Annonce
Viborg

Lokal bilforhandler oplever eksplosion i salget af elbiler: Alle forudsætninger er på plads - på nær en ting

Salget af elbiler er eksploderet - også lokalt. Direktør i Sølvsten Biler, Steffen Christensen, kan fortælle, at op mod 70 procent af de nye bestillinger af biler er ren el. Foto: Morten Pedersen
Elbiler udgør op mod 70 procent af de seneste bestillinger hos Sølvsten Biler. Direktør Steffen Christensen peger på, at både teknologi, design og rækkevidde gør bilerne attraktive - men der er en klar udfordring med ladestandere. Og så kan leveringstiden være lang.

Viborg: Når der ruller 10 biler ud fra Sølvsten Biler i det nye år, vil seks eller syv af dem være rene el-biler. Yderligere en eller to vil være hybrid-biler, mens de konventionelle biler på benzin og diesel også vil stå for et eller to eksemplarer.

Sådan er billedet i hvert fald lige nu, fortæller Steffen Christensen, der dermed både kan bekræfte og overgå tallene på landsplan, hvor el- og hybridbiler i december udgjorde cirka 58 procent tilsammen.

Hos Sølvsten Biler er det samlede salg af el- og hybridbiler på 80 procent - hvoraf rene elbiler udgør mellem 60 og 70 procent.

Annonce

Der tegner sig altså et decideret dogmeskifte i salg af biler, og der er flere gode grunde til, at det sker netop nu.

- Der er en tillid til elbiler, som vi ikke har oplevet før. Der har været et langt tilløb på omkring tre år, men først nu er kunderne klar til at skifte. Nu kan man få en rækkevidde på 500 kilometer pr. opladning, så folk rent faktisk kan bruge bilen. Det var ikke nemt at sige til en jyde, at han kun kunne køre 100-200 kilometer på en opladning – så turde folk ikke satse på det, fortæller Steffen Christensen og fortsætter:

- Så rækkevidden er der. Teknologien er der, og med de ændrede afgifter er teknologien ikke længere for dyr. Designet er der, fordi man er begyndt at bygge bilerne op på en ny måde, så det ikke bare er en kopi af de konventionelle biler. Og så er der plads og udstyr i den nye generation af elbiler, som gør dem attraktive.

Fakta: Salg af el- og hybridbiler i Danmark

Der blev solgt 185.328 personbiler i Danmark i 2021 - heraf var 24.917 ren el, mens hybrid stod for 40.464 styk.

Dermed stod elbiler for 13,4 procent af bilsalget i 2021. Hybrid stod for 21,8 procent.

Tendensen i december peger mod langt større salg af elbiler. Her var 27 procent ren el, mens hybridbilerne stod for 31 procent af nyregistreringerne.

Hos Sølvsten Biler i Viborg er der klart mere tryk på (el)kedlerne. Her er mellem 60 og 70 procent af nysalget ren el, mens salget af el og hybrid tilsammen rammer over 80 procent.

De Danske Bilimportører forventer øget salg af elbiler i det kommende år, mens salget af hybridbiler formentlig vil falde, da afgiften på hybridbiler er steget ved årsskiftet.

Pt. er 5,2 af landets 2.781.855 indregistrerede personbiler enten el- eller hybridbiler.

Steffen Christensen peger videre på, at salget af elbiler klart appellerer mest til private, da det er her, man har udviklet de mest brugbare biler, mens eksempelvis varevogne ikke helt kan mønstre gode alternativer til de konventionelle biler endnu.

Bedste bil til dato

Vagn Simonsen er en af dem, som for nylig har været ude at erhverve sig en elbil. I august fik han sin første af slagsen - en Volkswagen ID4. Og selvom der var fem måneders ventetid fra bestillingen til leveringen, har han ikke fortrudt.

- Det er den bedste bil, jeg har haft til dato, hvad angår komfort og køreglæde. Og jeg har altid kørt i det samme bilmærke, så jeg tillader mig at tænke, at det er sammenligneligt i forholdet mellem el og konventionelle biler, siger Vagn Simonsen.

Vagn Simonsen købte i august en ID4 elbil - og han har på ingen måde fortrudt. Foto: Morten Pedersen

Vagn Simonsen skiftede for lidt over et år siden jobbet som chef for Svane Køkkenet i Aalborg og Hjørring ud med stillingen som projektkonsulent i Svane Køkkenet i Viborg.

- Og derfor gik jeg fra at skulle køre 45.000-50.000 kilometer til 20.000-25.000 kilometer om året. Efter 25 år med diesel blev vi i huset enige om, at den næste bil skulle være el eller hybrid. Vi prøvede ID4’eren og fandt ud af, at det lige var os, siger Vagn Simonsen og peger på flere ting, som overbeviste ham:

- Man er ikke begrænset på rækkevidden som tidligere. Når først bilen er købt, er den betydelig billigere at køre i end diesel, og så er der naturligvis også de miljømæssige overvejelser. Vi har ikke oplevet problemer med den overhovedet, og den er bare lækker at køre i.

Annonce

Mangler ladestandere

Vagn Simonsen har selv købt en ladestander til privaten, så han kan lade bilen op derhjemme. Den mulighed har rigtig mange - men langt fra alle.

Den største udfordring ved elbiler er ifølge Steffen Christensen netop, at det kan være svært at få ladet ens bil, hvis man eksempelvis bor i et lejlighedskompleks, hvor der ikke er mulighed for at lade op.

- Jeg tror, at det er kommet bag på regeringen, at der er kommet så meget fart på salg af elbiler. Der er medvind på produkterne, teknologi og pris, men vi mangler det tredje ben: infrastrukturen, konstaterer Steffen Christensen og fortsætter:

- Man kan ikke følge med i den takt, som biler kommer på vejene. Vi er ok med i et område som Viborg, da mange bor i parcelhuse, men der er steder, hvor man ikke kan få sin egen ladestander op, og der er i den grad mangel på offentlige ladestandere. Og i første omgang koncentrer man sig om at sætte ladestandere op i de større byer, hvor der er mest trafik, hvorfor det står skidt til i oplandet.

Derfor har Steffen Christensen også en klar opfordring til politikerne - både de nationale og lokale.

- Der skal sættes endnu mere fart på udbredelsen af ladestationer. Og lokalt ville det være fedt, hvis politikerne kunne sætte Viborg på landkortet som stedet med den grønneste profil. Et sted, hvor man altid kan komme og få ladet sin bil op - også i forhold til erhvervslivet, konstaterer Steffen Christensen.

For udviklingen går ifølge Sølvsten-direktøren kun én vej: mod flere elbiler.

Det siger lokalpolitikeren

Til april ventes det, at Folketinget vil lave en ny aftale, der giver kommunerne mulighed for at etablere mere opladning til elbiler. Indtil nu har lovgivningen nemlig været i vejen for kommunerne, lyder det fra tidligere formand for teknisk udvalg, Johannes Vesterby. Og han er ikke imponeret over det, der hidtil er kommet fra Christiansborg.

- Vi afventer rammerne for den her lovgivning, Der er givet nogle signaler, men det er jo ikke sådan noget, vi kan planlægge efter endnu. Så vi er lidt afventende, sagde Johannes Vesterby til Viborg Stifts Folkeblad i forrige uge.


Annonce

Lang ventetid

De mange elbiler, der triller ud på vejen lige nu, skyldes ikke kun efterspørgslen hos forbrugerne. Bilproducenterne har også en anden motivation for at øge produktion af elbiler, da EU ellers står klar med CO2-bøder.

Og det er en god ting, at der rykkes på den front, mener Steffen Christensen. Elbiler er nemlig fremtiden, men lige her og nu kan det øgede fokus på elbiler også give produktionsmæssige udfordringer.

Når mange mennesker vil have det samme produkt, og der samtidig er leveranceproblemer i kølvandet på corona-pandemien, så opstår der flaskehalse.

- Vil man have en elbil, er der lige nu tre til seks måneders ventetid. En hybridbil er der endnu længere ventetid på. Der kan man ende med at skulle vente seks til ni måneder. Der er en forsyningskrise med mikrochips, men man prioriterer trods alt at producere elbiler, da der er et ønske om at brede dem ud.

For nylig var det fremme i DR-programmet Kontant, at det måske er gået lidt for stærkt med at få udbredt elbiler. ID3-modellen havde en del udfordringer, som man også har mærket til i Viborg.

- Der var stort pres fra EU, og Volkswagen var nødt til at gå forrest i distributionen og leveringen, men man har nok ikke været helt klar med teknologien. Men de softwareproblemer, der har været, er der taget hånd om, og vi har også gjort alt, hvad vi kunne for at hjælpe vores kunder, hvis de har oplevet problemer. Alt det tekniske er der dog kommet styr på nu, så man kan trygt tænke i en elbil, næste gang man skal skifte, siger Steffen Christensen.

Nu kan man få en rækkevidde på 500 kilometer pr. opladning, så folk rent faktisk kan bruge bilen. Det var ikke nemt at sige til en jyde, at han kun kunne køre 100-200 kilometer på en opladning – så turde folk ikke satse på det.

Steffen Christensen, direktør i Sølvsten Biler
Annonce
Viborg For abonnenter

Bekymringer for Viborgs ve og vel: - Uanset hvad vil det være et fremmedlegeme og et indgreb i byens kulturarv

Danmark

Torsdagens coronatal:overblikket over epidemiens udvikling

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Erhverv

Godt nyt fra energiselskab: Varmepriser stiger langt mindre end forventet, men der skal konstant holdes øje med energipriserne

Bjerringbro For abonnenter

Ny rapport: Stor risiko for 'katastrofe-regn' som det, der oversvømmede store dele af Tyskland sidste år

Alarm 112

To næsten ens uheld på samme vej med fire timers mellemrum: 15-årig cyklist kørt til tjek på skadestuen

Debat For abonnenter

Borgerværn til forsvar for midtbyen eller hvad?

For abonnenter

Effektiv fidus til at undgå tårnhøje el- og gaspriser: Folk køber brændeovne og bygger skorstene i hobetal

Erhverv

Iværksætter-succes: Gymnasieelever fra Viborg får penge med fra Løvens Hule

Viborg FF For abonnenter

Cheftrænerløs spillertrup holder kursen - hverdagen går videre uden Lars Friis

Viborg

Flere penge på kviktest: Restriktioner ophører, men Falck forsætter med at teste - også i Viborg

Viborg For abonnenter

Viborg Varme holder fast: Fjernvarmepriserne stiger som allerede meldt ud - hverken mere eller mindre

For første gang i to år: Storm rammer Danmark

Kultur

Besøg fra Alfons, liedkoncert i musiksalen: Weekenden i Viborg byder på alt fra musik til motion

Viborg For abonnenter

Et liv med angst og ambitioner: Usædvanlige omstændigheder gjorde Johannes til hele Viborgs borgmester

Navne

Ny gymnasierektor slapper af i sin hytte uden el og varme i Telemarken: 'Vi skal vandre tre kilometer med alt udstyr på ryggen for at komme til hytten - en bil kan ikke køre dertil'

Annonce