Annonce
Debat

Lad os erobre byen tilbage fra bilerne

Læserbrev: Prøv at tænke på, hvordan Viborg kan se ud, hvis vi prioriterer nogle andre transportformer end biler? Hvordan der ville blive plads til ophold, til træer og natur, til udeservering, til cykler, kørestole og elbusser?

Tirsdag i sidste uge var jeg til informationsmøde for kommunalvalgskandidater på Viborg Rådhus. Direktøren for kultur viste stolt et arkitekt-idealiseret billede af fremtidens Domkirkeplads – uden biler på selve pladsen.

”Men hvad med parkering til bilerne?”, spurgte en af de håbefulde kandidater. Ja, dem bliver der plads til i et nyt parkeringshus, vi bygger her lige uden for billedet, sagde direktøren og pegede.

Annonce

Da så en af mine partikolleger formastede sig til at spørge om, hvordan man havde tænkt sig at få nogle af de mange biler ud af Viborg, inden byen sandede helt til, blev han hurtigt affejet af kommunaldirektøren med et argument om, at dette møde ikke var til politiske markeringer – det måtte han vente med til valgkampen.

Denne lille situation viser med al ønskelig tydelighed bilernes forrang i vores byplanlægning. Hvordan kan det blive betragtet som en apolitisk, nærmest teknisk problemstilling at ville bygge et parkeringshus ved domkirken, mens det at stille spørgsmålstegn ved, om vi overhovedet skal have så mange biler i centrum af Viborg, er for politisk sprængfarligt til at blive nævnt ved et informationsmøde i byrådssalen?

Bilerne dominerer og fylder alt for meget i Viborg. Det er skidt for bylivet, for folkesundheden og for klimaet, at vi kører så meget i bil. Vi har vænnet os til, at bilerne optager det meste af pladsen i byrummet. Men prøv at læg mærke til, hvor meget plads veje og parkering til biler egentlig optager. Det må vi da kunne gøre bedre.

I stedet for den sædvanlige diskussion om, hvor besværligt, ja snart sagt umuligt det er at begrænse bilkørsel, så prøv at forestille dig, hvordan gader og bymiljø kan se ud, hvis vi prioriterer på en anden måde – hvis bilerne ikke længere havde førsteret til byrummet.

I den belgiske by Gent, som på ingen måde er en storby, er man lykkedes med at gentænke infrastrukturen. Man kan stadig køre bil ind i byen, men det er ikke længere muligt at køre igennem eller på tværs af bykernen, og man har sat hastighedsbegrænsningerne på 20 eller 30 km/t de fleste steder.

Handelslivet i byen klarer sig bedre efter den store trafikomlægning end før – og også bedre end i resten af regionen, og når der er færre biler i det hele taget, er det blevet nemmere at komme rundt i bil for dem, der virkelig har brug for det.

Man har desuden afsat parkeringspladser til delebiler, cykelparkering, afsætningsplads for varebiler og den slags. Derudover har man haft fokus på at tilbyde folk nogle gode alternativer i form af cykelstier og offentlig transport. Resultaterne en overvældende gode. I Gent er der nu markant færre biler. I stedet er der plads til cykler og busser, til træer og uformelt byliv, til cafeers udeservering og styrket handelsliv.

Handelslivet i byen klarer sig bedre efter den store trafikomlægning end før – og også bedre end i resten af regionen, og når der er færre biler i det hele taget, er det blevet nemmere at komme rundt i bil for dem, der virkelig har brug for det. Den kritik, som tiltagene affødte før de blev indført, er forstummet.

Men vi kan og skal ikke overføre Gents løsning 1:1 til Viborg. Derfor er jeg helt enig med Ole Capion og de foreninger og 247 borgere, der i et læserbrev 31. august appellerer til, at sætter gang i en involverende og demokratisk proces, hvor man kan gentænke indretning af Viborgs bykerne på en måde, så bilerne ikke automatisk har forrang. I stedet for at bygge nye parkeringspladser, kan vi erstatte asfalten med træer, bord-bænke-sæt, byhaver, petanquebaner – eller hvad borgerne nu har lyst til.

Og mange steder, hvor der i dag kun kan køre biler, vil man kunne lufte sin hund eller sidde på en bænk i skyggen under et træ og læse en bog.

Hvis vi indretter byen til biler, så får vi biler – men hvis vi indretter Viborg til mennesker, og så får vi mennesker i stedet – til fods, i bus eller på cykel. Jeg synes klart vi skal begynde at gøre det sidste. Lad os indrette byen til mennesker.

Annonce
Alarm 112 For abonnenter

Dommen står fast: Ansat på flyvestationen klemte og trak i kvindelig kollegas brystvorte

Rundt om Viborg

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Danmark

Torsdagens coronatal: Antallet af indlagte falder med 14

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Rundt om Viborg For abonnenter

Lokal Venstre-formand: Vi fyrede ikke Allan Clifford

Viborg For abonnenter

Byrådspolitiker afviser den lokale budgetaftale i jordklodens navn: - Jeres selvros er kvalmende

Sport

Pernille Harder sætter dansk målrekord i nem storsejr i Viborg

Bjerringbro For abonnenter

Fix a bike: Det startede med fem gamle cykler på græsplænen

Viborg

Hvad betyder kulturbuffet? - Jeg er blevet del af et fællesskab og har fået følelsen af, at Viborg er min by

Debat For abonnenter

Frygten: Din elskede skov som et månelandskab

Debat

Debat: Tillid til landbrugstoppen?

Rundt om Viborg

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Erhverv

Kan købe med rabat: Flere end 7500 medarbejdere ejer Grundfos-aktier

Erhverv

Stjerneadvokat afsløret: Skal betale millionbeløb tilbage

Viborg For abonnenter

Finderup vil være årets lokalområde: - Det føles som én stor familie herude

Erhverv For abonnenter

Kasper Würtz trækker Christian Bitz i retten i ny sag: - Jeg er nødt til at gå hele vejen, ellers har det hele været forgæves

Debat

Skidt med Limfjorden - det bliver værre og værre!

Annonce