Annoncørbetalt indhold

Kan udlejning af fibernet gøre det nemmere for danskerne at få det?

Dette indhold er sponsoreret

Gennem en årrække har den danske internetforbindelse fået sig et ansigtsløft. I stedet for det klassiske bredbånd bliver det nu erstattet med fibernet. Her får danskerne en langt hurtigere forbindelse, der kan vise sig at levere en hastighed, der er op til 5.000 gange hurtigere end det, vi allerede kender.

Men i dag er der stor forskel på, hvem der kan få fibernet, og hvem der må undvære. Sidste år blev der imidlertid åbnet op for en ny mulighed, der kunne give mange flere danskere mulighed for at få en hurtig forbindelse. Ét af landets største fibernet er i år blevet åbnet for konkurrence, hvor blandt andet teleselskaber kan leje sig ind.

Hvad kan fibernet?

Det helt særlige ved fibernet er den teknologi, der bliver anvendt til at give dig en endnu hurtigere internetforbindelse. Fibernet består af optisk fiber, der bevæger sig gennem lyslederkabler. Et enkelt kabel er på tykkelse med et menneskehår, og det giver fibrene de bedste forudsætninger for at transportere store mængder af data hurtigt og effektivt.

Lyslederkablerne består af plastik eller glas. Kernen skal være transparent for at lede lyset gennem kablet. Det er også derfor, at alle fibernet-kabler er gravet ned under jorden, i og med at de ligger isoleret og gemt væk.

Den hurtige forbindelse kommer på baggrund af, at fibernet bedre leder en hurtigere forbindelse til det data, der er tale om. Det giver også en mere stabil forbindelse, som ikke altid er tilfældet med det velkendte bredbånd.

Internet er for alle

Konkurrencen er spidset til mellem elselskaber og teleselskaber i håbet om at tilbyde det bedste og billigste fibernet og tv i dag. Fibia lovede sidste år en større konkurrence på markedet ved at give andre mulighed for at leje sig ind på deres fibernet. Formålet var at skabe mere trafik og flere tilbud til kunderne.

Det er ikke kun Fibia selv, der har luftet idéen. For med et politisk pres i ryggen har der været god grund til at gøre brug af denne mulighed. Politikerne på Christiansborg har haft et stort fokus på netop den manglende konkurrence, når det kommer til infrastrukturen. Det gælder særligt for energiselskaber og fibernet.

Bredbåndspuljen er i fare

Tilbage i 2019 blev der imidlertid givet 100 millioner i en bredbåndspulje, der skulle være med til at etablere fibernet i hele Danmark. Det samme gjorde sig gældende i den nye finanslov, men i takt med corona-pandemiens udvikling er denne pulje i fare. Nødvendigheden for en stabil og hurtig internetforbindelse er i år vigtigere end nogensinde før, og det gør også fibernettet endnu mere eftertragtet blandt mange.

Derfor kan løsningen med konkurrenter, der kan leje sig ind på et fibernet, være en nødvendighed for mange internetudbydere. Det vil ikke kun skabe en fair konkurrence, men samtidig gøre det nemmere for den enkelte dansker at få en hurtig internetforbindelse. Heldigvis er store dele af landet allerede dækket af fibernet, og udbydere som blandt andet YouSee kan tilbyde fibernet til store dele af landet.

Dette indhold er sponsoreret

Om Annoncørbetalt indhold

Annoncørbetalt indhold er et annonceformat, der er blevet til i samarbejde mellem Jysk Fynske Mediers kommercielle afdelinger og en annoncør.

Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle medarbejdere er således ikke involveret i nogen faser af udviklingen af det betalte indhold. Lige som annoncørerne ikke har nogen indflydelse på det redaktionelle indhold på Jysk Fynske Mediers nyhedssites.

Når en artikel er markeret med ’annonce’ eller ‘annoncørbetalt indhold’, betyder det, at en annoncør har betalt for artiklen og har haft indflydelse på indholdet i den konkrete artikel.

Annoncørbetalt indhold skal leve op til Jysk Fynske Mediers nyhedssites øvrige stil, tone og den generelle kvalitet, som læserne normalt forventer sig at møde.

Annoncørbetalt indhold vil altid være tydeligt afmærket med ‘Annoncørbetalt indhold’ og annoncørens logo for at gøre det tydeligt for vores læsere, at artiklen er betalt. Desuden vil valg af skrifter, farver og design adskille sig fra Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle artikler for at undgå forveksling.