Annonce
Sport

Lynhurtig viborgenser får stor chance i Tyskland: Mød manden under hjelmen

Martin Andersen skifter fra Andersen Motorsport til Team Hyundai Engstler. Privatfoto
Den 26-årige TCR-kører Martin Andersen har forud for den nye sæson sikret sig et skifte til Tyskland og Team Hyundai Engstler. Han fortæller, hvordan han er nået dertil.

Motorsport/TCR: Folkebladet har tidligere omtalt den viborgensiske hurtigkører Martin Andersen. TCR-køreren har i denne sæson kørt fra Jan Magnussen, Casper Elgaard og andre store navne i motorsportsverdenen, hvilket sikrede ham en andenplads i TCR Denmark.

Senest er han kommet på kontrakt hos tyske Hyundai Team Engstler, hvor han skal køre i den stærke tyske serie ADAC TCR Germany.

Hvorfor skal man se TCR?

TCR er en bestemt klasse i motorsport ligesom DTC og Formel 1 for eksempel er det. Her er TCR-køreren Martin Andersens egen beskrivelse af, hvorfor klassen er interessant og hvorfor det er værd at se for tilskuerne:

- Man tager en almindelig bil, som dem man ser i gadebilledet og gør det til fuldblods-racerbil. Så for tilskuerne ligner det næsten de biler, som de har i garagen. Det gør det lettere at relatere til

- Der bliver brugt et koncept der hedder 'Balance of Performance'. Det betyder, at ingen af bilerne er væsentligt hurtigere end de andre. Så hvis en bil er for hurtig bliver den gjort tungere, får sænket motorpoweren eller lignende. Derfor bliver der konkurreret mere på lige vilkår end i andre motorsports-klasser.

- Grundet Balance of Performance får man spændende løb, hvor der er mange overhalinger, tæt kørsel og generelt meget seværdig motorsport.

Den talentfulde racerkører har ikke sin interesse for hurtige biler fra fremmede. Hans far har et BMW-værksted i Viborg, og det var ham der i første omgang introducerede Martin Andersen til motorsport. Dengang uden succes.

Annonce
Et stort smil på læben - det har Martin Andersen også god grund til at have. Privatfoto

- Jeg var nok 10 år gammel på det tidspunkt, men der bed jeg ikke rigtigt på krogen. I stedet spillede jeg fodbold ligesom så mange andre. Men nogle år senere, da jeg var 13 år gammel, der prøvede han igen, og der fangede det mig virkelig, siger Martin Andersen.

Siden da kørte Martin og hans far Danmark tynd, og kørte alt det gokart, som de overhovedet kunne finde tid til. En håndfuld år efter købte de deres første racerbil, og Martin skiftede fra gokarten og over i en Peugeot 207.

Siden har talentfulde - og nu 26-årige - Martin Andersen ikke set sig i bakspejlet. Det er blevet til blandt andet tre DM-titler i forskellige klasser og flere flotte placeringer. Alt det hele er opnået med begrænsede midler med familieteamet Andersen Motorsport.

Med fuld fart i Hyundai-raceren. Privatfoto

- Vi startede teamet som far og søn. I løbet af årene kom der først en mekaniker på, så nogle flere folk, og i de sidste to-tre år har vi været et rimelig professionelt familieteam her i Danmark. Vi har kørt mod teams med italienske ingeniører og dobbelt så højt et budget som vores eget. Nu er det første gang, jeg selv har et team med et stort budget, siger Martin Andersen

Dyre træninger

Men hvordan hænger det sammen, at en 26-årig fyr fra Løgstrup kan arbejde fuldtid hos Danmatic i Viborg, og i sin fritid har gjort sig fortjent til at køre på store adresser som Hockenheim og Red Bull Ring i Tyskland?

- Min chef elsker selv motorsport, så det hjælper lidt på det. Det giver også lidt mulighed for at få fri, siger han med et stort smil på læben.

Derudover består TCR-træningen ikke af mange og lange træningssessioner i bilen. En testkørsel kan hurtigt koste 100.000 kroner, og er derfor ikke daglig kost selv for de dygtigste kørere.

- Motorsport er lidt en sjov sport på det område. Man skal selv have penge med for at køre. Jeg tager også en pose penge med til Tyskland, og bidrager til det budget, som de også selv har lagt til side til projektet med mig, siger Martin Andersen.

Fuldt fokus inden et løb. Privatfoto

Pengene til det får han blandt andet fra mange loyale sponsorer. Heriblandt mange viborgensiske.

I stedet for testkørsel i bilen går meget af træningen derfor med timevis af simulatorkørsel og fysisk træning oveni.

- Det er pisse hårdt rent fysisk. Det er der mange, der ikke ved det, men man skal virkelig være i god form. Vi kører i lukkede biler, og der kan blive op til 50 grader varmt inde i sådan en bil, fordi den skaber så meget varme når vi kører. Så man skal være i god form for stadig at kunne tænke klart, siger Martin Andersen.

- Når vi bremser er der heller ikke bremseforstærker, som der er i en normal bil. Så man skal bruge hele sin benmuskel for at bremse. Det er cirka 60-70 kilo man skal trykke ned på bremsen, når man er i fart, så jeg er virkelig smadret efter sådan et løb, siger den 26-årige TCR-kører.

Annonce

Kan fokusere på kørslen

I første omgang bliver den nybagte Team Hyundai Engstler-kører boende i Viborg. Herfra vil han tage en masse fridage, når han skal køre løb i Tyskland. Den ordning vil han genoverveje til efteråret, når han er kommet i gang med sæsonen for sit nye hold.

- Hvis det kan bære, at jeg siger mit job op og kan leve af det, så er det noget jeg vil tænke over. Det vil være træls om 20 år, hvis jeg ikke har taget den chance, siger Martin Andersen.


Hvis det kan bære, at jeg siger mit job op og kan leve af det, så er det noget jeg vil tænke over. Det vil være træls om 20 år, hvis jeg ikke har taget den chance.

Martin Andersen, Team Hyundai Engstler


Expo Partner er en af de mange sponsorer, som gør det muligt økonomisk at køre TCR. Privatfoto

Geografi og budget er ikke det eneste, som ændrer sig for Martin Andersen den kommende sæson. Med skiftet til professionelt team er der færre praktiske opgaver for ham. I år er første år, hvor han udelukkende skal koncentrere sig om præstationerne bag rattet.

- Det bliver noget helt andet. Før var der nogle helt basale ting, som jeg skulle fokusere på. Jeg skulle have styr på om der var nok mad købt ind og den slags småting. Mange af mine konkurrenter herhjemme har jo haft folk til at stå for den slags, siger Martin Andersen.

- Nu kan jeg se, hvor meget jeg har at hente i mit eget niveau og min fart, når jeg har bedre vilkår. Det her bliver en læresæson, hvor jeg skal udvikle mig så meget som muligt og bygge på mentalt og fysisk, siger Martin Andersen.

Martin Andersens nye aftale med Hyundai Team Engstler er for 2021 med en option for 2022 hos Hyundai.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce