Annonce
Viborg

Mad der gør dig mindre stresset

Grøden der laver sig selv, mens du sover. Pressefoto
Er du stresset, er det vigtigt med afspænding og afslapning, men kosten er bestemt ikke ligegyldig. Den kan både øge dit stressniveau – og reducere det, lyder det fra ernæringsterapeut Marianne Langvad Andersen.
Annonce

Klumme: Har du følt dig stresset i den sidste tid? Så er du ikke den eneste.

Corona-krisen har for mange været forbundet med et øget niveau af bekymring og stress. Og nu starter så dagligdagen, hvor mange også føler sig pressede og stressede. Faktisk anslås det, at cirka 430.000 danskere føler sig alvorligt stressede hver dag.

Det kan skyldes mange ting. Et presset arbejds- eller studieliv samt høje forventninger og krav fra én selv og omverdenen er nogle af årsagerne.

Den forkerte kost kan faktisk også øge vores stressniveau.

Og hvad er den forkerte kost så? Ja, det er præcist de ting, vi fylder os med, når vi er stressede, nemlig stimulanserne. Sukker, kaffe, fastfood, alkohol og cigaretter. Ting, der dulmer i øjeblikket, men som også giver et svingende blodsukker og tilfører kroppen dårlige fedt- og giftstoffer. Det øger stressniveauet i kroppen.

Men hvad skal vi så spise? Det er jo ikke lige, når man er stresset, at man har overskud til at bruge en masse timer i køkkenet. Og det er jo ikke meningen, at madlavningen skal stresse os yderligere.

Løsningen er enkle, regelmæssige, men sunde måltider med de næringsstoffer, vitaminer og mineraler, der kan hjælpe med at afbalancere vores nervesystem og vores stresshormoner.

Det er for eksempel vigtigt, at vi får nok sunde proteiner i form af for eksempel æg, fisk, kylling, bønner, linser og kikærter. Proteiner indeholder aminosyren tryptofan, der er en forudsætning for, at vi kan danne serotonin. Og serotonin er afgørende for vores humør og mentale helbred.

B-vitaminer er også vigtige. De hjælper med at stabilisere nervesystemet og energiproduktionen, hvilket er vigtigt, når man er stresset. Der findes B-vitaminer i en række fødevarer, blandt andet i brune ris og andre fuldkornsprodukter, havregryn, nødder, kerner, frø, bønner og bælgfrugter, kød, fisk, mælkeprodukter, æg, hvidløg, banan samt andet frugt og grønt.

Desuden har magnesium betydning. Det hjælper med til at nedbringe blodtryk og blodsukker og har generelt en afslappende virkning på kroppen. Det kan derfor også give en bedre søvn, hvilket er meget vigtigt i stressende perioder. Magnesium får du specielt via grønne grøntsager, mandler, nødder, frø, kerner som for eksempel græskarkerner. Der er også meget magnesium i havregryn, brune ris og bønner.

Frugt og grøntsager – med deres høje indhold af C-vitamin og antioxidanter - ser også ud til at have en gavnlig effekt på stress. Et stort australsk studie viste for eksempel, at kvinder, der spiste fem til syv stykker frugt og grønt om dagen, havde 23 procent lavere risiko for stress end kvinder, der spiste nul til et stykke.

Herudover er der en række urter, der er kendt for at kunne nedbringe stressniveauet. Vær forsigtig med ginseng og andre kosttilskud, der speeder organismen. Lakridsrod og rosenrod kan derimod have gavnlig effekt.

Det er desuden vigtigt at finde ud af, om der er fødevarer, man ikke tåler. Spiser du for eksempel mælkeprodukter uden at kunne tåle dem, kan det virkelig stresse kroppen.

Er du stresset, er det selvfølgelig også vigtigt med afspænding og afslapning i form af for eksempel yoga, meditation, massage eller nada, samt ikke mindst at fjerne årsagen til din stress. Men kosten er bestemt ikke ligegyldig. Den kan både øge dit stressniveau – og reducere det, hvis den sammensættes rigtigt.

Grøden der laver sig selv, mens du sover

Denne kolde havregrød er genial til dig, der er fortravlet og småstresset. Den indeholder blandt andet havregryn og chiafrø, der er fyldt med protein, B-vitamin og magnesium samt kostfibre.

Selve tilberedningen stresser heller ikke. Den er lynhurtig at røre sammen og laver ellers sig selv i køleskabet, mens du sover.

Lav gerne dobbeltportion. Så slipper du for at tænke på morgenmad de næste dage.

- 1 dl. havregryn

- 1½ spsk. chiafrø

- En ½ pose frosne økologiske blåbær

- 2 dl mandelmælk

Alt røres sammen og stilles i køleskabet natten over i en lufttæt beholder.

Server i en skål om morgenen, pyntet med banan, hakkede mandler, eller andet du kan lide.

Tip: Har du en sød tand? Så sød grøden med en overmoden, moset banan, en hakket dadel, en spiseske kokosmel eller et dryp agavesirup.

Marianne Langvad Andersen er uddannet ernæringsterapeut og coach og har klinikken ”Spis dig Frisk”. Her giver hun et bud på stressfri mad. Pressefoto
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Viborg

Fiskene har fundet vej til åerne

Annonce