Rejser

Oplev Danmark: Fem anbefalinger fra Kajak-Lasse

Spættede sæler ved Vadehavet. Foto: Nationalpark Vadehavet/Lars Gejl
Lasse A. Bøgh har roet Danmark rundt i havkajak. Det er svært for ham at vælge fem anbefalinger, fordi alle egne af Danmark har noget forskelligt at byde på. Men her er fem forskellige bud.

1. Vadehavet - en del af Nordsøen

- Vadehavet gjorde stort indtryk på mig, både fordi naturen var så ny for mig, og fordi det var begyndelsen på turen. Jeg tog af sted i tåget vejr med hele familien stående på kysten, hvor de vinkede på gensyn. Følelsesmæssigt var det vanvittigt at begynde turen i tåge. Mange følelser kom over mig - lettelse over, at lykkedes med at komme af sted, stolthed, men også en angst for, hvordan turen ville gå: For at det ville blive for farligt, og for at vejrforholdene ville stoppe min tur Danmark rundt i havkajak. Vadehavet bød på et udfordrende og lumsk farvand med strøm og bølger, hvor man skal have styr på strømtrekanter og kursberegninger.

- Det var lidt som et eventyr - den samme følelse, som når man legede skattejagt, da man var lille. Når det blev vindstille og klart vejr, var det sindssygt flot. Så kunne jeg se sælerne ligge på Fanøs kyst og mennesker gå tur på stranden. Det er fantastisk at mærke naturens kræfter folde sig ud, og det gør den virkelig på Vestkysten. Det er naturen, der bestemmer, og du skal samarbejde med den for at overleve. Det oplevede jeg på helt tæt hold, da jeg roede forbi en fiskekutter, der var sunket ugen forinden. Det var en kontrast til idyllen og en påmindelse om, hvordan det kan gå på vandet.

Havnen i Ebletoft. Foto: Visit Aarhus

2. Thorsminde - fiskeriby i det nordlige Vestjylland

- Min krop var træt og øm efter flere dages hårdt arbejde. Det blæste op, og Vestkystens bølger voksede sammen med brændingerne. Jeg gik derfor i land tidligere end planlagt i Thorsminde. Der havde jeg hviledag. Jeg fik sat teltet op bag klitterne ved siden af en kirke. Dagen efter blæste det for meget til, at jeg kunne komme på vandet, derfor besøgte jeg Strandingsmuseum St. George (museum om dramatiske skibsstrandinger ved den jyske vestkyst og befolkningens møde med søfolk fra hele verden, red.). Det var et spændende og hyggeligt museum. Der kunne jeg sidde og arbejde på min blog og nyde stilheden, efter jeg havde oplevet udstillingen på museet. Er man på de kanter, kan museet klart anbefales.

- I det hele taget var Vesterhavet fedt. Det bød på masser af oplevelser, bølger og action. Det var i Thorsminde, at jeg mødte en ældre kvinde, som gik og kiggede efter rav, ellers virkede byen til at være et stille lokalsamfund, hvor de ved, når nye mennesker kommer ind og ud af byen. På dagen, hvor jeg tog af sted fra Thorsminde, kom strandfogeden kørende på sin firehjulede ATV for at se, at jeg kom godt ud igennem brændingerne.

3. Syddjurs - Ebeltoft

- Her skulle jeg krydse Kattegat fra Djursland til Sjællands Odde, men på det tidspunkt begyndte det at blæse helt vildt, 16-20 m/s, så jeg havde et par restitutions-/oplevelsesdage. Da vejret ikke var, som jeg ønskede, brugte jeg tiden på at opleve Syddjurs. Jeg gik til Ebeltoft og så Fregatten Jylland. Der var masser af mulighed for at spise på gode caféer og drikke god kaffe. Det var et godt sted at se noget andet end natur og et godt feriested, også når det handler om muligheder for at ro i kajak, da man både kan ro kystnært, men også øve kryds ud til Hjelm.

Strandinsmuseum St. George i Thorsminde. PR-foto

4. Møns Klint ved Østersøen - Danmarks højeste Klint

- Både Stevns Klint og Møns Klint er to specielle steder at ro forbi i kajak. Det er sindssygt flot fra vandsiden, og det ændrer sig meget i forhold til vejr og sæson. Da jeg roede forbi i vinter, havde havvandet en mudret farve a la kaffe med mælk i. Jeg har før været ved Møns Klint i solskinsvejr, hvor vandet og farverne mindede om det, man ser i Middelhavet, og man kunne fornemme kridtet i det. Jeg roede langs klinten i løbet af eftermiddagen. I begyndelsen lå jeg i læ, men så skiftede det, så kom der modvind og bølger. Når man sidder i en kajak, er klipperne kæmpestore. Det føles, som om det rager kæmpehøjt op mod himlen, og du kan se fuglene flyve hen over skovene bag. Det er helt klart en anbefalelsesværdig oplevelse og noget, som jeg vil unde alle at opleve.

Møns Klint. Foto: Lasse A. Bøgh

5. Det Sydfynske Øhav

- Jeg er opvokset på Thurø, derfor kender jeg i forvejen Det Sydfynske Øhav, som man godt kan kalde Den Danske Skærgård. Det er et fedt område på grund af øer, der er over det hele, og forholdsvist roligt vand, som alt sammen gør det til en eventyrlig oplevelse. I Det Sydfynske Øhav er man ofte tæt på land, men på grund af tidevandet er der ofte stærk strøm, hvilket stiller krav til planlægningen af ruten, men også til kajakroerens viden. Der er gode muligheder for overnatninger i sheltere. Dem brugte jeg meget. De var rene og pæne. Nogle af dem er luksussheltere, som det er muligt at lukke til. Det er bare eventyrligt at vågne op med solen, hvor det første man ser, er solopgangen i kystens horisont.

Bjørnø i Det Sydfynske Øhav. Foto: Visit Fyn
Forsiden netop nu
Danmark For abonnenter

Myndigheder advarede mod lungekræftskanning: Sygehuse fortsatte alligevel med forkert kræftskanning i et år