Annonce
Erhverv

Innovation på innovation gør brændeovnen bæredygtig - også forretningsmæssigt

Christian Skovbo var direktør hos en anden producent af brændeovne, da uenighed om strategien betød, at han endte med at etablere sin egen virksomhed. Aduro står bag flere banebrydende teknologier og blev i 2018 belønnet med EU's miljøpris for hybridovnen, der reducerer røgen gennem skorstenen med 97 procent og i øvrigt lader sig fjernbetjene via en app på smartphonen. Foto: Michael Svenningsen
Brændeovne er langt bedre end sit rygte både klima- og miljømæssigt, påpeger producent, som står bag en lang række teknologiske innovationer fra reduktion af den røg, der kommer op af skorstenen, til muligheden for at tænde op i hyggebålet i dagligstuen eller sommerhuset via en app på mobiltelefonen.

HASSELAGER: Det er snart 15 år siden, at Christian Skovbo introducerede den første brændeovn af mærket Aduro på det danske marked ud fra idéen om at forene den nyeste teknologi og arkitekttegnet design til den almindelige forbruger.

I dag sælger Christian Skovbo sine innovative brændeovne i hele verden med Europa som det klart største marked.

- Vi har aldrig gået efter de øverste 10 procent af forbrugerhierarkiet. Til gengæld er vi gået i markedet med et smalt sortiment i en stor volumen. Det betyder, at det er de samme varer, vi sælger overalt, og samtidig har vi lagt vægt på en effektiv distribution, så vi giver slutbrugeren så stor værdi som muligt. Vi har udviklet virksomheden via innovation, og der er ikke nogen i branchen, der har fået flere patenter end os gennem det seneste årti, forklarer Christian Skovbo.

Regnskabet for 2018 er det hidtil bedste i rækken med et resultat før skat på knap 24 mio. kroner. Det er dog langt fra et uhørt stort tal i Aduro-regi. Faktisk er selskabet kommet ud med plus 20 mio. kroner i fire af de seneste fem regnskaber.

Og det er ikke, fordi konjunkturerne har været særlig gunstige for brændeovnsproducenten. Tværtimod.

- Branchen har udviklet sig anderledes. De største år var omkring 2005-2006, hvor vi begyndte, men siden har salget været nedadgående, så det er ikke her, vi har fået medvinden. Vores vækst har været nogenlunde jævn set over en lang periode og er kommet ved at tage markedsandele fra andre, fortæller Aduro-direktøren

Annonce

Nomineret til EY Entrepreneur Of The Year

Aduro A/S i Hasselager ved Aarhus er nomineret til EY Entrepreneur Of The Year 2019 i hovedkonkurrencen. Kriterierne for at være med her er:

  • Entrepreneuren er ejer/medejer af et dansk aktie- eller anpartsselskab og har haft det overordnede ansvar i mindst to år. Selskabet må gerne være børsnoteret.

  • Virksomheden har eksisteret i mindst tre år.

  • Virksomheden har ved udgangen af det seneste regnskabsår minimum 20 ansatte.

  • Virksomheden skal have haft minimum 15 procent vækst i bruttoavance eller i omsætning i det seneste regnskabsår. (Aduro bruttoavance: Fra 23 mio. kroner i 2017 til 41 mio. kroner i 2018)

  • Det seneste regnskab skal udvise en positiv egenkapital og et positivt resultat. (Egenkapital 2018: 37,7 mio. kroner, Resultat før skat 2018: 23,7 mio. kroner)

Føler sig grøn og misforstået

Christian Skovbo pointerer, at innovation og miljø spiller den afgørende rolle for succesen. Og kulminationen kom i 2018, da Aduro blev tildelt EU's miljøpris efter lanceringen af en hybridovn, som reducerer røgen fra skorstenen med op til 97 procent.

- Målet har altid været at finde løsninger, som virker markant bedre på miljøet end traditionelle brændeovne. Der er tale om en CO2-neutral energikilde, som er god for klimaet, så længe træet kommer fra bæredygtig skovdrift. Derfor føler vi os også som en grøn virksomhed, men vi bliver ofte misforstået, fordi brændeovne har fået et dårligt ry i Danmark, siger Christian Skovbo.

Han kalder kritikken ensidig og negativ, fordi den ikke fokuserer på fordelene ved at varme huset op med brændeovn kontra fjernvarme og naturgas:

- Brændeovne giver et godt indeklima, fordi de bruger og renser luften i rummet. Det betyder mindre fugtighed og skimmelsvamp, og brændeovnen kan være en optimal løsning i det moderne hus, der i dag er så godt isoleret, at energiforbruget er meget lavt. Her kan solenergi og en varmepumpe, der udnytter vindenergi være nok sammen med brændeovnen som supplement i de koldeste perioder af året, og her er fordelen også, at forbrugeren kan lagre energien - træet - ude i garagen.

Fire store innovationer

Ifølge direktøren er det røgen, der er problemet. Men netop minimering af røggener og partikeludledning har været brænde på det forretningsmæssige bål hos Aduro.

- For brændeovne skal bruges rigtigt, og der er ingen undskyldning for ikke at gøre det. Ingen bør blive generet af røg af skorstene, lyder det fra Christian Skovbo, mens han viser innovationsarbejdet frem.

Første skridt på vejen kom i 2008 med produktet Aduro-tronic, der er en automatiseret løsning til at styre brændeovnens luftindtag. Fem år senere blev Aduro Smart Response lanceret - et intelligent termometer, som ved hjælp af sensorer og algoritmer fungerer som brændeovnens instrumentbræt, som sikrer en optimal fyring. Det er udviklet i samarbejde med Teknologisk Institut.

Herefter fulgte Aduro DraftOptimizer - en røgsuger til at sætte på toppen af skorstenen for optimalt træk og mindre røg i nabolaget - mens seneste skud på innovationsstammen er Aduro Hybrid. Det er en kombineret pille- og brændeovn, som forbrugeren kan styre via en app på telefonen, så der for eksempel er tændt op hjemme eller i sommerhuset, før familien kommer frem.

Et patenteret sneglesystem sørger for at føre træpiller frem til brændkammeret, så spørgsmålet om, hvem der skal fylde brænde på, er tænkt ind i løsningen. Og de fire store Aduro-innovationer indgår nu i et koblet system.

Data fra 7000 ovne

- Vi har brugt mange ressourcer på at gå fra det traditionelle til at bringe innovation og ny teknik ind i ovnene. Det betyder også, at elektronik-, wifi- og cloudløsninger fylder meget hos os i dag. Vi er en anden type virksomhed - også i vores tilgang til kunderne, forklarer Christian Skovbo og tilføjer, at Aduro har adgang til realtime-data fra mere end 7000 kunder.

Aduro henter 10 procent af omsætningen på hjemmemarkedet, mens andre store markeder er Norge, Tyskland og Frankrig. Aduro har også sporadisk salg i fjerne lande som Japan, Sydkorea og Sydafrika.

Selve produktionen foregår i Slovakiet og Ungarn, og samlet set beskæftiger Aduro knap 40 ansatte - 30 i Hasselager ved Aarhus og 10 rundt omkring i Europa. Med hensyn til fremtiden nøjes Christian Skovbo helst med at kigge et par år frem ad gangen.

- Vi skal fortsætte med at brede vores teknologier ud på alle markeder, og så skal vi arbejde mere med vores nye distributionskanal. Hidtil har vi primært solgt vores brændeovne gennem byggemarkeder, men med Aduro Go leverer vi brændeovne med fuld service, installation og det hele, slutter han.

Annonce
Forsiden netop nu
Viborg HK

Enorm endefuld - VHK fik smæk

112

Stor lettelse efter opklaring af færdselsdrab: Familien nåede at få nyheden, inden den rejste hjem

Viborg HK For abonnenter

Folkebladet vurderer: Kollektivet skal levere, når forsvarende danmarksmester kommer forbi

Annonce