Annonce
Viborg

Må vente med genåbning: En speciel skole med specielle udfordringer

Skoleleder Pia Søndergård fortæller, at kun enkelte elever er vendt retur til STU - Særligt Tilrettelagt Ungdomsuddannelse - hvor de modtager undervisning, Arkivfoto: Morten Pedersen
Mens flere skoler nu vejrer morgenluft, må man på STU stadig holde vejret. Kun ganske få elever modtager undervisning på den særlige ungdomsuddannelse.
Annonce

Viborg: Den videregående uddannelse for unge med handicap og andre udfordringer, STU, må stadig se langt efter størstedelen af sine elever.

Mens flere ungdomsuddannelser så småt begynder at kunne byde sine ældste elever velkommen tilbage, er skolen på Overlund-bakken stadig lukket land.

Det fortæller skoleleder Pia Søndergård.

Det skyldes blandt andet, at de kommende studenter fra skolen har en del af deres tredje år bundet op på praktikforløb - og disse forløb ligger stille, så længe landet ligger, som det gør.

- Så vi har stadig kun ganske få elever på skolen. Ellers står den stadig på hjemmeundervisning, lyder det fra Pia Søndergård.

STU Viborg har 61 elever og 22 ansatte - alt inklusiv.

De ganske få, som nu modtager undervisning på matriklen på Klostervænget, er nogle af de mest sårbare og udfordrede elever.

- Enkelte af dem begyndte i slutningen af marts at vise tydelige tegn på, at de havde brug for deres faste struktur. Derfor åbnede vi vores særligt skærmede afsnit, og det har egentlig fungeret godt, fortæller hun.

Gymnasierne kan byde 3. årgangene velkommen retur i næste uge - den situation står ungdomsuddannelsen STU dog ikke i. Arkivfoto: Morten Dueholm
Annonce

Ludo, mad og matematik

Eleverne på den tre år lange Særligt Tilrettelagte Ungdomsuddannelse (STU) er en meget, meget bred skare.

Nogle er multihandicappede, andre har usynlige diagnoser, som gør, at de ikke er i stand til at gennemføre en almindelig ungdomsuddannelse. På STU lærer de både fagligt og menneskeligt at begå sig, og det bærer hjemmeundervisningen også præg af, fortæller Pia Søndergård.

- Vi har tæt opfølgning med alle elever - eller deres forældre - og vi har forskellige mål, de arbejder med. Nogle finder opskrifter, laver mad og tager billeder af det. Andre får matematikopgaver, som vi har lagt ved deres dør. Én havde brug for noget socialt, så hende spillede læreren ludo med over Skype, og en anden havde behov for en snak, så eleven var med via Skype, mens hun var ude at gå med hunden, fortæller Pia Søndergård.

Hun roser sine undervisere i høje vendinger:

- De har været dygtige til lynhurtigt at omstille sig. Det samme har eleverne. Jeg må sige, at det er gået rigtig godt.

Men selvfølgelig er situationen ikke optimal, erkender skolelederen.

Hun og hendes ansatte er naturligvis opmærksomme på, hvordan de sårbare elever klarer sig, og om nogle risikerer at gå tilbage i deres udvikling, fordi de må undvære den faste struktur og undervisning.

- Derfor er det utroligt vigtigt, at vi har den her tætte kontakt hele tiden, så vi hurtigt kan gribe ind, hvis det bliver nødvendigt.

Hun tilføjer:

- Og generelt giver eleverne udtryk for, at de glæder sig til, at de må komme her igen - og det samme gør vi.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Bjerringbro

Kirkevandring i august

Viborg For abonnenter

Valget i landets største forening nærmer sig - og i år er det anderledes: Dette valg er måske ikke det, der er den største folkelige opmærksomhed om

Viborg

Krav om mundbind rammer også busruter i Viborg Kommune: På disse ruter skal passagerer have bind for munden

Viborg HK For abonnenter

VHK-træner roste tilbagevendt streg - hendes bedste kamp

Annonce