x
Annonce
Viborg

Psykologer: normeringer betyder noget

Stine Marie Grome-Hansen er lokalformand for Dansk Psykolog Forening (DP) i Viborg.
Ny undersøgelse blandt danske psykologer på førskoleområdet viser, at mangelfuld normering har afgørende betydning for øget mistrivsel og efterlader børn med dårlig selvregulering og adfærdskontrol.

Viborg: Har 16 børn mellem et og tre år de rigtige vilkår i vuggestuen, hvis de i længere tid er sammen med to voksne?

Nej, lyder det korte svar fra psykolog Stine Marie Grome-Hansen, der er lokalformand for Dansk Psykolog Forening (DP) i Viborg.

Det nævnte eksempel er Stine Marie Grome-Hansen selv stødt på i sine samtaler med pædagoger i området.

- Det er naturligvis helt uacceptabelt. Tænk blot, at når den ene voksne går ud for at skifte en ble på et enkelt barn, så er der én voksen tilbage med 15 børn. Ingen af børnene har jo nogen som helst mulighed for at blive mødt med anerkendelse, siger hun.

DP har netop foretaget en større undersøgelse blandt foreningens medlemmer, der specielt arbejder med den gruppe af børn, som kaldes førskole-børn.

Den viser - måske ikke overraskende - at psykologerne mener, at normeringen har afgørende betydning for børns udvikling.

Undersøgelsen viser blandt andet:

- at 94 procent af psykologerne vurderer, at normering er en af de tre vigtigste faktorer af betydning for en øget mistrivsel blandt børn i danske dagtilbud.

- at 89 procent af psykologerne tilkendegiver, at de i høj eller nogen grad konkret har observeret forhold i en daginstitution, hvor der har været så få voksne, at de har vurderet, at det har negativ betydning for børns udvikling.

- at to ud af tre psykologer vurderer, at utilstrækkelig normering ofte betyder, at et barn har svært ved selvregulering og adfærdskontrol. Halvdelen vurderer, at det ofte kan have betydning for et barns evne til at indgå i relationer med andre børn.

- Det fungerer rigtig godt mange steder i Viborg, men der er også steder, hvor det ikke er godt nok. Når vi taler om børn i et til treårs-alderen, er vores anbefaling, at der skal være én voksen per tre børn, og det er vel at mærke vigtigt, at denne normering er der hele dagen og ikke bare midt på dagen, hvor der er flest børn, siger Stine Marie Grome-Hansen og føjer til:

- Jeg har selv mit barn gående i en privat institution, hvor man kan få det til at virke. Jeg havde egentlig ønsket en plads i en kommunal institution, hvor jeg også var klar over, at forholdene var gode nok, men der var ikke plads, så det var grunden til, at jeg valgte det private tilbud.

Ifølge både lokale og nationale psykologer er øgede normeringer penge, som er godt givet ud.

- Børn, der lærer at være sammen med andre og i deres dagligdag mødes med anerkendelse, klarer sig bedre senere i livet. Det er godt for samfundet og for den enkelte, siger Stine Marie Grome-Hansen.

Landsformanden for DP er enig:

- Når vi som samfund investerer i de yngste børns trivsel og velvære, kommer investeringen mange gange tilbage igen i form af børn og unge, der evner at begå sig godt og bidrage til fællesskabet. Jo mere vi omvendt presser rammerne for børnenes sunde udvikling, desto mere risikerer vi at stå over for stigende mistrivsel og børn, der ikke kan rumme at indgå i det almindelige skole- og fritidsliv, siger Eva Secher Mathiasen, formand for Dansk Psykolog Forening.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder

Hverdagsbetjentenes storhedstid

Annonce