Annonce
Rundt om Viborg

Luftfart: DAT genoptager ruteflyvningen fra Midtjylland

Snart er der igen daglige flyvninger på ruten mellem Midtjyllands Lufthavn ved Karup og Københavns Lufthavn i Kastrup. Arkivfoto: Morten Pedersen
Med nye hjælpepakker til flyselskaber og lufthavne har DAT besluttet igen at flyve på ruten Midtjylland-København. Det sker fra på mandag.
Annonce

Karup: Lige før skolernes efterårsferie forudså lufthavnschef Frans Bjørn-Thygesen, at der inden for to-tre uger igen ville være en ruteforbindelse til København. Og det kommer næsten til at passe. DAT, der sædvanligvis flyver på ruten oplyser i en pressemeddelelse, at flyselskabet genoptager flyvningen fra på mandag, den 2. november.

Da DAT for godt en måned siden igen indstillede flyvningen på Karup-København-ruten, forlød det ellers, at den tidligst ville blive genåbnet i 2021.

Ifølge Jesper Rungholm følte DAT sig snydt af staten i forbindelse med rutens genåbning den 10. august - efter corona-nedlukning fra midt i marts - idet flyselskabet ikke som forventet kunne få kompensation for et underskud i august-september. Det førte til, at DAT stoppede flyvningen fra Midtjyllands Lufthavn igen den 23. september.

Men nu spiller klaveret altså anderledes, fordi nye, statslige hjælpepakker til indenrigslufthavnene formentlig betyder, at flyselskaberne et stykke tid frem over reelt ikke skal betale blandt andet passagerafgifter til lufthavnene.

Annonce

Forsigtigt udlæg

DAT behøver dermed færre passagerer for at få økonomien til at hænge sammen. Jesper Rungholm mener, at 45-50 procents belægning på hver afgang til og fra Midtjyllands Lufthavn er nok.


Den godkendte støtteordning giver mulighed for at reducere vores driftsomkostninger til et niveau, der gør det muligt at starte op igen

Jesper Rungholm, direktør for DAT


DAT indleder dog med blot tre daglige flyvninger tur/retur, hvor det efter den første genåbning i august var seks gange frem og tilbage.

Jesper Rungholm oplyser, at både DAT og Midtjyllands Lufthavn i den seneste lukkeperiode fra den 23. september og frem har modtaget mange henvendelser, specielt fra midt- og vestjyske erhvervskunder, om, hvornår ruten til hovedstaden åbner igen.

Og det gør den altså om få dage. Jesper Rungholm forklarer, at det skyldes ny coronastøtte til den indenlandske luftfart. En støtte, som DAT i modsætning til den foregående mener at kunne bruge til noget.

”Den godkendte støtteordning giver mulighed for at reducere vores driftsomkostninger til et niveau, der gør det muligt at starte op igen. En meget stor del af omkostninger ved ruteflyvning ligger i lufthavnene og støtteordningerne hjælper voldsomt på dette, siger DAT-chefen.

DAT-direktør Jesper Rungholm, der her ses til venstre for H.C. Østerby og Frans Bjørn-Thygesen, henholdsvis formand og lufthavnschef i Midtjyllands Lufthavn, oplyser, at den nye, statslige støtte til indenrigsluftfarten igen gør det muligt at flyve rentabelt på ruten Midtjylland-København. Arkivfoto: Morten Dueholm
Annonce

Millioner på vej

Frans Bjørn-Thygesen ser i sagens natur frem til, at DAT genoptager ruteflyvningen til København. For som han siger, så er det først og fremmest dét, Midtjyllands Lufthavn er til for.

Han tilføjer, at det for DAT som privat virksomhed jo er en forudsætning, at midt- og vestjyderne også vil benytte sig af ruten, når den åbner igen. Ellers kan hovedstadsruten fra Karup blive lukket igen - i hvert fald når de midlertidige hjælpepakker udløber.

På kort sigt kan hjælpen fra staten til gengæld formentlig dække det store million-underskud, som Midtjyllands Lufthavn får i år. Ifølge det oplyste får lufthavnen cirka 11 millioner kroner, men Frans Bjørn-Thygesen har endnu ikke fået en officiel bekræftelse fra Trafikministeriet.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce