Annonce
Erhverv

Jumpstory hoppede videre til et andet marked

Jonathan Løw og Anders Thiim Harder har etableret Jumpstory, der først tilbød kunderne at lave søgemaskinetekster, men nu sælger virksomheder billeder i en abonnementsordning. Pressefoto
Det begyndte med en god idé. Men så fik Jumpstorys bagmænd en bedre, og så gjaldt det om at overbevise investorerne om det rigtige i at skifte kurs.

AARHUS: Tre millioner kroner smed investorer efter Anders Thiim Harder og Jonathan Løws virksomhedsidé, der gik ud på at lave en søgemaskine, der kunne lave automatiske søgemaskinetekster.

For eksempel kunne en blomsterhandel bruge søgemaskinen, når den skulle beskrive, hvor ofte forskellige blomster skulle vandes, og hvilke lysforhold de skulle stå under. På den måde ville små og mellemstore virksomheder kunne slippe for at betale en tekstforfatter for at skrive de mange små og ukomplicerede tekster, der skal være på en hjemmeside, der for eksempel sælger blomster.

Efter få måneder gik det dog op for de to iværksættere, at idéen ikke ville blive rentabel.

- Vi knoklede på i tre måneder for at lave en robotjournalist, der viste sig at være attraktiv for kunderne, men bare ikke for os. Vi havde lavet en effektiv måde at brænde penge af på, men ikke på at lave dem. Derudover havde vi også investorer, der havde skudt penge ind, siger Jonathan Løw.

Og hvad gør man så? Når man står med andre folks penge, og man indser, at det, de har betalt for, ikke kan blive en god forretning?

Man sadler om.

Annonce
En ung Jonathan Løw (midt i billedet) med ketsjeren i hånden. Som 14-årig blev han danmarksmester i badminton. Udover iværksætter er Jonathan Løw i dag også forfatter og foredragsholder. Privatfoto

Fra ord til billeder

- Vi stod i november og spurgte, hvad gør vi nu? Vi havde bygget en søgemaskine, og vi oplevede, at kunderne efterspurgte billeder. Så vi lavede et eksperiment, hvor vi brugte vores teknologi til at finde billeder i stedet for. Folk kunne stadig uploade en tekst eller søge på et ord, og så ville søgemaskinen i stedet for finde de rigtige billeder, siger Jonathan Løw og tilføjer:

- Jeg har været med i opstarten af fire andre firmaer og Anders i to. Det var en klar fordel, da vi gik til investorerne igen. Vi havde også den fordel, at vi selv troede på det. Vi mente, at vi havde fat i noget. Derudover var der noget teknologi, der gik igen. Det var ikke sådan, at vi pludselig gik over til at skulle sælge cykler, og det hjalp, da vi snakkede med investorerne. Men det er en udfordring, når man skal overbevise investorerne om at skifte spor.

Ikke desto mindre lykkedes det Anders Thiim Harder og Jonathan Løw at få investorerne med på idéen. Derfor er Jumpstory i dag en virksomhed, der sælger billeder og ikke tekst.

- Det er vigtigt at have de rigtige billeder til en tekst. Med Jumpstory kan man bruge tiden på at være kreativ i stedet for på at finde de rigtige billeder. Med vores søgemaskine kan du søge på et enkelt ord eller hele din tekst, når du skal finde billeder. Hvis teksten handler om at rejse ud i verden og blive klogere, kan søgemaskinen regne ud, at den ikke skal finde de klassiske feriebilleder. Man kan sige, at kunden er mere ude efter en reaktion end et billede, siger Jonathan Løw.

Jumpstory adskiller sig fra andre billedbureauer ved, at kunderne ikke betaler for enkelte billeder, men derimod et månedligt abonnementsbeløb på 119 kroner.

- Vi kalder det Netflix for billeder. Når man har abonnement, kan man bruge ligesom mange af vores billeder, som man vil, siger Jonathan Løw.

Erfaring fra elitesport

Jonathan Løw er som nævnt en erfaren herre ud i iværksætteriet, men hans vej ind i branchen har ikke været snorlige.

- Jeg er vokset op i et kreativt hjem, ikke et business-hjem, så for mig har det altid været den legende tilgang til iværksætteriet, der har været interessant. Man skal ikke blive iværksætter bare for at blive rig, for så fortsætter man ikke, når det gør ondt, siger Jonathan Løw, der som ung var et stort badmintontalent.

- Jeg begyndte at spille badminton som seksårig. Jeg blev jysk mester som 10-årig, og som 14-årig blev jeg danmarksmester. Oddsene for at jeg kunne komme til at leve af at spille badminton, var ikke store, men jeg fortsatte med at spille, fordi jeg elskede det, siger Jonathan Løw og drager parallellen til iværksætteriet.

- Det er fedt at være bedst for ens egen skyld, men det er også fedt at være bedst for holdets skyld. Sådan er det også med iværksætteri, siger Jonathan Løw, der valgte badmintonen fra midt i sin gymnasietid.

- Jeg stoppede i 2. g. Hvis jeg skulle kunne leve af det, skulle jeg ofre alt. Kærester, fester, skolen. Det var jeg ikke villig til. Peter Gade og de andre store badmintonspillere havde det, der skulle til. De ville ofre alt, siger Jonathan Løw.

Og så er vi tilbage ved iværksætteriet igen.

Plads til andet

- Mange bliver afholdt fra at være iværksættere, fordi de tror, at man skal ofre alt. Men det behøver man ikke. Jeg vil ikke ofre alt. Anders og jeg er vidt forskellige som mennesker, men vi er enige om grundværdierne. Blandt andet at man har andre forpligtelser end firmaet. Der er andet i livet end virksomheden, siger Jonathan Løw, der tidligere har været ramt af stress og depression, fordi han glemte, at livet skal indeholde andet end arbejde.

- Hvis jeg har brug for en pause i dag, så trækker jeg hellere stikket en dag eller to. Anders har også prøvet at være nede at vende, så vi har en fælles forståelse af, hvad der skal til, siger Jonathan Løw og tilføjer:

- Det er vigtigt at restituere i badminton. Sådan er det også her. Man er nødt til at opfatte iværksætteri som en maraton og ikke en sprint. Man skal spise elefanten i små bidder.

Han mener heller ikke, at man behøver at være så bange for at fejle, hvis man overvejer at blive iværksætter.

- Jeg er overdrevet optimistisk. Hvis ikke det lykkes, så starter jeg noget nyt. Sådan tænker jeg. Det er små skridt hver dag. Man behøver heller ikke en virkelig god ide fra start. De fleste ideer bliver alligevel justeret hen ad vejen, siger Jonathan Løw og opfordrer til, at man ikke altid behøver at vælge den slagne vej.

- På et tidspunkt læste jeg nordisk sprog på universitetet. To år inde i studiet læste jeg, at der på den uddannelse var 70 procent, der endte med at blive arbejdsløse. Omvendt er der 50 procents chance for at lykkes som iværksætter. Det er da en stor forskel, slutter Jonathan Løw.

Annonce
Forsiden netop nu
Annonce