Annonce
Biler

Ny skarpt skåret japansk mini-SUV

Toyota Yaris Cross byder på skarpt skårne linjer, der lægger sig op ad den større Rav4. Foto: Toyota
Toyota viser den nye Yaris Cross, som mærkets nye spydspids i klassen af miniklasse-SUV’er, og som lander herhjemme til næste år.

Optakten har været lang. Men det bliver med et brag, at Toyota nu melder sig med en model i klassen af høje mini-SUV’er. Det sker med Yaris Cross, der bygger på samme platform som den kommende nye Yaris, og som skal være en konkurrent til blandt andre Ford Puma og Skoda Kamiq. Den danske importør forventer, at Yaris Cross vil blive introduceret i løbet af 2021.

Afstanden mellem akslerne er den samme, men bilen er 24 centimeter længere, har tre tre centimeter mere frihøjde og er samlet ni centimeter højere. Toyotas designere har ligesom hos andre mærker brugt anledningen til at give mærkets høje miniklasse-model en mere selvstændig fremtoning end bare at være en høj hatchback.

Det ser vi i høj grad med Yaris Cross, der nærmest er snydt ud af næsen på den større Rav4.

Stregerne er slået på Toyotas europæiske designcenter i franske Nice ud fra nøgleordene ”enkel og praktisk”. Den er ligesom C-HR og Corolla stationcar designet direkte hen mod europæisk smag.

Annonce

Toyota Yaris Cross

Bygger på samme G-AB-platform som den nye Yaris.

Yaris Cross har samme akselafstand. Men den er dog 24 centimeter længere fordelt med 6 centimeter foran og 18 agterude.

Sidste gang Toyota havde en bil af denne type i den klasse, var med Urban Cruiser, der blev produceret fra 2008 til 2014.

Den første generation af Rav4 fra 1994 var dog nærmest samme størrelse som den nye Yaris Cross.

Mindsket motorstøj

Den større længde er især placeret agterude, hvilket er med til at give mere kabineplads og et pænt stort bagagerum. Her er der skabt fleksibilitet med en dobbeltbund og et nyt system, hvor pakremme kan være med til at fastholde løsdele i bagagerummet. Samtidig er der splitbagsæde, som også kan lægges ned og give et regulært bagagerum.

Modellen bestykkes helt naturligt med den nyudviklede trecylindrede 1,5-liters hybridmotor med 116 hk, vi også finder i Yaris. Den leverer et stort drejningsmoment ved lave omdrejninger og har ifølge Toyota et lavt brændstofforbrug.

Forbruget for den nye model er dog ikke oplyst.

Et avanceret balancemodul skal hjælpe med at mindske motorstøj og vibrationer.

Elektronisk firehjulstræk

Som en af de få modeller i denne klasse får Yaris Cross Hybrid også mulighed for firehjulstræk. Det sker med et såkaldt elektrisk AWD-isystem, der vejer mindre end et almindeligt mekanisk firehjulstræk. Det fungerer automatisk og træder til med træk på baghjulene, der hjælper den forhjulstrukne bil ved for eksempel våde brosten, tung regn, mudder eller sne.

Sikkerhedsudstyret er pænt fra basisversionen, hvor du finder Toyota Safety Sense- sikkerhedspakken, som indeholder automatisk nødbremse, der omfatter bløde trafikanter, adaptiv fartpilot med køfunktion og vejbaneassistent med aktiv styring.

Toyota forventer at producere mere end 150.000 Yaris Cross om året på Toyota-fabrikken i Valenciennes i Frankrig, så den nye Yaris og Yaris Cross vil stå for mere end hver tredje solgte Toyota i Europa.

Danske priser kendes endnu ikke.

Instrumenteringen er hentet direkte fra Yaris. Sikkerhedsudstyret er omfattende. Foto: Toyota
Suv-modellen er 24 cm længere og tre cm højere end en almindelig Yaris. Foto: Toyota
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Viborg FF For abonnenter

Dramaerne har været savnet - skuffelserne gør stadig ondt

Annonce