Der er lagt op til langt mere moderne linjer, når Dacia snart lancerer en ny generation af miniklasse-modellen, Sandero. Det viser de første billeder, som Renaults rumænske discount-mærke har sluppet ud. De viser i første omgang eksteriøret, mens oplysninger om kabine, udstyr og motorer følger i løbet af efteråret for modellen, der ventes at lande herhjemme til februar.
Her er der varmet op til en omfattende fornyelse af Sandero, der i den nuværende anden generation blev lanceret i 2012. Den nye model får angiveligt samme CMF-B-platform som de nye Renault Clio og Nissan Juke. Det betyder mere plads om bord og åbner også for hybrid-teknologi og måske endda plug-in-hybrider.
Dacia Sandero
Stationcar forsvinder
Stationcarudgaven af Sandero, kaldet Logan MCV, forsvinder derimod. Logan-navnet lever videre i en nye sedan-variant, der dog forbeholdes de syd- og østeuropæiske markeder, og altså ikke kommer til Danmark. Det er en biltype, som har mere medvind på de kanter.
Dacia vil dog på et tidspunkt også forny den rummelige Lodgy, og her kan der være nyt på vej i det mere familieorienterede segment.
Med den nye generation af Sandero følger også friluftsmodellen, Freeway, der blandt andet byder på større frihøjde, spoilere og tagræling. Af de 24.500 Dacia-biler, der er solgt herhjemme til dato, tegner Logan MCV sig for 5500 styk og Sandero sig for de 4800 af slagsen.
Ny elbil på vej
Dacia har mere nyt på vej i 2021. Her bliver den lille nye høje elektriske model, kaldet Spring, der placerer sig mellem mikro- og miniklassen lanceret. Her lyder de foreløbige oplysninger på en rækkevidde, der hedder 200 kilometer på en opladning.
Den danske importør har tidligere meldt ud, at målet er at have Danmarks billigste elbil, men i en tid med usikkerhed om fremtidens afgifter, er det for tidligt at spå om prisniveauet.