Annonce
Erhverv

Opfinder bag miljørigtig motorrensning får det blå stempel efter test

Nu har Uffe Lauge Jensen fået testet sin motorrenser-opfindelse Hydrive af Force Technology, og resultatet er et stort gennembrud for iværksætteren. Foto: Søren E. Alwan
Uffe Lauge Jensen står bag Hedensted-virksomheden Hydrive og en rensemaskine, som fjerner sod og snavs i brændstofmotorer. Force Technology har testet CO2- og partikeludledningen før og efter en rensning, og Det Økologiske Råd blåstempler resultatet.

HEDENSTED: Det skulle være så godt, og nu har Uffe Lauge Jensen, som står bag Hydrive i Hedensted, også bevis på, at det rent faktisk er sandt.

Hans opfindelse til at rense brændstofmotorer med brint giver store miljømæssige gevinster. Det gælder både i forhold til udledning af CO2 og partikelforurening.

Test af turistbusser foretaget i foråret af den uvildige ingeniør- og certificeringsvirksomhed Force Technology viser, at blot en enkelt motorrensning med Hydrive sænker udledningen af skadelige partikler mellem 33-88 procent ved bykørsel afhængig af om bussen har et lukket partikelfilter eller ej, mens udledning af NOx er målt til henholdsvis en reduktion på 10 procent og en stigning på 15 procent.

C02 er reduceret med 13,9 procent. For iværksætteren bag opfindelsen er der tale om et stort gennembrud.

- Jeg er selvfølgelig sindsygt stolt af resultaterne. Det beviser, at alle har muligheden for at sænke udledninger af udstødningsgasser med vores teknologi, men der er fortsat tale om et langt sejt træk, siger Uffe Lauge Jensen.

Han håber nu, at stat og kommuner vil begynde at købe ind på teknologien. For eksempel ved at stille krav til bus- og transportselskaber, som færdes i byområder, om, at det sker i certificerede køretøjer som forurener mindst muligt.

Derfor har Hydrive skabt sin egen certificering til miljøvenlige vognparker kaldet Blue Sky.

Annonce

Nomineret til EY Entrepreneur Of The Year

Hydrive ApS fra Hedensted er nomineret til EY Entrepreneur Of The Year 2019 i startup-kategorien.

Kriterierne for at være med her er:

  • Virksomheden skal have aflagt ét og maksimalt fire regnskaber.

  • Virksomheden skal have et skalerbart produkt, ide og potentiale.

  • Der skal være "proof of business" og "proof of concept".

  • Virksomheden har gerne rejst venture-/seed-kapital og/eller kapital fra private investorer (Business Angels), eller via fremmedfinansiering – bank, Vækstfonden med videre. Dette er ikke er krav, men velanset.

  • Virksomheden skal have en solid forretningsmodel.

  • Der vil ligeledes lagt vægt på: Virksomhedens evne til at eksekvere, deres CSR-strategi og ledelseskompetence.

Økologisk Råd jubler

Uffe Lauge Jensen selv er dog langt fra den eneste, der er begejstret. Hos Det Økologiske Råd har senior rådgiver Kåre Press-Kristensen også svært ved at få armene ned.

- Vi er ved Det Økologiske Råd igennem årene blevet præsenteret for rigtig mange ”mirakelprodukter”, som man kan hælde i tanken og vupti, så er alle miljøproblemer løst. Vi har testet disse uden at kunne se nogen som helst effekt på forureningen, fortæller Kåre Press-Kristensen og fortsætter:

- Men resultaterne fra rensning med Hydrive ser rigtig fine ud. Force Technology har nu foretaget uafhængige målinger, der bekræfter, at efter bare en Hydrive rens reducerer partikeludledningen fra Euro V-bussen (uden partikelfilter) med næsten 90 procent ved bykørsel og 50 procent ved motorvejskørsel. NOx bliver øget en smule, men det betyder ikke meget i forhold til de flotte reduktioner i partikeludledningen.

Kåre Press-Kristensen mener, at Trafikstyrelsen hurtigst muligt bør sætte gang i et forsøg i stor skala for at påvise miljøgevinsten ved motorrensningen - og herunder hvor ofte en rensning er nødvendig for at få optimal effekt.

Svært at være firstmover

Kort fortalt går Uffe Lauge Jensens opfindelse ud på at rense motorer for sod og snavs ved at tilføre en stor mængde brint på kort tid med en stor strømstyrke. Og med en kontinuerlig tilførelse af brint kan Hydrive-behandlingen bevare en ren motor.

Det kræver som tommelfingerregel en-to rensninger om året alt efter køremønstret. Den vejledende pris per rensning er sat til 899 kroner inklusive moms.

- Jeg har tidligere bygget motorcykler. I den forbindelse har jeg udviklet og designet to motorer og indsprøjtningssystemer. Det var her, at idéen opstod for fem år siden, og jeg eksperimenterede så med idéen i et par år, inden jeg kom videre, siger Uffe Lauge Jensen.

Han trådte ud af sit eget motorcykelbrand i luksusklassen, Lauge Jensen Motorcykler, i 2015. Samme år lukkede produktionen, og i stedet har Uffe Lauge Jensen altså kastet sig over udviklingen af Hydrive.

- Det er altid svært at være firstmover, men vi er nået dertil nu, at Hydrive begynder at blive en god forretning. Vi kommer ud med et overskud i år, hvor vi er vokset fra fem til 11 ansatte. Næste skridt bliver at finde en investor, der kan tilføre kapital og være med til at tage Hydrive videre, forklarer Uffe Lauge Jensen.

Uffe Lauge Jensen er nomineret til EY Entrepreneur Of The Year 2019 i startup-kategorien i Midtjylland. Her finder regionsfinalen sted 6. november. Samlet set foretager EY 20 interview med startup-virksomheder i regionen. Foto: Søren E. Alwan

Ny afdeling i Sydafrika

Køreplanen er nogenlunde klar. Foreløbig har Hydrive etableret sig i Danmark og Sverige på henholdsvis 185 og 53 steder via partnere og værksteder, som tilbyder den miljørigtige motorrensning.

Derudover har Uffe Lauge Jensen netop udvidet forretningen til Sydafrika og Namibia via en franchise-aftale. Her åbnede Hydrives nyeste afdeling i august.

- Vi arbejder desuden med at få franchiseaftaler på plads i både Norge og i De Forenede Arabiske Emirater (UAE), men det helt store mål i forretningsplanen er, at vi også udvider til Tyskland og er i gang dér i 2020, siger Uffe Lauge Jensen.

Han forventer, at Hydrive er repræsenteret i syv-ti lande inden for fem år. Til at sætte fart på udviklingen arbejder Hydrive sammen med Dansk Standard om at få en ETV-godkendelse, der vil gælde som certificering på det europæiske marked.

Forretningsmodellen er skruet sådan sammen, at kunderne leaser en rensemaskine i 36 måneder. Efter leasingkontraktens udløb ejer partneren eller værkstedet maskineriet.

Gevinst for vognmanden

Hydrive har outsourcet 60 procent af produktionen til Kina. Resten af produktionen foregår på Lundagervej i Hedensted for at beskytte virksomhedens patent bedst muligt.

Udover den miljømæssige effekt tilføjer Uffe Lauge Jensen, at en Hydrive-motorrens også giver vognmanden en økonomisk gevinst:

- De test, som vi selv har lavet viser foreløbig, at 90 procent oplever, at de kører 10 procent længere på en liter brændstof, og samtidig oplever chaufføren en roligere motorgang.

- Mit iværksætterhjerte banker først og fremmest at udvikle, og jeg har to-tre nye idéer på tegnebrættet, som også udspringer af brintteknologien. Når vores økonomiske råderum er til det, så skal de også på markedet, slutter den østjyske opfinder.

Annonce
Forsiden netop nu
Viborg

Flugtbilisten er fundet

Viborg

Kommunen sælger 'bunker' på Mellemvej

112

Stor lettelse efter opklaring af færdselsdrab: Familien nåede at få nyheden, inden den rejste hjem

Annonce