Annonce
Livsstil

Jada: - Der skal være plads til at trække vejret

- Jeg har desværre ikke tid til at sidde på skolebænken, hvis jeg skal kunne fokusere på min egen musik. Det var svært at droppe konservatoriet igen, men hvis jeg ikke fokuserede, blev min musik ikke god nok, siger Jada, der stoppede på musikkonservatoriet for at kaste alle sine kræfter ind i musikkarrieren. Foto: Carsten Lauridsen
Der er få, som er braget igennem lydmuren i den danske musikbranche, som tilfældet er med Jada. Den danske r’n’b- og popmusiker har på rekordtid lavet radiobaskere som ”Keep Cool”, ”Tonight” og ”Lonely”. Hun er aktuel med en ny single, ”Nudes”, og også den er både dagsordensættende og følsom. På de kommende sider fortæller Jada om, hvorfra hendes verden går, med udgangspunkt i sine store hits.

Der skulle en bunke nåle og en skideballe til, før Emilie Molsted Nørgaard blev til Jada. Eller rettere: Hun fik skældud af sin akupunktør. En dag, da hun kom stormende op til akupunktøren og havde brug for et mentalt og afslappende stik, fik hun i stedet briksen sat for døren.

- Du skal ikke lade dig distrahere. Du skal leve af at lave musik, sagde nåleeksperten til Emilie Molsted Nørgaard. Næste dag afleverede den unge kvinde sin opsigelse i den børnehave, hvor hun var pædagogmedhjælper. Herefter fandt hun det musikalske hold, hun manglede, og så satte hun ellers gang i et projekt, der de seneste år har skabt solide svingninger i den danske musikbranche.

Denne lille historie siger umiddelbart to ting: At sangerinden Jada er åben som få andre. Hvorfor skulle hendes akupunktør ellers vide, at hun drømte om at synge? Men det lille ”snapshot” fra sommeren 2016 fortæller også, at der skulle et skub til, inden Jada fandt den lyd, der siden hen har gjort hende så populær.

- Jeg blev skubbet lidt, ja, men jeg blev skubbet endnu mere ind i musikken af det hold, jeg fandt. De viste mig, at man kunne inspirere sig selv, hvis man vidste, hvordan man skulle gøre. Jeg søgte ind på konservatoriet, hvor de gik, fordi det kunne udvide mit repertoire, siger den i dag 27-årige sangerinde, der for tiden hitter med singlen ”Nudes”.

Den handler om oplevelsen af at være vild med et andet menneske og åbne sig helt - for kun at finde ud af, at følelserne ikke er gengældte. Det var følelserne fra konservatoriets side imidlertid, da Emilie Molsted Nørgaard søgte om optagelse.

- Jeg kom sgu ind, men nu er jeg faktisk droppet ud igen, selvom jeg fik udstrakt mine musikalske muligheder helt vildt meget af at gå der, siger hun og forklarer, at karrieren kom i vejen:

- Jeg har desværre ikke tid til at sidde på skolebænken, hvis jeg skal kunne fokusere på min egen musik. Det var svært at droppe konservatoriet igen, men hvis jeg ikke fokuserede, blev min musik ikke god nok. Man kan ikke alt det, man gerne vil, og det må jeg hele tiden huske mig selv på. Jeg må fokusere på, at sangene bliver så gode som muligt, og at de er så meget mig, som de overhovedet kan blive. For det føler jeg virkelig, at de er - og det skal de blive ved med at være.

Annonce

Emilie Molsted Nørgaard

Er født i 1993 i Bisserup. Hun er sanger, sangskriver og producer under kunstnernavnet Jada.

Debutsinglen ”Keep Cool” fra 2018 gjorde hende på få dage til en darling på streamingplatforme, og andensinglen ”Sure” lod intet tilbage at ønske.

Hun vandt i januar 2019 talentprisen ved P3 Guld, og ved samme uddeling præsenterede hun singlen ”Lonely”.

Det første album, ”I Cry a Lot”, blev udgivet i sommeren 2019.

I oktober 2019 modtog hun en Danish Music Award for årets nye danske livenavn og i november Kronprinsparrets Stjernedryspris.

I’m the one /

Everybody’s here, but it’s you that I came for /

Empty eyes, too high to be grateful / Baby, I’m the one / I could blow your mind, make you cry, make you pray for it / (But I can’t wait for it) // - fra ”Keep Cool”

Jadas gennembrud kom med hittet ”Keep Cool” i begyndelsen af 2018. Det var kun halvandet år efter, at hun havde droppet sit job som pædagog, men alligevel virkede nummeret som et modent musikalsk værk. En langsom og insisterende sang med et beat, der hele tiden tog eventyrlige afstikkere. Musikvideoen fik samtidig den danske musikbranche til at spærre øjnene op. Her slangede sangerinden og hendes korpiger sig i fire badekar, men alligevel var det lyden, man lagde mærke til.

- Indtil ”Keep Cool” havde jeg ikke interesseret mig for tekster. Det var musikken og ikke mindst stemmen, jeg lyttede til. Da jeg voksede op, hørte jeg nærmest kun stemmen. Jeg satte Lauryn Hill og Beyoncé på, men også virkelig meget folkemusik. Min mor og mormor sang ofte derhjemme uden musik. Det var helt normalt, at min lillesøster og jeg satte os ned og lyttede til det. Vi blev taget med på en tur, selvom vi bare var hjemme. Dét er virkelig musik for mig!

Emilie Molsted Nørgaard er vokset op i den lille by Bisserup på det sydvestlige Sjælland. I hendes barndomshjem var det mor, søster og hende, der prydede postkassen. Og kvindefællesskabet førte formentlig til, at der var endnu mere rum til følelserne, mener Jada:

- Vi har spillet virkelig meget sammen, og eftersom min mor var skuespiller, havde vi mange teaterskuespillere boende i min barndom. Ofte overnattede udenlandske teatergrupper, og deres husly-betaling var, at de lavede en forestilling i vores stue. Det skabte et enormt frit rum, hvor både følelser og musik kunne brage ud, siger hun og nævner, at hun tidligt opdagede, at der ikke er noget i ens følelsesliv, der kan være forkert:

- Jeg er vokset op med, at det var okay at have det på lige den måde, jeg ville. Egentlig vil jeg tro, at jeg selv vil opdrage på samme måde, hvis jeg skal have en familie en dag. Jeg er vokset op med min mor og min søster, og jeg tror, at min dagligdag med kvinder har formet mig meget.

Den erkendelse har bundfældet sig i Emilie Molsted Nørgaard, jo mere hun har tænkt over de følelser, hun tør sætte på sine sange.

- Min mor har altid givet min søster og mig virkelig meget tillid og ansvar. Jeg forstod tidligt, at der ikke var noget, der var forkert at sige, og at man ikke blev dømt for noget, man sagde, så længe man bare kunne tænke videre over det. Det har gjort, at jeg har fået et virkeligt rart forhold til mine egne følelser. Der findes ikke forbudte følelser i mit univers, men det betyder jo ikke, at jeg ikke kan føle mig forkert. De dage, hvor jeg gør det, tænker jeg tilbage på min barndom, hvor man måtte føle, hvad man ville, og så måtte man ligesom reagere på det eller lade følelserne afreagere af sig selv.

Oh, you make me fall so hard, let me know / Are you gonna leave me lonely, lonely? /

Before I give you all my heart, let me know /

Are you gonna leave me lonely, lonely? //

- fra ”Lonely”

Jada har ikke ventet på succesen. Hun er nærmere trådt lige ud i den. ”Lonely” var en landeplage igennem hele 2019, og nummeret er om noget det, der har cementeret sangerindens position som et af sin generations helt store musikalske håb. Hun skriver, spiller og synger selv, og sådan er det i øvrigt også på den nye ”Nudes”, som beskriver en ung kvinde, der har sendt nøgenbilleder af sig selv til en fyr, hun er forelsket i, og som anmelderne har beskrevet som en fortælling om skam, men også om at slå hårdt tilbage i den digitale tidsalder.

Det er denne ligefremme ærlighed, der gennemsyrer Jadas musik, og som allerede har indbragt hende P3’s talentpris, en Danish Music Award og Kronprinsparrets Stjernedryspris.

- Min musik handler meget om følelser og om, hvordan man reagerer på det ene eller andet, men når det kommer til priser, kan jeg ikke rigtig være cool. For priser betyder virkelig noget for mig. Man bliver hverken mere eller mindre værd af at modtage en pris, men det gør mig rigtig glad og stolt, siger hun og kan ikke lade være med at grine over det næste, der kommer dansende ud af munden:

- Jeg bliver faktisk også superærgerlig, når jeg ikke vinder noget, jeg er nomineret til. Altså virkelig, virkelig ærgerlig! Og det er egentlig mærkeligt, for jeg er slet ikke konkurrencemenneske. Til idræt i folkeskolen blev jeg rasende, hvis lærerne gjorde opvarmning til en slags ”hvem kommer først”. Når det skete, stoppede jeg bare op og rystede på hovedet i protest, men når det handler om sang, så vil jeg gerne være den bedste. Dér vil jeg gerne vinde og høre, at folk kan lide det, jeg laver.

Det er nu ikke kun ærligheden, der har indbragt priserne i den indtil videre korte karriere. Jadas lyd er også noget for sig. Musikken er soulet elektrificerende, mens en gennemgående arpeggio giver et nummer som ”Lonely” en tindrende fornemmelse, der kan gå fra galskab til ensomhed på få sekunder.

- Det er en grundstemning, jeg ofte er i, siger Emilie Molsted Nørgaard og forklarer, at hendes musik kommer fra kroppen og ud:

- Jeg lytter, og så kommer der nogle akkorder, som rammer det sted i kroppen, jeg skal bruge til at fortælle. Der er en lækker og stadig sørgeligt uforløst følelse i den måde, jeg forsøger at skrive på. Jeg vælger hele tiden fra steder i kroppen, hvor der er en åben kanal, som kan give det udtryk, jeg gerne vil frembringe. Min krop giver mig ret hurtigt besked. Jeg kan godt lide at bruge teksten som en hverdagsramme, mens musikken så sætter følelser på. Det er sjældent, at der kommer en snirklet tekst fra min hånd, men musikken kan til gengæld godt blive nørdet.

Tre hurtige til Jada

Hvad er det bedste råd, du nogensinde har fået?- Jeg har kloge mennesker omkring mig, så jeg har fået mange gode råd undervejs, synes jeg. Men et af de rigtig gode - som på samme tid også er lidt af en kliché og et af de sværeste at efterleve - er, at man skal lytte til sit hjerte.Hvornår har du sidst brugt mange penge?- Det var, da jeg købte min kolonihave i efteråret. Den hedder ”Carmela Soprano” og er opkaldt efter kvinden, der er gift med mafiabossen Tony i tv-serien ”The Sopranos”. Hende elsker jeg, og det var bare, som om huset hed det!Hvad er din indre alder?- Ha, ha, én ting er i hvert fald helt sikker: Jeg er yngre end min lillesøster. Men jeg er måske 200 år indeni, mens hun er 280 år.

And I know you worry about how I’m doing / I know my story sounds so confusing / Maybe that’s the way I’m gonna lose this /

I’m not gonna bring it up /

What if I say too much? //

- fra ”Tonight”

Sidste år trak Jada stikket. Når man vil skrive, synge, indspille og selv tegne rammerne for sin karriere, bliver man ikke bare en smule selvoptaget. Man bliver også stresset. Derfor tog hun tre måneder uden musik.

- Pausen lærte mig, at jeg måtte insistere på at stole på min mavefornemmelse. Hvis jeg stoler på andre mennesker, så må jeg også give dem mere ansvar. Indtil da var det sådan, at musik betød så meget for mig, at jeg gerne ville være med i alle dele af en sangs processer. Hvordan lyder det? Hvordan gør vi her og her? Pausen på tre måneder fik mig til at indse, at jeg måtte fokusere mere på det, jeg gjorde. Jeg måtte levere musikken, give den videre til andre og stole på de mennesker, jeg har omkring mig, hvis jeg skulle kunne være den bedste version af mig selv. Da jeg havde indset det, var jeg klar igen.

Jada vendte altså tilbage til den danske musikscene i 2019 med lidt af et brag. Og med endnu mere ærlighed uden på tøjet. Blandt andet i form af ”Tonight”, der havde en dybt personlig baggrundshistorie.

- Jeg har været sammen med min kæreste i otte år, og da jeg skrev ”Tonight”, havde jeg pludselig fået en lille form for crush på en anden. Det gjorde mig vildt ulykkelig, for betød det, at jeg ikke kunne være sammen med min kæreste længere? Fandtes der rent faktisk forkerte følelser? Det måtte jeg jo tale med ham om, og det viste sig hurtigt, at vi jo selvfølgelig skal være sammen. For det er jo ham, jeg elsker, og vi er enige om, at følelser er frie, og derfor må man lade dem flyve. Så længe de har et sted, hvor de også har lyst til at lande hver eneste dag, gør det ikke noget.

Det er lige netop det, Emilie Molsted Nørgaard fandt frem til, da hun trak vejret ind på sin selvvalgte pause og fik luft. Selvom følelser kan føles forkerte, er de det ikke. En lærdom fra barndommen, der pludselig blev eksemplificeret i voksenlivet. Voksne fortæller hele tiden hinanden historier, der er mere eller mindre redigerede, og derfor forsøger hun også selv at skildre livet igennem sin musik på en måde, der er så utilsløret som mulig.

- Jeg troede, jeg skulle være på døgnet rundt, men jeg lærte, at jeg ligesom alle andre mennesker ikke er 100 procent hele tiden. Jeg måtte simpelthen fokusere og stole på andre og på min egen mavefornemmelse. For hvis jeg konstant ville gøre det hele selv, så gjorde jeg bare mange ting på halv styrke. Inden da var det, som om jeg hele tiden skulle arbejde for at føle, at jeg var noget værd, men jeg er ikke rigtig noget, hvis jeg er i gang hele tiden uden pauser. Så mangler jeg nærvær. Der skal være plads til at trække vejret, siger hun og nævner, at det er musikken, der skal være hendes 100 procent:

- Det er ligesom Lis Sørensen siger: ”Jeg er kommet for at synge.” Min første lyd var en sang, da jeg som toårig sang noget, jeg selv fandt på. Det var sådan, jeg udtrykte mig som barn, og det bliver jeg forhåbentlig ved med.

- Man kan ikke alt det, man gerne vil, og det må jeg hele tiden huske mig selv på. Jeg må fokusere på, at sangene bliver så gode som muligt, og at de er så meget mig, som de overhovedet kan blive. For det føler jeg virkelig, at de er - og det skal de blive ved med at være, siger Jada. Foto: Carsten Lauridsen
- Min mor og mormor sang ofte derhjemme uden musik. Det var helt normalt, at min lillesøster og jeg satte os ned og lyttede til det. Vi blev taget med på en tur, selvom vi bare var hjemme. Dét er virkelig musik for mig! Foto: Carsten Lauridsen
- Min mor har altid givet min søster og mig virkelig meget tillid og ansvar. Jeg forstod tidligt, at der ikke var noget, der var forkert at sige, og at man ikke blev dømt for noget, man sagde, så længe man bare kunne tænke videre over det. Det har gjort, at jeg har fået et virkeligt rart forhold til mine egne følelser, siger Jada. Foto: Carsten Lauridsen
- Min musik handler meget om følelser og om, hvordan man reagerer på det ene eller andet, men når det kommer til priser, kan jeg ikke rigtig være cool. For priser betyder virkelig noget for mig, siger Jada. Foto: Carsten Lauridsen
- Jeg kan godt lide at bruge teksten som en hverdagsramme, mens musikken så sætter følelser på. Det er sjældent, at der kommer en snirklet tekst fra min hånd, men musikken kan til gengæld godt blive nørdet, siger Jada. Foto: Carsten Lauridsen
- Jeg troede, jeg skulle være på døgnet rundt, men jeg lærte, at jeg ligesom alle andre mennesker, ikke er 100 procent hele tiden. Jeg måtte simpelthen fokusere og stole på andre og på min egen mavefornemmelse. For hvis jeg konstant ville gøre det hele selv, så gjorde jeg bare mange ting på halv styrke, siger Jada. Foto: Carsten Lauridsen
Foto: Carsten Lauridsen
Foto: Carsten Lauridsen
Foto: Carsten Lauridsen
Foto: Carsten Lauridsen
I november 2019 modtog Jada Kronprinsparrets Stjernedryspris. Her får hun den overrakt af kronprinsesse Mary. Foto: Ida Guldbæk Arentsen/Ritzau Scanpix
I november 2019 modtog Jada Kronprinsparrets Stjernedryspris - og hun optrådte også i forbindelse med prisuddelingen, som fandt sted på Odeon i Odense. Foto: Ida Guldbæk Arentsen/Ritzau Scanpix
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Viborg For abonnenter

Varmestue-leder: Skattelettelser ser ikke pæne ud, når vi, der laver socialt arbejde på bunden, skal til at reducere

Viborg FF

Viborg FF skal skrue tiden tilbage til januar og februar

Annonce