Annonce
Viborg

Når unge leder børn: Spejderledere får erfaring, de kan bruge i deres fremtidige arbejdsliv

Den unge leder for Waingunga-stammen, Kamilla Märcher Henningsen Madsen, uddeler her spørgeskemaer til mini-spejderne. Foto: Jens Ole Sørensen
Den erfaring, unge får som spejderledere, kan bruges i deres fremtidige arbejdsliv.
Annonce

Viborg: - Hey, minispejdere … Kom lige herover og lyt efter.

Vi er i kemilokalet på Viborg Gymnasium og HF, og der er mørkt udenfor. Skolen er lukket for længst, men denne aften er der et mylder af små mennesker med spejdertørklæder og højt humør.

Den 17-årige Kamilla Julie Poulsen er på hjemmebane – hun er selv elev i 2.G. på skolen. Denne aften er det ikke hende, der lytter og lærer – tværtimod. I aften er det hende, der lærer fra sig.

Hun er ung leder i minigrenen i Waingunga-stammen i Viborg og er sammen med sin jævnaldrende klassekammerat Kamilla Märcher Henningsen Madsen ansvarlig for mini-spejdernes tre møder, der ender med mærket ”Nørd”.

Tre håndfulde minispejdere i lidt for lange hvide kitler samles om bordet og kigger nysgerrigt op på deres unge leder, der står med to reagensglas i hånden. Hun fører med ord og forsøg de nysgerrige minispejdere ind i naturvidenskabens forunderlige verden.

- Se, hvordan vandet skifter farve til lilla, når vi hælder syre i reagensglasset, fortæller hun, mens hun forsigtigt hælder væsken.

Øjnene hos tilhørerne bliver store, og munden står for en sjælden gangs skyld stille.

I kemilokalet på Viborg Gymnasium og HF er Waigunga-stammen her i fuld gang med forsøgene. Foto: Jens Ole Sørensen
Annonce

I røg og damp

Den anden Kamilla står i røg og damp i den anden ende af lokalet sammen med flere nysgerrige minispejdere. De sætter ild til ting med forskellig surhedsgrad. Under ordnede og sikre forhold, forstås. - Okay, nu skal I kigge godt efter, hvilken farve flammen bliver, når jeg sætter ild til den her klump, siger hun og stikker en lille klump kalciumchlorid ind i flammen.

Tilhørerne står på tæer og strækker hals for at få et blik af den fascinerende blå gasflamme … der langsomt skifter farve til orange.

De skynder sig at notere svaret på det udleverede spørgeskema.

De to unge ledere har haft en spændende, men også udfordrende opgave med at planlægge møderne, hvor naturvidenskab skal fortælles og formidles til børn i 2. og 3. klasse: - Vi skal kende deres faglige niveau og samtidig tage højde for, at alle ikke tænder på naturvidenskab. Vi har lavet forsøgene som ”leg med naturvidenskab” og ikke for ”skoleagtige”. Alt i alt har det været utroligt sjovt og lærerigt. Børnene har lært nogle nye ting, men det har vi også selv, lyder det fra Kamilla og Kamilla i de hvide kitler.

Annonce

Ansvar og samarbejde

Kamilla og Kamilla er to af fire ledere under 18 år i minigrenen i Waingunga-stammen. De har været mini-ledere i et års tid og deltager på de ugentlige møder, så ofte som lektier og logistik tillader det. Begge unge ledere er også aktive i Waingunga-stammens klan - tilbuddet til unge mellem 16 og 23 år.

De har ikke stået alene med hele opgaven, men de har haft ansvaret for tre møder af to timer med knap 30 aktive børn i 8-9 årsalderen:

- Det er ikke svært at have ansvaret for møderne. Vi skal selvfølgelig sørge for overblik over materialer, men de andre ledere er gode til at hjælpe os. Vi kunne for eksempel ikke nå at handle, men de andre ledere hjalp med at købe materialer. Vi var lidt nervøse før møderne, for var der nu styr på det hele? Hvis noget går galt eller er glemt, så er vi gode til at improvisere os frem til et godt slutresultat.

Kamilla og Kamilla er to af fire ledere under 18 år i mini-grenen i Waingunga-stammen. Foto: Jens Ole Sørensen
Annonce

En lugt af prut

I kemilokalet på Viborg Gymnasium og HF lugter der lidt af prut. Det skyldes nu ikke de mange mini-spejdere, men derimod en stor mænge rødkål på bordene.

Den farverige knold er snittet i småstykker og opblødt i kogende vand. Efter nogle minutter hældes vandet fra og samles i en kolbe.

Alt sammen bliver udført af mini-spejdere i lidt for store hvide kitler – ledet af Kamilla og Kamilla. Nu står kolberne klar med blåt vand. Det hældes i reagensglas, hvor der tilsættes væsker med forskellig surhedsgrad … og nu skifter farven til grøn, rød og lilla alt efter surhedsgraden.

Minispejderne har – hokus pokus – lavet et flydende lakmuspapir.

De to unge ledere er dybt koncentrerede og hele tiden på stikkerne. De skal være et skridt foran, så alle minispejdere hele tiden er i gang med noget.

De har snakket om det på forhånd – og det lykkedes til fulde denne aften.

- Det er svært at lave aktiviteter, hvor alle børn er beskæftiget på samme tid. Det er også en udfordring, hvis et naturvidenskabeligt forsøg ikke ender, som man gerne vil have. Hvis spejderen forventer en eller anden sej reaktion, og der så intet sker … så kan koncentrationen let ryge. Derfor har vi en spontan leg eller noget andet i baghånden, så vi kan samle børnenes fokus igen.

Foto: Jens Ole Sørensen
Annonce

Snog som afledningsmanøvre

Denne aften hiver de to K’er et trumfkort hen mod slutningen af mødet … nemlig skolens kornsnog. I et bur ganske vist, men det er noget, der kan få små spejdere til at gøre store øjne … omend ikke alle er lige begejstrede.

Det har været et stort arbejde at planlægge tre møder, hvor der har været rigtig mange forskellige aktiviteter både inde og ude. Til gengæld har det også givet værdifuld erfaring til de to 17-årige gymnasieelever – og spejderledere:

- Når man planlægger spejdermøder, bliver man automatisk bedre til at planlægge, vejlede og lede. Det er nogle gode egenskaber, som vi kan bringe med os ud i arbejdslivet, når vi kommer dertil. Det er også kompetencer, som vi kan bruge i vores hverdag, og en erfaring som påvirker vores daglige gøremål og tankegang.

Et af de bærende elementer i spejderbevægelsen er princippet: Børn leder børn, unge leder unge. Det er derfor, mange kalder spejderbevægelsen for verdens bedste lederuddannelse.

Den starter i en ung alder, og som årene går, bliver det en helt naturlig ting at tage ansvar for sig selv og for andre. At være til at stole på, at hjælpe andre …

En tankegang og et værdisæt, der er grundlæggende i spejderbevægelsen, og som de fleste drager nytte af i voksenlivet.

- Vi tror på, at man bliver mere ansvarsbevidst af leder-opgaven. Vi står pludselig med ansvar over andres børn og skal sikre os, at de har det godt. Vi bliver klogere på børn og på, hvordan de reagerer. Det vigtigste er at få lov til at give spejderne oplevelser, de vil huske resten livet. Vi kan selv huske, dengang vi var minier og skulle lave alle mulige ting, som var utrolig seje og hyggelige. Vi Håber, at minierne får lige så meget ud af det, som vi selv gør.

Foto: Jens Ole Sørensen
Annonce

I morgen er det hverdag

Mødet er ved at være slut. Børnene står i ring. Venstre arm over højre. Hånd i hånd.

Et håndtryk sendes i dyb stilhed rundt i ringen og ender ved en spejder. Tobias tager håndtrykket i lommen og gemmer det til næste møde.

De starter med at synge:

Spejderbror. Her er min hånd Fast vi kæden slutter. Liljens ring binder som bånd sammen i broderskabs ånd ...

Mødet slutter - minispejdere spredes for alle vinde – fulde af glæde, lidt klogere og en stor oplevelse rigere.

Nu skal der ryddes op i kemilokalet, og så går turen hjem.

I morgen tidlig klokken otte er det hverdag igen med undervisning for Kamilla og Kamilla på Viborg Gymnasium og HF.

Foto: Jens Ole Sørensen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Navne

International hæder til lokal kunstner

Viborg HK

Frustration hos VHK efter nye restriktioner:- Vi var jo begyndt at sælge billetter

Coronavirus

Live: Norsk opgørelse viser, at ni ud af ti coronadøde havde kronisk sygdom

Viborg HK For abonnenter

VHK sitrer og spirer - erfaren cheftræner kan skimte sølvtøj og Champions League i de kommende sæsoner

Annonce