Annonce
Erhverv

Lego blomstrer i en verden, der køber mindre legetøj

Lego-topchef Niels B. Christiansen er tryg ved at have hevet bæredygtig vækst tilbage til legetøjskoncernen. Onsdag fremlagde han Legos årsregnskab på et pressemøde i Lego House i Billund. Foto: Alex Hermann
Legetøjsgiganten har ramt en stabil vækstkurve, selv om det globale legetøjsforbrug går ned. En forklaring er flere Lego-butikker, der kan opveje tabet af masser af legetøjsbutikker, fortæller topchef Niels B. Christiansen.
Annonce

Legetøj: Niels B. Christiansen struttede af selvtillid, da han onsdag fremlagde sit tredje årsregnskab for Lego-koncernen.

- Da jeg stod her for to år siden efter et ret svært 2017, talte jeg om, at Lego skulle vende tilbage til bæredygtig vækst. Jeg er sikker på, at mange vil være enige i, at vi gør store fremskridt, sagde topchefen på et pressemøde i Billund, der samtidig blev streamet til et globalt publikum på internettet.

Mens konkurrenterne har det svært og oplever faldende salgstal, peger tallene den rigtige vej for Lego. Sidste år steg salget af Lego-klodser med seks procent til 38,5 milliarder kroner, hvilket er en historisk høj omsætning og cementerer, at Lego i dag er verdens største legetøjsproducent.

Og selv om Lego efter årets første seks måneder var presset på overskuddet, er det lykkes Niels B. Christiansen at komme ud af hele 2019 med et driftsresultat, der voksede med én procent til 10,8 milliarder kroner.

I et interview til avisen Danmark afviser Niels B. Christiansen, at rekordresultatet bliver en enlig svale. Selv i et negativt marked skal Lego vokse i de kommende år, men næppe nogensinde igen med de kæmpespring, man så indtil 2017, da omsætningen pludselig faldt og udløste fyringsrunder og udskiftning af topledelsen.

- Stor vækst det ene år og negativ vækst det andet år er ikke godt for vores forretning. Vi skal gerne være på en kurve med et ensartet vækstforløb, siger Niels B. Christiansen.

Kort om Legos regnskab

  1. Salget voksede i 2019 med seks procent til 38,5 milliarder kroner. Det globale salg fra butikker og direkte ud til forbrugere voksede med 5,6 procent. Det tal er ifølge Lego det vigtigste, fordi det viser den reelle efterspørgsel efter Legos produkter.
  2. Lego tjente 8,3 milliarder kroner i 2019 (efter at have betalt 2,4 milliarder kroner i skat). Det er tre procent højere end året før. Lego er ejet af Kirk Kristiansen-familien (75 procent) og Lego Fonden (25 procent).
  3. Foruden i Billund har Lego fabrikker i Kina, Tjekkiet, Ungarn og Mexico. Koncernen havde ved udgangen af 2019 i alt 18.800 ansatte, heraf 4200 i Danmark.
Annonce

Går imod strømmen

Legos succes skyldes fremgang på alle store markeder. I USA og Europa vokser salget med encifrede procenter, mens det på vækstmarkeder - især Kina - vokser tocifret.

Samtidig mærker Lego effekten af kraftige investeringer i flere butikker. I 2019 åbnede der 150 butikker, der kun sælger Lego, hvoraf de 80 ligger i Kina. Samlet har Lego nu 570 butikker spredt over en lang række lande.

Satsningen er en reaktion på, at detailhandlen i øvrigt har det svært. Et godt eksempel er den krakkede internationale legetøjskæde Toys’r’us, der to år efter lukningen af hundredvis af varehuse stadig præger legetøjsfabrikanternes årsregnskaber. Lego har valgt at tage sagen i egen hånd.

- Når verden går mod e-handel, mister man lidt af brand-oplevelsen, som der var i eksempelvis Toys'r'us-butikkerne. Stærke brands som vores skal vise sig frem på en anden måde. Vi har selvfølgelig Legoland, men vi skal også have butikker, hvor børn kan komme ind og have hånden på produkterne, siger Niels B. Christiansen og tilføjer:

- Det er ikke sikkert, at du altid får salget i butikken. Måske bliver varen købt hos Amazon eller andre steder, men butikker er enormt vigtige til opbygningen af et brand.

- Så du ryster ikke på hånden, selv om mange andre brænder fingrene på fysiske butikker lige nu?

- Overhovedet ikke, og jeg tror også, at det er en af grundene til, at vi klarer os godt. Når vi åbner en butik i en by i Kina, vil vi i den samme by sælge mere online, fordi vores brand simpelthen bliver større, siger Niels B. Christiansen.

Annonce

Ukendt coronaeffekt

Han forventer et lidt forbedret resultat i år, selv om han ikke kender den fulde konsekvens af coronavirussens udbrud, der begyndte på Legos nye kernemarked, Kina. Lego måtte i en periode lukke sine butikker og sin eneste fabrik i Kina, men de er så småt åbnet igen. Det tabte salg i de kinesiske butikker er nogenlunde opvejet af øget salg på nettet.

Ifølge regnskabet står Legos ejere, Kirk Kristiansen-familien og Lego Fonden, til at få et udbytte på otte milliarder kroner. Det er det samme niveau som sidste år.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Sport

VFF sætter sig tungt på førstepladsen - slår Silkeborg i topopgør

CORONAVIRUS

Live: Nye rejsevejledninger - rejser til Tyskland og Cypern frarådes

Annonce