Annonce
Bjerringbro

Rap i Rødkærsbro

Elever fra 6. klasse på Rødkærsbro Skole havde i flere uger arbejdet med en rap om miljøet. Foto: Christine Krüger Hansen
Der blev rappet om miljøproblemer og global opvarmning, fællesskab og sammenhold på skolen i Rødkærsbro som afslutning på årets kulturfagsmaraton.

Rødkærsbro: Der var masser af latter og klapsalver i auditoriet på Rødkærsbro Skole torsdag formiddag i forbindelse med afviklingen af sidste dag i skolens kulturfagsmaraton.

På tre skoler, Rødkærsbro, Stoholm og Houlkær, har elverne i 6. klasse de sidste par uger været en del af et undervisningsforløb, der skal gør dem i stand til at producere rapsange, deltage i varierede aktiviteter og dyste på viden om hiphoppens historie og nutid.

Resultatet af forløbene blev fejret på Rødkærsbro Skole torsdag, og her blev der vist video med rapsange og fine billeder, der skulle illustrere fællesskab og glæde, som eleverne selv havde taget.

Fra morgenstunden havde der været en stor konkurrence, hvor hold fra de forskellige klasser skulle kæmpe på paratviden om hiphoppens historie, stjerner og tophits.

- Formålet med kulturfagsmaraton er at motivere elever og lærere til at skabe aktive læringsfællesskaber med fokus på indlevelse, produktion og højt fagligt udbytte, fortæller lærer på Rødkærsbro Skole, Kasper Winther Larsen.

Annonce
Den handler om klimaforandring, og om de dyr der dør på grund af global opvarmning, og det er jo et vigtigt emne

Freja Søe Holmberg, 6. klasse - Rødkærsbro Skole

Døde dyr

Inden eleverne skulle fremvise deres rap eller sang for hinanden, var der en spisepause, og her fik en af grupperne fra Rødkærsbro Skole sig en lille snak om projektet.

De fem 6. klasses-elever, Marie Skaarup Bæk, Isabelle Bach Hougaard, Freja Søe Holmberg, Emma Busk Just og Lucas Sejr, have brugt de sidste tre uger på at sammensætte en rapsang, der bestod af to vers og et omkvæd, og lige om lidt skulle den fremføres foran alle de andre elever.

- Det har da været en lidt speciel proces sådan at få at vide, at nu skal vi lave en rap på tre uger, siger Lucas Sejr, der sammen med de andre har modtaget en del undervisning om rappens historie, men også lært om metaforer og sammenligninger.

Gruppen har skrevet en rap om miljø.

- Den handler om klimaforandring, og om de dyr der dør på grund af global opvarmning, og det er jo et vigtigt emne, siger Freja Søe Holmberg, der havde fået ideen til rappen efter at have set tv-programmet "Kurs mod nord".

Processen havde dog ikke været helt nem, men heldigvis havde gruppemedlemmerne været gode til at inspirere hinanden.

- Det var en udfordring at få linjerne til at passe med beatet, men det har været mega hyggeligt, og så synes jeg også, at vi har været gode til at lytte til hinanden, siger Marie Skaarup Bæk.

Ingen af eleverne har før rigtig stiftet bekendskab med rap-genren, og selv om ingen af dem efterfølgende er blevet fans, så ser og lytter de til rap-musik på en anden måde nu.

- Det har ændret vores opfattelse af rap. Jeg troede for eksempel, at det altid var onde ting, de rappede om, men det er det jo slet ikke siger Marie Skaarup Bæk og suppleres af Marcus Sejr:

- Det er faktisk en rigtig fin måde at få et budskab ud på.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
112 For abonnenter

Seriekriminel dømt på ny: Politiet fandt et kvart kilo skunk i fryseren

Annonce