Pedersen
Annonce

Ny målgruppe i sigte

Også i administrationen i Mammen har corona påvirket det daglige arbejde. Her har flere medarbejdere ligesom i resten af landet arbejdet hjemmefra.

Det har betydet, at Lars Staunsbæk har fået øjnene op for flere online-tjenester, der har frigivet tid til andre ting. For eksempel er møder med kunder og samarbejdspartnere i København og det store udland blevet afløst af møder på tjenester som skype, teams og zoom.

- Det fungerer bedre og er nemt at arrangere. Jeg har for eksempel let kunnet tale med forretningsforbindelser i Frankrig. Så jeg forudser, at vi får en del besparelser ind den vej fremover, fortæller Lars Staunsbæk begejstret.

Den ekstra tid har også betydet, at Lars Staunsbæk sammen med sin søn har kunnet tage tid ud af kalenderen til at tale en smule om fremtiden. Blandt andet har de vendt mulighederne for en ny organisering af medarbejderne og talt om fremtidige produkter til sortimentet.

For selvom mejerikoncernen har opnået meget med sine klassikere, ændrer mejerimarkedet sig løbende, og det skal Mammen Mejeriernes udvalg også afspejle.

- Vores målsætning er at lave andet end ost, og det er noget, som unge nye generation ved noget om, mener Lars Staunsbæk, der har en klar ambition om, at sortimentet inden længe skal udvides med nye produkter, der skal henvende sig til de yngre generationer.

- Vi har længe været kendte for vores gule danbo. Men vi kan se, at mejeriforbruget også stiger på andre varer, som for eksempel på vores Tange Sø ost, der jo er en ost, som ikke er tænkt til, at man skærer en skive af og lægger på brød. Samtidig er møderne i forsamlingshusene, hvor man smider en skive blød ost på en bolle, ikke længere så udbredte, som de var engang, siger han og tilføjer:

- Men der er langt fra tanke til handling. Også selvom idéerne og interessen er der.

I starten af modningsprocessen er Danbo-ostene stort set hvide, men efterhånden som de modner tager den gule farve til. Foto: Morten Pedersen
Ligesom osten selv bliver også duften stærkere, jo længere tid, osten modner. Foto: Morten Pedersen
Den færdigmodnede ost bliver først skyllet og dernæst belagt med voks, skåret ud og vakumpakket, så den er klar til sin videre rejse ud i detailhandlen, til ostehandlere og eksport. Foto: Morten Pedersen
Mælketanken rummer 39.000 liter mælk, der bliver til omtrentligt 3900 kilo ost. Foto: Morten Pedersen
Tange Sø Ost er forholdsvis ny i sortimentet hos Mammen Mejerierne, men en af de typer af ost, som mejerikoncernen ser en stor fremtid i. Foto: Morten Pedersen
Foto: Morten Pedersen
Foto: Morten Pedersen
Foto: Morten Pedersen
Foto: Morten Pedersen
Foto: Morten Pedersen
Foto: Morten Pedersen
Foto: Morten Pedersen
Foto: Morten Pedersen
Foto: Morten Pedersen
Foto: Morten Pedersen
Foto: Morten Pedersen
Foto: Morten Pedersen
Foto: Morten Pedersen
Foto: Morten Pedersen
Foto: Morten Pedersen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce