Annonce
Rundt om Viborg

Kommunens broer trænger voldsomt til en kærlig hånd

Bro nummer 4967 bærer Skivevej over både grusvej og åløb ved Borupgrøften. Den kostede 22 millioner fra ny i 1968 og skal nu renoveres for 4,5 millioner kroner plus moms, viser analysen. Foto: Morten Pedersen
Et efterslæb på vedligeholdelsen af kommunens broer kræver handling nu, mener teknisk udvalg, der vil fremskynde tocifrede million-renoveringer, før det bliver endnu dyrere.

Viborgegnen: Et efterslæb på renovering af kommunens broer på 30 millioner kroner kan blive til 40 millioner, hvis man venter bare tre år.

Det viser en analyse af tilstanden for broerne i Viborg, som kommunens tekniske forvaltning har fået lavet. På et møde for nyligt vedtog teknisk udvalg, at man vil fremskynde planlagte investeringer i renoveringen af broerne, før det bliver endnu værre. Og så vil man have flere penge til at vedligeholde broerne afsat i budgettet.

- Som det er nu, er der i budgettet afsat 15 millioner kroner til renoveringer i 2024, men med baggrund i den analyse så mener vi, at renoveringerne skal i gang tidligere, og at der i øvrigt skal flere penge til. Alternativet er, at broerne bliver i så dårlig stand, at de må lukkes i perioder og igennem endnu dyrere renoveringer. Eller endnu værre at det bliver så skidt, at man må bygge helt nyt, siger Johannes Vesterby (V), der er formand for teknisk udvalg.

Annonce

Konkret lægges der op til, at man skal renovere for 7,5 millioner kroner årligt frem til 2026 og herefter for 2,6 millioner kroner årligt frem til 2031 for at indhente efterslæbet, fremgår det af analysen. I dag er der blot afsat en million kroner årligt til driften af broerne.

320 broer i alt

Baggrunden for oplægget er, at forvaltningen i 2019 satte et større eftersyn af kommunens broer, bygværker og rørunderføringer i gang. Et eftersyn der skal gennemføres over fem år. På nuværende tidspunkt har man været igennem 120 af kommunens i alt 320 broer, og resten skal man så se nærmere på over de kommende par år frem til 2023.

Bro nummer 4943 bærer Løgstrupvej over Skals Å ved Skals. Her skal der renoveres for godt 2,1 millioner kroner eksklusiv moms. Foto: Morten Pedersen

Efterslæbet på de 30 millioner kroner er vurderet ud fra de 120 broer, man har gennemgået, og derfor vil det reelle efterslæb formentlig vise sig at være større, når alle broerne er gennemgået.

Behovet for renovering stod allerede klart forud for budgetlægningen sidste efterår, og der blev der altså afsat 15 millioner kroner til renoveringer af broerne i 2024.

Annonce

Fugt trænger ind

Siden har forvaltningen så fået lavet den såkaldte efterslæbsanalyse for at belyse behovet yderligere og for at se nærmere på konsekvenserne for det økonomiske efterslæb, hvis ikke broerne vedligeholdes i tide.

Af denne analyse fremgår det, at det særligt er fugtmembranerne på betonbroerne, der udgør et stort problem. Broerne bliver udstyret med en fugtmembran mellem asfaltlaget og betonlaget, som beskytter konstruktionen mod vandindtrængen.

Bro nummer 4972, hvor Boruphedevej krydser Simested Å. Kravene til autoværn på og ved broen er ikke overholdt, og der er betonskader på bærende bjælker, hedder det i analysen.. Foto: Morten Pedersen

Fugtmembranerne, der blev benyttet i 1970´erne og 1980´erne, hvor mange broer blev opført, har typisk en levetid på 40-50 år, og derfor har mange broer behov for en ny membran. Det var det samme, der gjorde sig gældende på Preislers Plads i Viborg, hvor membranen udskiftes i 2021.

Hvis ikke broen bliver renoveret i tide, bliver betonen nedbrudt så meget, at den til sidst ikke længere kan reddes, men må udskiftes, hvilket naturligvis er væsentligt dyrere, fremgår det blandt andet.

Annonce

I dårlig stand

I analysen gives der i øvrigt konkrete eksempler på otte broer af forskellige konstruktioner, hvor der er behov for renovering.

Blandt de otte eksempler er broen, der fører rute 533 eller Løgstørvej over Skals Å lige ved afkørslen til Skals. Her vurderes det, at betonen i brodækket er i dårlig stand, og at den er kraftigt påvirket af fugt på grund af utæt fugtisolering. Fugtisoleringen skal derfor skiftes hurtigst muligt, og det forventes at koste 2,15 millioner kroner eksklusiv moms fremgår det.

Med de ekstra penge til renoveringerne forventes det i øvrigt, at der fortsat vil være et efterslæb, men at man så vil kunne fastholde det efterslæb på 10 millioner kroner, fremgår det desuden af dagsordenen til mødet.


Alternativet er, at broerne bliver i så dårlig stand, at de må lukkes i perioder og igennem endnu dyrere renoveringer. Eller endnu værre at det bliver så skidt, at man må bygge helt nyt.

Johannes Vesterby (V), formand for teknisk udvalg.


Ejstrup Bro over Skals Å er bro nummer 4959. Fugtisoleringen er utæt, og betonen på brodækket i dårlig stand, og en renovering vil koste 2,1 millioner kroner plus moms, fremgår det af analysen. Foto: Morten Pedersen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Sport

Viborg HK-målvogter kåret til årets talent - Vandt en jordskredssejr

Annonce