Annonce
Erhverv

Kommentar: Mulighedernes mænd eller begrænsningernes borgmestre

Foto: Axel Schütt

Forestil dig, at din bil hen over natten bliver forbudt og forment adgang til landets fire største byer.

Hvis du ejer et dieseldrevet køretøj registreret før 2012, så er tanken næppe fjern for dig. For det var netop forslaget, som de fire borgmestre i Aarhus, Aalborg, Odense og København bragte på banen forud for Socialdemokratiets partikongres for nylig.

Formålet er at mindske luftforureningen i Danmarks hovedbyer, og her er dieselbilerne, som ikke lever op til Euronorm 5, i første omgang udset som syndebuk. Derfor vil de socialdemokratiske borgmestre Jacob Bundsgaard, Thomas Kastrup-Larsen, Peter Rahbæk Juel og Frank Jensen nu have udvidet midtbyens miljøzoner til også at gælde specifikke personbiler.

Målet er ædelt; at beskytte miljø, klima og mennesker. Men midlet rammer skævt. I dette tilfælde ejere af ældre dieselbiler.

Nuvel, forbuddet skal først gælde fra 2022. Men hvorfor overhovedet tænke i begrænsninger som de fire store borgmestre? Lad os se på muligheder i stedet for, når det handler om at nå klimamålsætninger og et bedre miljø for os alle. På den måde er det også mere sandsynligt, at vi på den lange bane kommer i mål og måske endda videre end det.

Hvis vi virkelig vil ændre den verden, som vi befinder os i, så skal vi åbne øjnene for de teknologier og idéer, som opstår omkring os. En af dem er opfindelsen af Hydrive-rensemaskinen, som ved hjælp af brint formår at fjerne sod, snavs og andre aflejringer i dieselmotorer.

Opfinderen Uffe Lauge Jensen fra Hedensted har netop fået testet effekten, og resultaterne er gode. Fra motoren på en Euro 5-turistbus bliver partikeludledningen reduceret med tæt på 90 procent ved bykørsel og mere end 50 procent ved kørsel på motorvej efter blot en enkelt rensning, som koster små 900 kroner.

Forestil dig nu, hvad Hydrive eller lignende teknologier kan gøre for miljøet i byerne, hvis borgmestrene i stedet fremsatte et ens for alle-forslag om et certifikat til alle dieseldrevne biler med det formål, at de forurener mindst muligt. For som det er i dag, er der ingen kontrol ved det jævnlige bilsyn af nyere dieselbilers partikelfilter, selv om det med tiden kan tære igennem og miste sin effekt.

Selvfølgelig skal virkningen af nye teknologier først være gennemdokumentet i stor skala og over tid. En opgave, som her burde ligge i Trafikstyrelsen, fordi den er større end den enkelte iværksætter kan løfte alene.

Derfor: Kære borgmestre og andre politikere. Kig efter muligheder frem for begrænsninger, hvis I virkelig vil finde løsninger til gavn for miljøet, klimaet og fremtiden.

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Viborg For abonnenter

Henriks hjem skal (måske) jævnes med jorden: Jeg synes, at samfundet spilder en masse ressourcer på at rive noget ned, som fungerer

Viborg

Projekt til en halv milliard: Fire etageejendomme skal rives ned i viborgensisk ghetto

Viborg

Thorning tilbage på TAW?

Annonce