Annonce
Kultur

Planen er ændret: Broen bygges alligevel i år

På økonomi- og erhvervsudvalgets møde onsdag blev det besluttet, at den nye kællinghølbro skal opføres som en totalentreprise. Arkivfoto: Christine Krüger Hansen
Enige var de ikke, men det blev alligevel besluttet, at Kjællinghølbroen skal udbydes som en totalentreprise, hvilket fremrykker byggetidspunktet.

Bjerringbro: Det er absolut ikke alle politiske beslutninger, der er fastlagt efter, at de første gang er blevet behandlet af et politisk udvalg. Det er sagen om Kjællinghølbroen et godt eksempel på.

Her lød beslutningen ellers for et par uger siden efter, at sagen om en ny Kjællinghølbro havde været på dagsordenen hos klima- og miljøudvalget, at broen skulle opføres som en hovedentreprise, hvilket først og fremmest havde den konsekvens, at hele projektet først ville stå færdig i løbet 2021.

Fra starten havde gruppeformand hos Socialdemokratiet i Viborg Byråd samt Bjerringbro-mand Niels Dueholm (S) ellers udtalt, at han gik efter, at man valgte totalentreprisen som løsning, i og med at det ville betyde, at broen allerede vil stå færdig i løbet af efteråret 2020.

Men på klima- og miljøudvalget gik det anderledes, og efterfølgende sagde en skuffet og forundret Niels Dueholm, at den beslutning ville han kæmpe for at få ændret.

Og det kom til at holde stik, for på onsdagens økonomi- og erhvervsudvalgsmøde blev beslutningen det lige modsatte af indstillingen fra klima- og miljøudvalget.

- Beslutningen blev, at broen skal udbydes som en totalentreprise, og det er jeg meget tilfreds med, siger Niels Dueholm og fortsætter:

- Dels er det godt for brugerne af den kommende bro, der altså får en ny bro hurtigst muligt, og dels fordi vi udnytter, at der lige nu ikke er noget anlægsloft hos Viborg Kommune.

Niels Dueholm understreger også, at en totalentreprise er billigere end en hovedentreprise, og at man ikke skal lade sig skræmme af, at man ved totalentreprisen har mindre indflydelse på byggeriet.

Annonce
Det er en beslutning, som socialdemokraternes formand, Niels Dueholm (S) har skubbet på få at få gennemført. Arkivfoto: Morten Pedersen

Vi slipper tøjlerne

- Det er klart, at man ved en totalentreprise afgiver en ordre - og så er det herefter andre, der har ansvaret, men det burde ikke være et problem, nu hvor vi også har fået valgt den rigtige broløsning, siger han og henviser til, at man på klima- og miljøudvalgets møde besluttede, at der skal bygges en gitterbro af stål.

På klima- og miljøudvalgets møde i april måned var det ellers et enigt udvalg, der sagde ja til, at broen skulle udbydes som en hovedentreprise.

- Det er da noget jeg hæfter mig ved, og som formand for det udvalg skal jeg da holde fast i den beslutning siger Torsten Nielsen (K), der stemte imod beslutningen om at sende broen ud i en totalentreprise og dermed fremrykke opførelsestidspunktet.

- Den holdning fastholder jeg. Jeg synes, det er vigtigt, at Kjællinghøl får sin bro igen, men det skal være den rigtige. Når vi nu vælger en totalentreprise, mister vi ejerskab over byggeriet - tøjlerne er sluppet. Den eneste fordel ved totalentreprisen er tempo, men jeg synes, det er for høj en pris at betale, når der blot er tale om, at broens åbning rykkes fra november/december 2020 til marts 2021, siger han, der heller ikke køber Niels Dueholms argument om, at byggeriet skal fremrykkes på grund af det fjernede anlægsloft.

Ifølge Torsten Nielsen er der rigeligt med penge til byggeri ikke mindst på grund af fremrykning af 36 millioner kroner til anlæg plus de ekstra penge, der tilføres Viborg Kommune i forbindelse med udligningsreformen.

Den endelige afgørelse omkring Kjællinghølbroens fremtidige anlæggelsestidspunkt kommer dog først, når sagen skal forbi byrådet den 12. maj.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Unik flyvetur i lukket luftrum: Se lufthavn fra oven

Annonce