x
Annonce
Læserbrev

Politik. Manglende trafikinvesteringer i Jylland – regeringen nøler!

Læserbrev: Sidste år fremlagde Socialdemokratiet sin infrastrukturplan, hvor man lovede danskerne store infrastrukturinvesteringer øremærket vejprojekter i hele Danmark. Til manges store skuffelse vil regeringen nu ikke engang sætte et årstal på, hvornår de vil indkalde til forhandlinger. Regeringens mange vejløfter har lange fremtidsudsigter, hvorfor vestjyderne må væbne sig med tålmodighed.

Venstre ønsker at vedligeholde og udbygge infrastrukturen i Midt– og Vestjylland for at sikre en bedre sammenhængende infrastruktur til gavn for borgerne og virksomhederne. God infrastruktur gør det lettere at bo, arbejde og drive virksomhed i landdistrikterne, samtidigt med at manglen på samme er hæmmende for både væksten og velfærden i området. Tid er penge, og hver dag bruger mange midt– og vestjyder unødig tid i trafikken, når de sidder fast. Det er ikke holdbart, og det er omkostningstungt for både økonomien og miljøet.

Både virksomheder og brancheorganisationer har allerede udtrykt deres store bekymring for regeringens udskydelse af forhandlingerne, der kan resultere i tabte arbejdspladser, forduftede fortjenester og manglende investeringer. Reservedelsfirmaet JP Group i Viborg har taget konsekvensen, da de oprettede et fjernlager i Tyskland. En beslutning, som firmaet var træt af, men så sig nødsagede til på grund af de overfyldte motorveje, der forsinkede dem overfor tyske kunder. Og det bliver ikke bedre af en ny analyse, der peger på, at trængslen på de danske veje står til at stige med 78 procent frem mod 2035, hvis der ikke kommer nye investeringer i infrastrukturen.

Vestjylland har også brug for bedre veje i takt med, at turismen udvikles om Ringkøbing og Søndervig. Der er brug for handling, hvis sommerhusene og hotelsengene skal forblive lige så trængte som motorvejene.

I de vestjyske købstader er man altså dybt afhængige trafikinvesteringer, hvis virksomhederne og turismen skal forblive og udvide. For hvis vi skal skabe et Danmark i bedre balance, skal vi også binde Danmark bedre sammen. Derfor vil Venstre investere i vejprojekter, som øger mobiliteten til gavn for borgere og virksomheder. Det gjorde vi også, da vi sad i regering. Her lavede vi en historisk aftale om trafikinvesteringer, hvor vi blandt andet afsatte midler til at lukke motorvejshullerne ved Herning samt udvide rute 15 fra Ringkøbing til Herning, rute 34 til Skive og rute 26 mellem Viborg og Aarhus. For slet ikke at nævne anlæg af en parallelmotorvej til E45, der skulle forbedre vejforbindelserne i Jylland og aflaste E45 og Rute 13 (Vejle-Viborg-Haderslev).

Det ærgrer os meget, at den nuværende regering har skrottet disse planer og hellere vil begynde forfra med at behandle en aftale. Men præcis hvornår de vil starte fra nul, kan den socialdemokratiske transportminister ikke oplyse os om. Til gengæld står det helt klart, at Venstres planlagte starttidspunkt i 2021 ikke kan nås længere. Virksomhederne og turismen står tilbage med aben.

Kun lommeuld kommer af ingenting. Ministeren ved, at balance forudsætter en sund infrastruktur, så hvorfor lader han udbygningen af vejnettet stå i tomgang?

Trafik. Arkivfoto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Viborg

Særregler skal forhindre stormløb: Genbrugspladser åbner tirsdag kun for biler med lige numre på pladen

Annonce