Annonce
Danmark

OVERBLIK: Hjælpepakke skal dække mediers tabte annoncepenge

Philip Davali/Ritzau Scanpix
Et flertal i Folketinget er onsdag blevet enige om ordning til at hjælpe medier, som er ramt af coronakrise.

Der er hjælp på vej til danske medier, der er presset af coronakrisen.

Onsdag aften er regeringen og partierne Venstre, SF, De Radikale, Enhedslisten, DF, De Konservative, Alternativet og de fire løsgængere, som har forladt Alternativet, nået til enighed om en hjælpepakke.

Det bekræfter Kulturministeriet i en pressemeddelelse.

Få overblik over, hvordan og hvilke medier der får hjælp:

* Pengene skal gå til medier, der har tabt annoncekroner på grund af coronavirusset.

* Det drejer sig om trykte og digitale dagblade, fritstående digitale nyhedsmedier, ugeaviser, kommercielle radioer, magasiner samt fagblade.

* Hvis annonceindtægterne er faldet 30-50 procent, sikrer ordningen kompensation på 60 procent af nedgangen.

* Hvis annonceindtægterne er faldet 50-100 procent, sikrer ordningen kompensation på 80 procent af nedgangen.

* Der bliver kompenseret for tabte annonceindtægter fra 9. marts til og med 8. juni 2020.

* Der ydes alene støtte for tab, der direkte skyldes coronaudbruddet.

* Man kan ikke få andel i hjælpepuljen, hvis man også får hjælp fra andre hjælpepuljer.

* Medier, der ønsker at anvende ordningen, skal på ansøgningstidspunktet være tilmeldt Pressenævnet.

* Det er estimeret, at kompensationen vil løbe op i 180 millioner kroner i 2020.

Kilde: Kulturministeriet.

/ritzau/

Pressemeddelelsen ved Kulturministeriet
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce