Annonce
Rejser

Naturfotograf Lars Gejl: -I naturen er der hobby nok flere liv

Naturfotograf Lars Gejl i Vadehavet. Foto: Lars Gejl
Naturen kører aldrig i ring for naturfotograf Lars Gejl, der fangede interesse for naturfotografiet som niårig, og som i dag har mere end 15 fagbøger bag sig og underviser i kamera og natur: - Jo mere du ved, desto mere er der at blive klogere på, fortæller han om at have naturen som hobby.
Annonce

Siden august har Lars Gejl været opslugt af et projekt. Som professionel naturfotograf gennem 35 år er det ikke første gang, men det her er mere udfordrende end normalt. Sammen med en kollega, David Buchman, arbejder han på at få billeder af skovmåren, for sådan nogle billeder findes der ikke rigtig nogen af. Og det lyder bestemt lettere, end det er.

- Skovmåren er nataktiv og bliver sjældent set. Den holder sig til gammel skov, så der er ikke så mange steder, den trives, og samtidig spreder den sig over store territorier. Man skal være heldig, hvis man ser den, og den er ikke et dyr, vi har billeder af, fortæller han om grunden til, at makkerparret har sat jagten ind på sådan et fotografi.

Projektet foregår på hobbyplan med mulighed for at sælge billederne bagefter, men det er først og fremmest interessen, der er drivkraften, for arbejdet er tidskonsumerende.

- Det koster blod, sved og tårer. Vi bygger fotoskjul og bruger timer der, vi lokker den til med rosiner og dadler, og den skal vænne sig til vores lugt, fortæller han om projektet, som godt kan tage flere år.

Til gengæld er belønningen for naturfotografen stor.

- Arbejdet er spændende, og det er en kæmpe naturoplevelse, når det endelig lykkes at få billedet i kassen.

Lars Gejl

Lars Gejl er professionel naturfotograf siden 1995 og fagbogsforfatter med speciale i fugle og natur som blandt andet “Glimt Af Den Danske Urskov”, “Fuglefri” og “Ulven i Danmark”.

I 2014 modtog han Gyldendals faglitterære pris. Han er forfatter til 20 fagbøger med naturfagligt og kulturhistorisk indhold.

Han er indehaver af Naturfotoskolen, hvor han underviser i naturfotografering.

Lars Gejl er født i 1962 og bor i Græsted, der er en stationsby på Nordsjælland.

Læs mere på www.larsgejlfoto.dk.

Annonce

Et liv med kamera og natur

Lars Gejl har arbejdet som professionel naturfotograf siden 1995. Han har udgivet 20 fagbøger med fotos af dyr og natur. 15 af bøgerne har han selv forfattet. I 2014 modtog han Gyldendals faglitterære pris for sit arbejde med formidling. Interessen for naturen går dog meget længere tid tilbage i tiden til hans barndom. Han voksede op på Svenstrup Gods på Midtsjælland, hvor hans far arbejdede.

- Jeg har fået naturen ind med modermælken. Det startede tidligt, da jeg som niårig lånte min fars kamera og tog billeder af fugle. Da jeg fik et godt kamera som 17-årig, tog det fart, fortæller den i dag 58-årige naturfotograf, som hele livet har været bidt at den følelse, som han får i det fri.

- At være derude og opleve naturhistorier. Man kan godt læse sig til dem, men det er ikke det samme. Når man selv befinder sig i naturen, sker der et sammenspil, hvor man bliver accepteret af naturen. Det er en samhørighed. Det er den samme følelse som fiskere og jægere kan få. Det, jeg får med hjem, kan ikke spises, men er fotos, som kan sælges, og historier, der kan skrives, fortæller den prisbelønnede fotograf.

Lars Gejl bor i Græsted i Nordsjælland, men har taget billeder af dyr og natur i hele Danmark. Ud over at forfatte bøger om blandt andet fugle i Vadehavet og jagte fotografiet af skovmåren har han også Naturfotoskolen, hvor han underviser i at tage billeder i naturen. At være naturfotograf handler ikke kun om at være teknisk dygtig. Det handler i høj grad om at tilegne sig viden om naturen:

- Du kan ikke bare møde op, du bliver nødt til at læse op, vide noget om det dyr, du skal fotografere, kende til biotoper, og hvis det handler om fugle: stemmer, trækruter og levesteder. Ellers kan du godt glemme det. Man skal være forberedt og have en rygsæk af paratviden. Jeg plejer at sige til mine kursister, at tid og tålmodighed er de største dyder for en naturfotograf.

Annonce

En uudtømmelig hobby

Ud over skovmår-projektet er Lars Gejl sammen med kollegaen David Buchman i gang med at danne et digitalt forlag, som konverterer fagbøger til apps. Så i stedet for at medbringe bøger om for eksempel Nordeuropas dagsommerfugle og en flora til at finde planter til kryddersnaps, når man er på tur, kan man slå op på sin smartphone. Den om sommerfugle i Nordeuropa forventer de er klar inden sommer.

Selv om Lars Gejl har bevæget sig rundt i naturen som både lege- og arbejdsplads i 50 år, bliver han aldrig træt af det. På den måde er det den perfekte hobby.

- Du kan kaste dig over mode og racerbiler, men på et tidspunkt kører det i ring. Sådan er det aldrig med naturen. Du løber aldrig tør. Jo mere du ved, desto mere finder du af, du kan blive klogere på. Der er hobby nok til flere liv.

Tre tips fra naturfotografen

1. Research

- For det første skal du beslutte dig for, hvad du vil fotografere. Det handler om forberedelse og research. Ikke noget med bare at tage afsted og dulle rundt, så får du aldrig noget i kassen. Beslut dig for på forhånd, om det er mariehøner, gråspurve eller hvide anemoner, du vil fotografere i dag. For man kan ikke alting på én gang. I den forbindelse er det godt at læse lidt op. Altså; find ud hvornår anemonerne blomstrer, eller på hvilken tid gråspurvene er aktive. På den måde slippe du for at komme hjem og kigge dårlige billeder igennem og tænke, hvorfor er jeg så dum til at fotografere.

2. Lys

- Lyset er en anden vigtig del af det gode fotografi. Hvis det for eksempel er insekter, du vil fotografere, så flyver de ud midt på dagen, for i varme og solskin er de mest aktive. Er det ikke insekter, du går efter, men alt muligt andet, så skal du undgå at fotografere midt på dagen, for der er for meget lys og kraftige slagskygger. Resultatet er, at billederne bliver meget kontrastfyldte og tit enten over- eller underbelyste. Det er fordi, man ikke bruger lyset ordentligt. Det er bedst morgen og aften. Den tid på dagen finder man det gode, bløde lys uden kraftige skygger. Udover det er alt vejr fotovejr. Dage, hvor det er overskyet eller snevejr, giver en anden stoflighed i de overflader og motiver, du finder. Jeg plejer at sige til mine kursister: Undgå hårdt lys, medmindre du skal lave et reklamefoto for migrænepiller.

3. Komposition

- Komposition af et billede handler med får ord om at keep it simple. Jo mere enkelt, desto mere udholdeligt er det at se på for andre. Find enkelte flader og farver, der skal ikke være for meget støj i billedet. Sørg for at skabe orden i kaos. God komposition handle om ro og ligevægt, som det gyldne snit kan hjælpe med. Hovedreglen er at undgå, at horisonten ligger i midten. Det vil automatisk give ligevægt i billedet.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce