Annonce
Bjerringbro

Luksustelte er et hit på Bamsebo Camping

Bamsebo Camping har stor succes med luksustelte. Arkivfoto

Både Bamsebo Camping og Hinshøj Caravan melder om en stigning i omsætningen på ti procent efter en supergod sommer.

Bjerringbro: Den bedste sæson i mange år. Sådan lyder det fra mange campingpladser efter sommeren 2018, hvor juli ifølge DMI blev den fjerdevarmeste juli, siden de landsdækkende temperaturmålinger startede i 1874. I følge Outdoor Camping Ferie Fritid, OCFF var der i juli 3,9 millioner gæster på de danske campingpladser, og OCFF forventer at tallene for august er endnu bedre.

En del af de mange gæster overnattede på Bamsebo Camping i Ulstrup, og her er det især udlejning af kanoer, hytter og luksusteltene, som hitter. Det er tredje sæson, hvor campingpladsen tilbyder de såkaldte glamping - (glamourøs camping) luksuskanoture, hvor man overnatter i luksustelte med rigtige senge og køleskabe. Og det er en succes.

- Vi har haft en fantastisk sæson, kanoerne har været i vandet næsten hele tiden, og vores hytter og luksustelte har været lejet ud det meste af tiden, fortæller ejeren af campingpladsen Steen Pedersen, som sammen med hustruen Iben er tæt på at afslutte deres 13. sæson på Bamsebo.

Han gætter på, at omsætningen (butikken ikke medregnet) er steget med ti procent, men det er også meget nødvendigt efter, at den regnfulde sommer i 2017 var en katastrofe for mange campingpladsen, som har 75 kanoer, 18 hytter og seks luksustelte.

- Efter en god sommer som i år kan vi begynde at planlægge næste års sæson, om vi foreksempel skal renovere hytter eller købe flere telte, siger Steen Pedersen.

Det skal være specielle tilbud, og vi har ramt plet med glamping, hvor gæstene foruden at leje kano og telt også kan købe både morgenmad, frokost og aftensmad og desuden betale sig fra at få kørt deres bil fra Tange til Langå, hvorfra de kan køre direkte hjem efter kanoturen. Og det er ikke små biler, gæsterne har, siger han med henvisning til, at mange glampingturene sælges til et købestærkt publikum.

Steen Pedersen, indehaver af Bamsebo Camping.

Sommeren 2018

I juli 2018 overnattede ialt 3.9 mio. gæster på de danske campingpladser.Ifølge DMI var juli 2018 den fjerdevarmeste juli, siden de landsdækkende temperaturmålinger startede i 1874. Hvor juli 2018 havde en middeltemperatur på 19,2° C, var middeltemperaturen kun 15,5° C i juli 2017.

Derudover blev der i juli 2018 noteret 339 solskinstimer i gennemsnit - den solrigeste juli måned, siden soltimemålingerne startede i 1920. Til sammenligning var der 196 solskinstimer i juli 2017.

Kilde: Outdoor Camping Ferie Fritid, OCFF.

På Hinhøj Caravan har Jan Mikkelsen og hans personale også haft en travl sommer, men det er først i 2019, at man kan se, om det gode vejr betyder noget for salget af en campingvogne. Arkivfoto

Nye tilbud nødvendige

Han lægger ikke skjul på, at hvis man skal trække nye folk til campinglivet, så kræver det nye tilbud.

- Det skal være specielle tilbud, og vi har ramt plet med glamping, hvor gæstene foruden at leje kano og telt også kan købe både morgenmad, frokost og aftensmad og desuden betale sig fra at få kørt deres bil fra Tange til Langå, hvorfra de kan køre direkte hjem efter kanoturen. Og det er ikke små biler, gæsterne har, siger han med henvisning til, at mange glampingture sælges til et købestærkt publikum.

- Disse ture er også en reklame for campinglivet. Fra tidligere år kan vi se, at mange af de gæster, som er på kanoferie, får øjnene op for campinglivet og vælger en hytteferie året efter, tilføjer han.

Efter den lange varme sommer har han måttet sande, at mange campister vælger en plads ved vandet fremfor en campingplads inde i landet.

- Den samme erfaring har mine kolleger med campingpladser inde i landet, undtaget er dog campingplader ved Silkeborg og andre større byer, her kan man godt trække folk til, siger Steen Pedersen.

Børnefamilier

Blandt kanogæsterne har der også været mange børnefamilier, men ellers er det ikke dem, som fylder mest på campingpladserne i Danmark. Her er det mere folk i den modne alder, som vælger at holde ferie i campingvogn eller større telte. Og det er også det mere modne publikum, som køber campingvogne, lyder det fra Hinshøj Caravan i Ålum, som sælger både brugte og nye campingvogne.

- Vi mangler børnefamilierne, men mange af dem vælger charterferie, fordi det er nemt, ikke fordi det er specielt meget dyrere end at holde campingferie, for det er også dyrt. Men vores største konkurrent er charterbranchen, siger butikschef Charlotte Mikkelsen, som sammen med sin mand driver Hinshøj Caravan.

- Vi har haft en travl sommer, og vi har især mærket det i butikken, hvor vi har solgt masser af stole, køletasker, fortelte og andre småting, og vi har stadig travlt. Salget i butikken er nok steget med omkring ti procent, men det er først næste år, at vi kan mærke om denne sommers gode vejr vil betyde noget for salget af campingvogne, tilføjer hun.

Hvis man overvejer at købe en ny campingvogn er det typisk i efteråret, at man kigger på den, men hvis det gælder en brugt campingvogn, så begynder kunderne først at røre på sig til foråret.

Annonce
Forsiden netop nu
Annonce