Annonce
Danmark

Japanere er vilde med Kaospiloterne - uddannelsen lærer dem at blive kreative

Japanerne på besøg hos Kaospiloterne i Filmbyen i Aarhus. Fra venstre vicepræsident Kazumi Kato, direktør Kohtaro Ohba, Aya Omoto, Yukie Sakamoto og Kaospiloternes leder Christer Windeløv-Lidzelius. Foto: Jens Thaysen
Den internationale treårige uddannelse i Aarhus har studerende fra mange nationer.
Annonce

Uddannelse: Japanske virksomheder er blevet vilde med Kaospiloterne i Aarhus, og et stort institut i Japan har netop underskrevet en aftale om samarbejde med den kreative århusianske uddannelse.

Direktør og vicepræsident fra AIST, som instituttet hedder, var torsdag på besøg hos Kaospiloterne i Filmbyen i Aarhus for at opleve stedet og aftale yderligere dele i samarbejdet.

"Kaospilot" hedder stedet, der tilbyder en international uddannelse, Enterprising Leadership, med vægt på kreativ tænkning, og det er det, japanerne har brug for.

- De er på jagt efter kreativitet og nye måder at samarbejde og lære på, siger Christer Windeløv-Lidzelius, der er chef for den århusianske uddannelse, som har bredt sig til flere lande som Australien, USA, Sydafrika, Holland, Spanien med flere. Endnu flere lande har henvendt sig, og mange udenlandske studerende er med på den treårige uddannelse.

Uddannelsen til Kaospilot

  • "Kaospilot" er en prisbelønnet business- og designskole. Den er stiftet i Aarhus i 1991 og udbyder den tre-årige, engelsksprogede uddannelse Enterprising Leadership Program samt en række professionelle kurser inden for uddannelsesdesign, oplevelsesdesign og kreativt lederskab.
  • På hvert hold er 35 studerende. Til næste hold er ansøgningsfristen 16. marts 2020.
  • Læs mere på www.kaospilot.dk/application
Annonce

Uddannet kaospilot

Netop en af dem, 34-årige Aya Omoto, der er født og opvokset i Kyoto, er årsag til denne kontakt mellem Danmark og Japan. Hun har taget den treårige uddannelse Enterprising Leadership hos Kaospiloterne i Aarhus 2012-2015 og har startet sin egen virksomhed i hjemlandet, nu sammen med Yukie Sakamoto, hvis tilknytning til Danmark skyldes, at hun har været dansk gift.

Omoto og Sakamoto driver virksomheden Laere, der er et konsulentbureau for design med udgangspunkt i Tokyo. Det har specialiseret sig i uddannelsesdesign og organisationsudvikling.

Både Aya Omoto og Yukie Sakamoto var med, da direktør Kohtaro Ohba og vicepræsident Kazumi Kato drøftede samarbejdet med Christier Windeløv-Lidzelius.

De to har gjort AIST opmærksom på uddannelsen og arbejder nu sammen med AIST, som står for Advanced Industrial Science and Technology.

Annonce

Samarbejde og refleksion

- Vi lærer japanerne kreativt lederskab, blandt andet gennem undervisning og workshops. Vores væsentligste force er ikke at lære de studerende konkrete ting, men at lære dem at arbejde bedre sammen, bruge hinandens ressourcer til bedre samarbejde og refleksion. Vi er ikke lærere, men trænere og facilitatorer, teamledere, siger Christer Windeløv-Lidzelius.

Lige nu har AIST et kursus i gang med to teamledere og 22 studerende. Ni af dem kommer fra større japanske virksomheder. Resten kommer fra AIST. På den måde bliver den nye viden bragt ud i virksomhederne rundt i landet, forklarer Kohtaro Ohba.

- Aya Omoto var vores første japanske studerende, men siden har vi haft flere, og lige nu går Yukie Sakamotos datter på uddannelsen i Aarhus, forklarer Christer Windeløv-Lidzelius.

Aya Omoto har taget den treårige uddannelse hos Kaospiloterne i Aarhus og har bragt ideen videre til sit hjemland. Foto: Jens Thaysen
Annonce

Jordskælv ændrede meget

Et jordskælv har medvirket til, at Kaospiloterne er kommet ind i Japan.

- Det katastrofale jordskælv i Tohoku i 2011 var et wake-up-call for hele Japan. Vi måtte gentænke, hvordan vi skulle skabe fremskridt samfundet. Som førende i robotundersøgelse har vi altid arbejdet på at gøre nytte for samfundet gennem teknologi, så vi måtte være med. Så vi har skabt en ny slags designinnovations-skole, der uddanner ledere i teknologi på en ny måde. Vi ser nu meget mere end tidligere på tingene med brugernes øjne. Vi lærer de studerende at spørge "hvorfor og for hvad", forklarer Kohtaro Ohba.

Hans organisation samler hvert år et dynamisk miks af researchere, ingeniører, eksperter i teknologi og forretningsfolk fra forskellige organisationer, og de tager på en ottemåneders læringsrejse. Her bliver de konfronteret med forskellige metoder og udfordret på værdier i et forsøg på at flytte deres tanker. AIST knytter teknologien til samfundet.

Nye idéer går gennem et teknologisk scenarie, før de ender kommercielt.

- Designskolen i Japan handler netop om at bringe teknologi, samfund og design tættere på hinanden. Det er en ny type designskole, der også skal skabe dynamik, siger Christer Windeløv-Lidzelius.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Coronavirus

Live: Politiet lukker stort landsmøde for spejdere - 300 deltagere må tage hjem før tid

Annonce