Annonce
Erhverv 112

Langt mellem håndslagene: Bilsalget er gået mindst ét gear ned

En af undtagelserne for Pedersen & Nielsen Automobilforretning er lanceringen af den nye Ford Kuga. I Risskov-afdelingen melder man om stor efterspørgsel. - Salget af Kuga dokumenterer, at markedet er der, hvis produktet og tilbuddet er rigtigt, siger Jesper Brix. Foto: Jørgen Høg
Covid-19-krisen har sendt mørke skyer ind over den danske bilbranche. Nogle taler om et nedfrosset erhvervsmarked – andre er en smule mere positive. Erhverv+ har samlet et aktuelt billede af et broget bilmarked.
Annonce

Danmark: Daugård, Herning, Odense, Risskov.

Nedbremsning. Svigtende salg. Faldende antal prøvekørsler. Hårdt pres på likviditeten.

Der er ikke den store forskel. Bilhandlere over alt i det jysk-fynske område melder om en massiv nedtur i kølvandet på den altoverskyggende viruskrise, der hærger Danmark og resten af verden.

Lige nu er der lagt op til en måned ekstra på ventetiden på en ny populær bil som en direkte følge af bilfabrikkernes nedsatte produktion. Markedet for nye biler er dykket mellem 35 og 40 procent, og markedet for brugte biler, især de lidt dyrere biler over 300.000 kroner, er gået helt i stå.

- Ja, jeg vil betegne dette marked som nedfrosset, siger Allan Hansen, der er manden bag Allan Hansen Automobiler i Daugård ved Fredericia.

- Vi har lige nu 250 biler på lager, heraf er de 60 personbiler til private købere, mens resten er målrettet erhvervsmarkedet med priser på minimum 300.000 kroner. Denne del af markedet står helt stille, alle ser tiden an, og jeg er sikker på, at mange af vores erhvervskunder har gjort som os. Vi har sendt 10 mand ud af 30 ansatte hjem, fortæller Allan Hansen.

Han har beregnet, at erhvervsmarkedet er gået 70 procent tilbage i forhold til samme periode sidste år, men der er dog et enkelt lyspunkt.

- Vi sælger fint med biler i prisniveauet op til 250.000 kroner, vi solgte seks biler i går onsdag, og fredag i sidste uge solgte vi også syv-otte biler, siger Allan Hansen med et stille smil.

- Vi er gået 40 procent ned på antallet af underskrevne slutsedler efter en massiv nedgang, da markedet hurtigt bremsede op, da landet lukkede ned.

Jørgen Gravgaard, administrerende direktør, Nellemann i Odense

Annonce

Tøver med beslutningen

Direktør Jesper Brix, Pedersen & Nielsen Automobilforretning i Risskov ved Aarhus, sælger KIA, Ford og Volvo – og Renault og Dacia i andre af koncernens afdelinger.

- Vi må erkende, at vi oplevede en brat opbremsning, da landet blev lukket ned midt i marts. Såvel erhvervsmarkedet som privatmarkedet er dykket med cirka 30 procent, og vi kan se, at der for alvor er problemer med at træffe en beslutning. Efter nedlukningen af landet havde vi problemer med at forklare vores kunder, at vi havde åbent. Mange gav udtryk for, at de ikke ønskede at booke en prøvetur, andre sagde, de var bange for at komme på besøg i butikkerne, beretter Jesper Brix, som dog peger på lidt lys forude.

- Vi kan se, at trafikken på vores hjemmesider stiger igen. Meget tyder på, at kunderne igen er begyndt at forberede sig, og vi giver mange tilbud for tiden, siger han med tydelig optimisme i stemmen.

Samtidig peger han på en solstrålehistorie fra den ene af hans mange forretninger:

- Salget af den nye Ford Kuga går strygende, vi har solgt alle dem, vi har fået, og salget overgår alle mine forventninger. Det er en vigtig tendens i disse tider, for erhvervsmarkedet har fokus på nye biler. Salget af Kuga dokumenterer, at markedet er der, hvis produktet og tilbuddet er rigtigt, siger Jesper Brix.

Han tilføjer, at salget af kassebiler til håndværkere og andre små og mellemstore virksomheder går fornuftigt.

Salgstal fra koncernen viser, at der i kategorien nye firmabiler var et plus på 20,3 procent i perioden fra 1. januar til 14. marts. Men fra 15. marts og til nu er salget dykket med 38 procent i forhold til 2019.

Salget af nye kassevogne faldt med 25 procent fra 1. januar til 14. marts, og fra 15. marts er salget faldet med 50 procent i forhold til 2019. Men i perioden efter påske er salget skudt i vejret med 133 procent.

Annonce

En tredjedel sendt hjem

Nellemann i Odense sælger Kia biler til private og erhvervskunder. Administrerende direktør Jørgen Gravgaard fortæller, at Nellemann generelt har sendt 35 procent af den samlede styrke hjem med lønkompensation, og at det skal ses som et tydeligt billede på en væsentlig lavere aktivitet:

- Vi er gået 40 procent ned på antallet af underskrevne slutsedler efter en massiv nedgang, da markedet hurtigt bremsede op, da landet lukkede ned.

- Nej, det går ikke så stærkt med salget som før krisen. Jeg fornemmer, at en stor del af årsagen til den afventende holdning, vi registrerer hos vores kunder, er psykologisk, og det er nok en meget naturlig reaktion, siger Jørgen Gravgaard.

Kia er ikke specielt dominerende på markedet for firmabiler, men han oplever, at mange virksomheder og erhvervskunder generelt vælger at forlænge deres eksisterende leasingkontrakter i stedet for at indgå nye, hvis der er muligt.

Ifølge direktør Jesper Brix, Pedersen & Nielsen Automobilforretning, går salget af kassebiler til håndværkere og andre små og mellemstore virksomheder fornuftigt. Foto: Jørgen Høg
Annonce

Positive tendenser på vej

Marketingdirektør Morten Roth, Ejner Hessel A/S, fortæller, at salget hos den landskendte bilforhandler er dykket 30-35 procent de seneste seks uger.

I januar var der ellers højt humør, da Ejner Hessel kunne holde åbningsfest i den nyrenoverede afdeling i Herning, men siden har der været lidt længere mellem hurra-råbene.

- Det er tydeligt, at kunderne for tiden bruger lang tid på hjemmesiderne, og konverteringerne til et salg er desværre sjældne. Erhvervsmarkedet viser dog tegn på bedring, og ikke mindst de seneste 14 dage har vist det, jeg vil betegne som positive takter og positive tendenser, ikke mindst fra vores mange trofaste kunder, påpeger Morten Roth.

Ejner Hessels salg fordeler sig 50/50 mellem private kunder og erhvervskunder.

- Vi er heldigvis så småt begyndt at kalde folk tilbage på arbejde. Vi har hjemsendt 250 ansatte på lønkompensation ud af en samlet medarbejderstab på 1200, fortæller Morten Roth.

Direktør Jesper Brix, Pedersen & Nielsen Automobilforretning, med afdelinger i Aalborg, Randers, Risskov, Hjørring og Frederikshavn, Hadsund og Grenaa, har mødt et brat opbremsning i forbindelse med corona-krisen. Salget er generelt faldet med cirka 30 procent. Nu er optimismen ved at vende tilbage. - Vi kan se, at trafikken på vores hjemmesider stiger igen. Meget tyder på, at kunderne igen er begyndt at forberede sig, og vi giver mange tilbud for tiden, siger han. Pressefoto
Annonce

Markedet er halveret

Gunni Mikkelsen, administrerende direktør i De Danske Bilimportører, vurderer, at det danske bilmarked nærmest er halveret som følge af krisen, sammenlignet med samme periode sidste år.

- Vi har været meget uheldige med, at krisen rammer lige ned midt i foråret, der for os er årets absolut stærkeste og vigtigste salgsperiode. Vi klarede os nogenlunde helskindet gennem marts, da vi kunne levere biler, som var underskrevet tidligere på året. Men april bliver under ingen omstændigheder god. Vi ligger betydeligt under i forhold til sidste år, og vi må konstatere et markant fald i antal underskrevne slutsedler. Mit bedste gæt er en nedgang på 50 procent, forudser Gunni Mikkelsen.

Han ser dog en smule optimisme knyttet til en begyndende interesse på de forskellige bilmærkers hjemmesider.

- Men usikkerheden er stadig stor blandt kunderne. Og vi spørger os selv: Hvor længe varer det ved, taler vi uger eller måneder?

Bilbranchens direktør i Dansk Industri, Thomas Møller Sørensen, påpeger, at bilbranchen herhjemme hører til blandt de hårdest ramte brancher sammen med flybranchen og hotel- og eventbrancherne. - Vi mistede i marts mere end 40 procent af salget af nye biler. April ser en anelse bedre ud med en foreløbig nedgang på 35 procent. Men vi må konstatere en voldsom opbremsning og et massivt pres på likviditeten hos de danske forhandlere af nye biler, for de nye biler bliver ved med at ankomme, og de skal forrentes, siger Thomas Møller Sørensen. Foto: Hans Søndergaard
Annonce

Hårdt ramt branche

Bilbranchens direktør i Dansk Industri, Thomas Møller Sørensen, påpeger, at bilbranchen herhjemme hører til blandt de hårdest ramte brancher sammen med flybranchen og hotel- og eventbrancherne.

- Vi mistede i marts mere end 40 procent af salget af nye biler, april ser en anelse bedre ud med en foreløbig nedgang på 35 procent. Men vi må konstatere en voldsom opbremsning og et massivt pres på likviditeten hos de danske forhandlere af nye biler, for de nye biler bliver ved med at ankomme, og de skal forrentes, pointerer Thomas Møller Sørensen.

Han tør ikke gætte på konsekvenserne for den samlede beskæftigelse i branchen, der omfatter 50.000 danske arbejdspladser, men det er helt sikkert, at krisen kommer til at koste job.

Cirka halvdelen af de 600 medlemmer af Bilbranchen i DI, der står for salget af 85 procent af alle nye biler herhjemme, har anvendt regeringens hjælpepakker, herunder mulighederne for at sende folk hjem med lønkompensation.

- Situationen er ganske alvorlig, og derfor anmoder vi myndighederne om at se på en mulighed for, at vores medlemmer kan parkere eller udskyde den registreringsafgift, som skal indbetales. Eller gøre det muligt at låne afgiften tilbage som et rentefrit lån, så presset på likviditeten kan lettes, siger Thomas Møller Sørensen.

Brødtekst

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Sport

VFF sætter sig tungt på førstepladsen - slår Silkeborg i topopgør

CORONAVIRUS

Live: Nye rejsevejledninger - rejser til Tyskland og Cypern frarådes

Annonce