Annonce
Viborg

Ny platform for de madglade: Unge iværksættere skaber overblik over lokale spisesteder

De to unge iværksættere Marc Storm Andersen (t.v.) og Oliver Lønstrup Thorsen (t.h.) har startet online-platformen Dinnerlust, der giver overblik over de lokale spisesteder. Foto: Morten Pedersen
To unge iværksættere sætter nu kursen fra Aalborg mod Viborg med deres platform Dinnerlust, der giver madglade et overblik over alle de lokale spisesteder samtidigt med, at brugerne kan holde sig opdaterede med anmeldelser, nyheder, arrangementer og tilbud.

Viborg: Viborgenserne har rigtig mange steder at gå ud at spise. Omkring 80 spisesteder ligger rundt omkring i den gamle domkirkeby, og det store udbud er selvfølgelig dejligt for variationen, men det kan være svært at få overblikket over restauranterne og caféerne. Det vil to unge iværksættere gøre noget ved.

Med få klik ankommer man til Dinnerlust.dk. En platfrom som giver overblikket over alle de lokale spisesteder. Her får brugerne alle de informationer, de har brug for. Anmeldelser af maden, nyheder fra restauranten, spændende tilbud og muligheden for at deltage i forskellige unikke arrangementer.

Dinnerlust er startet af de to studerende Oliver Lønstrup Thorsen på 22 år og Marc Storm Andersen på 23 år, der mødte hinanden på Aalborg Universitet, hvor de begge har læst erhvervsøkonomi. Idéen opstod, da iværksætterne selv savnede et sted at gå hen for at finde informationer om spisestederne og inspiration til at besøge nye restauranter. Derfor opfandt de det selv.

- Vi gik altid de samme steder hen, når vi skulle ud at spise. For selvom vi kendte byen godt, så manglede vi flere informationer, nyheder og relevante anmeldelser fra stederne, og vi manglede simpelthen overblikket. Så kom Marc med denne idé, og den var jeg med på, siger Oliver Lønstrup Thorsen, der sammen med kompagnonen har lavet forretningen, mens de læste deres bachelor på universitetet.

Annonce
- Viborg er et oplagt valg for os, fortæller de to iværksættere.

Lokalmiljøet i fokus

Dinnerlust gik officielt i luften i august 2018 med udgangspunkt i Aalborg. Efter et år har sitet fået 455 faste brugere og over 80.000 har brugt siden til at søge på spisestederne. Platformen er efter hårdt arbejde blevet en kendt del af restaurationsbranchen i den nordjyske hovedstad, hvor begge iværksættere bor. Men nu er tiden inde til at videreudvikle platformen til Viborg, som længe har været i kikkerten for Dinnerlust-gutterne.

- Viborg er et oplagt sted for os af flere grunde. Byen har et mangfoldigt restaurationsliv med rigtig mange forskellige spisesteder, som vi rigtig gerne vil have med i vores platform. Geografisk ligger den godt i forhold til både Aalborg og også Randers, hvor vi i fremtiden gerne vil være tilstede. Og så har vi allerede mærket en efterspørgsel herfra fra folk, der mangler et site som vores, fortæller Marc Storm Andersen, der har også har arbejdet i kommunen for sin fars firma i Møldrup.

For de to entreprenører er det vigtigt, at Dinnerlust koncentrerer sig om det lokale restaurationsmiljø, så brugerne ikke bliver bombarderet med nyheder, der alligevel ikke er relevante på denne side af Storebælt. Det kan være en ulempe ved andre søgemaskiner.

- Det er meget vigtigt for os, at vi holder snuden i lokalmiljøet. Det er det, vi brænder for, og det er der, vi mener, vi kan skabe værdi for både kunder og brugere, fortæller Marc Storm Andersen.

- Det gør ingenting, at byen er mindre end Aalborg. Det er jo stadig en stor by, og det stærke lokale fællesskab gør det bare nemmere for os at holde relevans og aktualitet, supplerer Oliver Lønstrup Thorsen.

Ifølge iværksætterne er det også en mulighed for at skabe en synergi mellem brugerskaren i Aalborg og Viborg, der kan drage nytte af hinandens anmeldelser, når de er på besøg.

Hårdt arbejde

De to iværksættere tjener deres penge på, at restauranterne køber et abonnement og dermed flere funktioner på hjemmesiden, og så hjælper Dinnerlust også spisestederne med markedsføring på de sociale medier. Platformen er også med til at lave events og arrangementer i samarbejde med restauranterne, og disse arrangementer vil de to stiftere af Dinnerlust gerne udvikle endnu mere på i fremtiden.

Selvom det går stærkt fremad for firmaet, er det er ikke kun en dans på roser at være nyopstartet iværksætter.

- Det er virkelig hårdt arbejde og mange timer, vi lægger i det. Selvom vi har studeret imens, så har vi nok brugt 40-50 timer om ugen på Dinnerlust. Hvornår, vi kan leve af det, er svært at sige, men vi vil arbejde benhårdt for det, så længe vi stadig kan skabe værdi for andre, siger Marc Storm Andersen, der sammen med Oliver Lønstrup Thorsen springer sommerferien over for at kunne arbejde fuld tid på projektet.

Begge forretningsmænd skal nemlig starte på deres kandidater på Copenhagen Business School efter ferien - selvfølgelig begge indenfor businessverdenen. Men det forhindrer dem ikke i at fortsætte med Dinnerlust på fuld tryk, samtidigt med at al indtjening bliver geninvesteret i firmaet.

- Målet er på sigt at være tilstede i hele landet og samtidigt bibeholde det lokale kendskab på platformen. Men nu tager vi lige én by af gangen, fortæller Marc Storm Andersen.

Marc Storm Andersen skal efter sommerferien læse en kandidat i innovation og entreprenørskab ved Copenhagen Business School.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce