Annonce
Viborg

Regionens bookingsystem har tabt pusten: Borgere kan heller ikke ringe og bestille tid til covid-19 vaccination

Vaccinerne er på plads i Region Midtjylland. Det kniber bare for borgerne at bestille en tid. Genrefoto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Mange borgere i Region Midtjylland har i øjeblikket mere end svært ved at booke tid til en vaccine. Det elektroniske bookingsystem er fyldt med fejl, og hvis man forsøger at ringe for at booke en tid, bliver forbindelsen bare afbrudt.

Midtjylland: Borgere i Region Midtjylland, der forsøger at booke tid til en vaccination mod covid-19, havner i øjeblikket i en kafkask labyrint.

Reelt er det noget nær umuligt at bestille tid. Sådan var det i hvert fald torsdag formiddag.

Det elektroniske bookingsystem er ramt af en teknisk fejl. Fejlen betyder, at borgere henvises til vaccinationssteder uden for Region Midtjylland - eksempelvis i Køge, Næstved eller Slagelse. Andre bliver vist til Bornholm - selv om der er masser af vacciner i Region Midtjylland.

Dog er det tilsyneladende kun borgere, som står til at skulle vaccineres med Moderna-vaccinen, som bliver opfordret til at køre til Sjælland og Bornholm. Det elektroniske bookingsystem kan tilsyneladende godt administrere Pfizer-BioNTech-vaccinen.

Annonce

Telefonen overophedet

Problemerne med bookingsystemet fik onsdag regionsdirektør Ole Thomsen til at anbefale borgere, der står for tur til at få en vaccine, til i stedet at ringe ind til regionens bookingsupport på tlf. 7023 2415.

Det kommer der imidlertid ikke noget godt ud af. Torsdag formiddag var bookingen overophedet.

- Du har ringet til bookingsupport for vacciner. Der er i øjeblikket mange, der ringer ind, siger en automatisk telefonsvarer hos bookingsupport. Efterfølgende henviser stemmen til den elektroniske bookning - som altså ikke virker.

Hvorefter forbindelsen uden yderligere forklaring bliver afbrudt.

Annonce

Smidt af køen

Steffen Ellebæk Petersen fra Hasle er en af de borgere, som onsdag stødte panden mod en mur.

Ifølge det elektroniske bookingsystem kunne han få en vaccine i Esbjerg. Det var nærmeste mulighed. Og da han tøvede med at slå til og i stedet prøvede senere, var der kun ledige tider på Sjælland.

Derefter forsøgte han at ringe til regionens hotline.

- Her blev forbindelsen pludselig afbrudt. Det gentog sig tre-fire gange den følgende halve time, forklarer han.

- Åbenbart bliver man i Region Midt automatisk smidt af køen, hvis den er for lang. Man får blot ingen besked om, at det er årsagen, siger Steffen Ellebæk Petersen, som ikke lægger skjul på, at han er frustreret over forløbet.

En ting er, at der er fejl i det elektroniske bookingsystem.  Det har vi forstået. Hvorfor virker bookingsupport, som man skal ringe ind til, heller ikke?

Torsdag eftermiddag var der stadig problemer. Forbindelsen blev uden videre afbrudt.

Annonce

- Vi vil kigge på det

Bookingsupport hører under Præhospitalet. Her erkender lægefaglig direktør Per Sabro Nielsen, at der er problemer:

Ja, det elektroniske bookingsystem er ramt af fejl og ja, bookingsupport, som man kan ringe ind til, er overbelastet.

- Vi har ellers oprustet kraftigt med medarbejdere i bookingsupport, og der er nu i nærheden af 20 medarbejdere. Men i perioder ringer så mange ind, at det ikke er nok, erkender Per Sabro Nielsen.

- Normalt besvarer vi 2.000-2.500 opkald om dagen. Men i øjeblikket får vi måske 5.000-10.000 opkald om dagen.


Maskinen kan kun stille et vist antal borgere i kø. Og dem, der bliver smidt af, får ikke rigtig nogen forklaring. Det har du ret i. Det prøver vi at kigge på.

Per Sabro Nielsen, lægefaglig direktør, Præhospitalet.


Men hvorfor giver den automatiske telefonsvarer ikke en forklaring på, at forbindelsen uden varsel bliver afbrudt, når man ringer til bookingsupport? Nemlig når flere ringer ind, end systemet kan håndtere?

Og hvorfor får man heller ingen vejledning i, hvad man så skal gøre. Der bliver blot tavst i den den anden ende. Beskeden synes at være: Dig gider vi ikke snakke med, farvel.

Altså bortset fra, at telefonsvareren ikke engang siger farvel.

- Maskinen kan kun stille et vist antal borgere i kø. Og dem, der bliver smidt af, får ikke rigtig nogen forklaring. Det har du ret i. Det prøver vi at kigge på, siger Per Sabro Nielsen.

Annonce

Et lille lys i mørket

Et lille lys i mørket er der dog:

Regionens pressetjeneste oplyser, at medarbejderne i bookingsupport hver dag bliver på deres pladser, indtil telefonkøen er afviklet. Så måske kan det betale sig at være stædig og blive ved med at ringe sidst på eftermiddagen.

Hvis altså systemet ikke bliver ved med at være så overophedet, at man slet ikke kan få plads i telefonkøen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce