Annoncørbetalt indhold

Kviks trendstudie: Sådan er de nye køkkentrends

Der er rig mulighed for at svælge i lækre, taktile overflader og eksklusive snedkerdetaljer i det nye køkken, Tacto.
Fusion af materialer, personalisering og fuld transparens. Kvik har haft fingrene i et trendstudie, som handler om køkkentendenser og forbrugeradfærd. Studiet støtter op om Kviks nye koncept, som lander i september 2019. Kig med i køkkenkrystalkuglen.

- I vores trendstudie har vi snakket med leverandører, været på messer og konferencer, og ud fra det har vi spottet megatrends - altså noget der varer ved i mere end fem år. Det gør vi hvert år, for når vi hos Kvik skal lave et nyt køkken, så er allersidste step at tegne køkkenet og vælge farver. Vi skal have styr på både tendenser og adfærd først, for i dag er et køkken meget mere end blot et rum, du laver mad i.

Sådan siger Claus Johnsen, som er Head of Category Management hos Kvik A/S. Sammen med Jens Erik Nielsen, som er konceptchef hos Kvik og samtalekøkkenets opfinder, har han først og fremmest undersøgt, om der sker noget i forhold til forbrugeradfærd, som Kvik skal agere på. Det gør der, og nøgleordet er fusion.

Kobling mellem liv og design

I år er det nemlig fusionstankegangen, der dominerer, og faktisk har trendspotterne fra Kvik hentet inspiration fra det virkelig liv. For vores gennemsnitslevealder bliver højere og højere, og i dag er der over 50 procent chance for, at en nuværende 5-årig oplever sin 100-års fødselsdag. Nogle siger, at det bliver et problem, fordi vi får en stor gruppe af ældre, som skal forsørges af en lille gruppe af yngre, men trendfolket siger, at det ikke er et problem. For vi forbliver unge længere. Ældre i dag er mere og mere aktive inden for sport, rejser og motion, og de lever også sundere. At gå på pension fra dag til dag er heller ikke så trendy længere, og nu ser vi oftere en fusion af pension, et deltidsjob og frivilligt arbejde. Disse konklusioner om fusion sker også inden for design og er en klar kobling til det virkelig liv ifølge Claus Johnsen.

Fra blasfemi til blanding

- For blot fem år siden var det nærmest blasfemisk at blande mere end to materialer sammen, og hvis det gik vildt for sig, kunne man måske købe et egetræsbord med sorte ben. I dag er det legalt at blande tre eller fire materialer, og det nye design fra Kvik byder på materialer som egetræ, støbejern og komposit, som er inkorporeret i hinanden. For eksempel kommer der en kompositbordplade med inkorporeret træ, og der kommer egetræslåger med inkorporerede greb i støbejern eller messing, fortæller Claus Johnsen om produkterne, der rammer butikker over hele landet den 1. september. Han uddyber:

- Du ser ikke kun fusion af materialer i 2019, men også fusion af rum. Vi er gået fra samtalekøkkenet til at åbne mere og mere op, og det vil fortsætte i mere overdreven grad. For eksempel er mange hoteller begyndt at have køkken, bad og toilet i ét rum – blot med en afgrænsning på gulvet og måske med en skydedør, men i bund og grund er det ét rum. Den tendens vil helt sikkert stige i takt med urbaniseringen, hvor vi flytter sammen på mindre plads.

Farvel til kunstigt og perfekt

Det er ikke kun fusion af materialer, der er vægtet højt i Kviks kommende produkter. Faktisk er alt tænkt ind. Selv den taktile oplevelse, for det skal også være en oplevelse at røre ved produkterne. Og det er en spritny megatrend inden for design, der kommer rullende lige så stille.

- Man kan ikke bare designe noget, der ser flot ud, for det skal også være rart at røre ved. Det handler om, at vi omgiver os med helt perfekte industrielle overflader, og det kommer der en modreaktion på nu. Vi vil i kontakt med naturen, røre ved råmaterialerne og have den autentiske oplevelse, og den går vi glip af, når det hele er så kunstigt og perfekt. Så i vores nye koncept får du forskellige taktile oplevelser. Du kan for eksempel kombinere råt støbejern med en helt glat overflade - eller noget varmt træ med et koldt messinggreb. Så det er varmt og koldt, glat og groft, forklarer Claus Johnsen.

Håndværk og personalisering

Sammenkoblet med den taktile oplevelse er det gode håndværk. Eller craftsmanship som Claus Johnsen kalder det. For materialet skal også være unikt håndværk, og man skal gerne kunne se, at en snedker eller håndværker har haft fingrene i det. Samtidig skal du kunne personalisere produktet, så du føler, at du ikke har tilpasset dig produktet, men at produktet har tilpasset sig dig. Det er vildt vigtigt og især i fremtiden ifølge Head of Category Management hos Kvik.

- Der er i stigende grad en frygt for at blive regnet som mainstream, og man vil gerne skille sig lidt ud fra mængden og ikke lige have det hvide køkken, som naboen og genboen har. Derfor laver vi produkter som er mulige at personalisere. Et eksempel er vores Prato-køkken, hvor du kan skifte køkkenlågerne uden brug af værktøj. Lågerne er skydedøre, som du lige kan vende rundt, og så har de en anden farve på bagsiden, og du kan gøre det inden for et minut. Det vil sige et stykke design og håndværk i ét og en helt anden oplevelse.

New Millennials og fuld transparens

Trendstudiet fra Kvik fokuserer også på forbrugeradfærd i forhold til deres butikker landet over, og hvordan de skal agere. Og det er ifølge Claus Johnsen interessant at se på New Millennials, som de står over for lige nu. Altså de 20-30-årige, som står på dørtærsklen til at skulle købe deres første køkken. For de er meget anderledes end den tidligere generation.

- New Millennials er kendetegnet ved, at de er opvokset med informationsteknologi på et helt andet niveau end os andre, så de er langt bedre informeret, end vi er. De tjekker deres mobiltelefoner 148 gange om dagen, og de er ikke så glade for at kommunikere person til person – rejsen skal gerne starte digitalt, og hvis de kan holde den digital så meget som muligt, så er det det, de vil, fortæller Claus Johnsen og sætter derfor ord på, hvorfor fuld transparens er et af nøgleordene for Kvik.

- Mange køkkenfirmaer har ikke engang priser på deres hjemmeside, og her hos Kvik tror vi på det stik modsatte. Vi har priser både på hjemmesiden, i kataloger og i butikker, så det er ikke sådan, at når du kommer ned i butikken, så koster det lige pludselig det dobbelte. Det vigtigste for dagligdagens forbruger er tillid, og det skaber man med fuld transparens omkring priser og kvalitet.

Pilotprojekt fra Paris på vej til Danmark

Den digitale rejse vil vokse eksplosivt de næste år. Lige nu har 38 procent af de mennesker, der køber køkken hos Kvik allerede været inde på hjemmesiden, inden de besøger en fysisk butik, og den tendens vil stige. Derfor har Kvik nu startet et pilotprojekt op i Paris, som kommer til Danmark næste år. Projektet hedder Kvik Home og går helt konkret ud på, at Kvik kommer hjem til dig med vareprøver og scanner dit nuværende køkken med en mobiltelefon. Ud fra de valgte produkter kan du så få en forsmag på, hvordan dit nye køkken vil se ud – uden at skulle tage hjemmefra.

- Fordelen er igen, at det ikke dig, der skal tilpasse dig noget, men her er det Kvik, der tilpasser sig dig og din kalender. Det helt nye er, at man ikke længere sætter produktet i centrum - det nye er, at det er kunden – dig - der skal i centrum, slutter Claus Johnsen.

Annonce

Nysgerrig efter at høre mere?

Vil du høre mere om de nye produkter, som lander hos Kvik Viborg den 1. september 2019, så kig forbi butikken eller kontakt os:

www.kvik.dk/find-butik/kvik-viborg

Et af de særlige kendetegn ved Tacto er et helt nyudviklet greb – en fusion af det påmonterede og det integrerede greb.
Inspirationen til navnet Tacto har Kvik hentet i ordet taktil, der betyder følelig og noget for følesansen.
Nyt køkkendesign fra Kvik. Tacto findes i lys og mørk egefinér samt lysegrå folie.

Om Annoncørbetalt indhold

Annoncørbetalt indhold er et annonceformat, der er blevet til i samarbejde mellem Jysk Fynske Mediers kommercielle afdelinger og en annoncør.

Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle medarbejdere er således ikke involveret i nogen faser af udviklingen af det betalte indhold. Lige som annoncørerne ikke har nogen indflydelse på det redaktionelle indhold på Jysk Fynske Mediers nyhedssites.

Når en artikel er markeret med ’annonce’ eller ‘annoncørbetalt indhold’, betyder det, at en annoncør har betalt for artiklen og har haft indflydelse på indholdet i den konkrete artikel.

Annoncørbetalt indhold skal leve op til Jysk Fynske Mediers nyhedssites øvrige stil, tone og den generelle kvalitet, som læserne normalt forventer sig at møde.

Annoncørbetalt indhold vil altid være tydeligt afmærket med ‘Annoncørbetalt indhold’ og annoncørens logo for at gøre det tydeligt for vores læsere, at artiklen er betalt. Desuden vil valg af skrifter, farver og design adskille sig fra Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle artikler for at undgå forveksling.