Annonce
Læserbrev

Lufttrafik. Igen må vi læse kedelige nyheder om lufthavnen

Læserbrev: Vi kan i mandagens udgave af folkebladet igen konstatere at lufthavnschefen må finde de samme gamle undskyldninger frem for at passagertallet igen falder i lufthavnen. Igen har lufthavnen ikke selv nogen skyld, uden han forsøger at forklare, hvordan luftfartsselskabet langsomt trækker tæppet væk under ham, ved kun forsøge at drive ruten rentabelt.

Efter at passagertallet faldt med dybt katastrofale tocifrede procenttal frem til og med august 2019, så er det i efteråret kun faldet med ”bekymrende” 8%. Men lufthavnschefen er optimist, og ser – igen – lyset for enden af tunnelen og tror, at det vil gå godt fremover. Men det har han gjort hvert efterår. Han siger også, at lufthavnen og tilbuddene ikke er nok kendt, men hvad gør han selv for at fortælle det ”gode budskab”?

Hvad gør lufthavnschefen og den politiske bestyrelse selv for at udvikle og effektivisere lufthavnen, gøre lufthavnen kendt og støtte udviklingen for de luftfartsselskaber, der flyver eller kunne tænke sig at flyve, på lufthavnen? Ja, det må man spørge sig. Der kommer desværre ingen signaler om aktiviteter eller målsætninger for fremtiden. Kun lidt klager over, at det går nedad, og det vil være en katastrofe for erhvervslivet, hvis flyruten lukker.

Lokalt i Karup er der flere erhvervsfolk og andre, der gennem årene har haft med lufthavnen at gøre, der så frem til, at en kendt håndboldtræner kom i Viborgs borgmesterstol og dermed i lufthavnens bestyrelse som næstformand. Man håbede at Ulrik Wilbek, der bevisligt har gjort kæmpe resultater på håndboldbanen, gennem at sætte høje mål for sine teams og gennemføre dem, også ville kunne påvirke bestyrelse og ledelse til at tænke fremadrettet, sætte konkrete mål og få dem gennemført. Sikre at lufthavnen drives effektivt, sikre at den er interessant for nye ruter og selskaber. Ikke blot sætte sig og vente på at et luftfartsselskab gør det for dem. Man håber stadig, men ser ikke nogen tegn på forandring.

Normalt siger man at en bestyrelse for en virksomhed i denne størrelse skal have kompetencer indenfor branchen (i dette tilfælde luftfart), virksomhedsledelse og jura. Men når man læser CV'erne for bestyrelsens tretten konstitueringsvalgte medlemmer på kommunernes hjemmesider, er der langt mellem disse kompetencer.

Jeg tror derfor at det er tid at få ind erfarne erhvervsfolk i bestyrelsen, det er jo primært erhvervet som bruger ruten. Den nuværende bestyrelse af de ni ejerkommuners folkevalgte kunne i stedet for blive repræsentantskab og være bindeled til ejerkommunerne. Derefter dannes en mere professionel bestyrelse af 3-4 erhvervsledere sammen med to af borgmestre fra ejerkommunerne. Så vil der blive en nærhed til dem, der bruger lufthavnen, og desuden vil de nok kunne arbejde mere målrettet for at få tilbage de privatkunder og indkommende, som de varierende bestyrelser stiltiende har ladet gå tabt, siden broen kom. Plus at igen gøre lufthavnen rentabel.

Viborg er den største kommune i omegnen og nok den i ejerkredsen, der egentlig har størst behov af lufthavnen, da Viborg ikke er særligt velsignet med motorveje og jernbaner. Viborg må derfor tage føringen i at få udviklet og fremtidssikret lufthavnen.

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce