Annonce
Viborg

Medicinstuderende er vilde med praktik i Viborg: - Man er til gavn og ikke i vejen

Medicinstuderende fra Aarhus Universitet vil hellere end gerne bruge praktiktiden på Regionshospitalet Viborg. Arkivfoto: Morten Pape
Regionshospitalet Viborg er et populært sted for unge medicinstuderende at komme i praktik. De studerende føler sig inkluderet og ikke i vejen.
Annonce

Viborg: Når medicinstuderende fra Aarhus Universitet på 9. semester skal i praktik på et hospital, foretrækker mange af dem at stå ekstra tidligt op om morgenen for at tage togturen til Viborg.

På Regionshospitalet Viborg tilbydes de studerende nemlig et tværfagligt læringsforløb, hvor de stifter bekendtskab med både hjerter, lunger, kar, anæstesi og klinisk fysiologi i deres uddannelsesforløb. Og det er noget, der er populært hos de unge, videbegærlige studerende.

- Lægerne udviser en stor lyst til at undervise og lære fra sig. Her føler man virkelig som studerende, at man er til gavn og ikke i vejen, fortæller en studerende.

- Jeg følte, jeg lærte rigtig meget af det. Jeg blev involveret, siger en anden studerende.

Det er noget, der glæder ledende overlæge på Hjertesygdomme, Jens Refsgaard, der samtidigt understreger, at det netop også er sådan, det bør være.

- De studerende er her for at lære. Når de kommer her på hospitalet, så regner vi med dem, og vi involverer dem så meget, som vi kan i det daglige arbejde, siger Jens Refsgaard.

Regionshospitalet Viborg har mellem 70 og 80 medicinstuderende gennem uddannelsesforløb hvert år.

Annonce

Stuegang og selvstændighed

Det seneste hold af medicinstuderende på hospitalet er under deres praktik blandt andet blevet præsenteret for en såkaldt "buddy-team"-stuegang, hvor to studerende arbejder sammen om en patient og får feedback fra en erfaren læge.

- Stuegang giver både de studerende mulighed for at opleve, hvad det betyder at arbejde selvstændigt, give feedback til en kollega og med at arbejde tværfagligt. Det er vigtigt, at de studerende lærer at gå stuegang, mens de er hos os. Der findes ingen bog, hvor man kan lære at gå stuegang – det er learning by doing, hvor direkte supervision er en væsentlig del af det, siger ledende overlæge Jens Refsgaard.

Opfattelsen blandt de studerende er også, at stuegangen giver dem lidt ekstra erfaring, som de ikke kan læse sig til.

- Jeg følte mig inkluderet, da personalet satte patienter af til os. Det fungerede rigtig godt med stuegang, hvor vi fik egne patienter, vi kunne arbejde sammen om to og to. Egentlig skal der jo så lidt til for at gøre en arbejdsdag fed for en medicinstuderende – bare giv mig en patient, fortæller en glad studerende.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce