Annonce
Viborg

Nej - vi vil ikke have en hærvejsmotorvej

Nej tak til motorvej, mener læserbrevsskribenterne.  Arkivfoto: Michael Bager
Annonce

Læserbrev: Åbent brev til Transportministeren. Kære Benny Engelbrecht.

Vi er i Viborg glade for, at du interesser dig for byen. Når du på Folkebladet fredag skal debattere tog og veje med borgmester Ulrik Wilbek og formand for Viborg Erhvervsråd Martin Pedersen, så synes vi du skal vide, at vi er mange, der ikke ønsker en hærvejsmotorvej op gennem Jylland.

Motorvejen vil have en strækning på op til 75 km i Viborg Kommune. Regner man med 1 km som støjgrænse til motorvejen, vil det betyde, at 11% af kommunens areal i al fremtid være uegnet til nye boliger, institutioner og rekreative formål.

En Hærvejsmotorvej vil også være rigtig skidt for klimaet. Anlæg, drift og vedligeholdelse af motorvejen samt den øgede trafikmængde vil udlede store mængder CO2.

Dertil kommer den signalværdi, en ny motorvej vil have over for alle landets borgere: Hvis Folketinget ikke regner Hærvejsmotorvejens klimaaftryk for noget, hvorfor skal vi så i vores dagligdag tage hensyn til klimaet ?

Vi er stolte af Viborg med en spændende historie bag sig, et meget aktivt kulturliv, en jurahøjborg, et animationscentrum kendt ud over hele verden og mange ungdomsuddannelser. Borgere, der vælger at bo her, har gjort det netop fordi her er en fredelig natur og et kønt landskab omkring byen. En Hærvejmotorvej vil i høj grad ødelægge disse værdier.


Vejen til Århus må gerne blive udvidet, så det undervejs på ruten er nemmere at overhale traktorer og andre langsomt kørende køretøjer. Vi ser også gerne Hovedvej 13 udvidet både nord- og sydpå.


Skal der endelig bygges nyt, så har vi nogle ønsker: Vejen til Århus må gerne blive udvidet, så det undervejs på ruten er nemmere at overhale traktorer og andre langsomt kørende køretøjer. Vi ser også gerne Hovedvej 13 udvidet både nord- og sydpå.

Vi vil blive endnu mere glade, hvis cyklister bliver mere tilgodeset. Flere cykelstier og mere sikre og fremkommelige forhold for cyklister samt sikker cykelparkering ved stationerne vil hjælpe på det.

Det kan betale sig at gøre det mere attraktivt at cykle. En ny undersøgelse med Billund som eksempel viser, at samfundet tjener 8 kr., hver gang en borger cykler 1 km i stedet for at tage bilen. Hvis man cykler, får man et bedre helbred, er mere effektiv på arbejde, og i det lange løb vil det betyde færre sundhedsudgifter for samfundet.

Undersøgelser viser, at ca. hver anden biltur er på under 5 km. Det er en afstand, hvor bilen sagtens erstattes med cykel eller gågang.

Det vil også være rigtig dejligt med en hurtigere togforbindelse til Århus. I luftlinie er der 65 km mellem de to bymidter. Det må kunne gøres hurtigere end en time og 10 minutter, som det tager i dag.

Vi håber du vil få en god debat sammen Ulrik Wilbek og Martin Pedersen. Tøv ikke med at fortælle dem, at vi ikke skal have en hærvejsmotorvej.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce