Annonce
Viborg

Restaurant støtter op om Jul i Viborg: Rykker ud på gaden, selvom det giver underskud

Ann Britt Bach og Nytorv 11 stiller op til Jul i Viborg vel vidende, at det giver underskud. Foto: Morten Pedersen
Det bliver næsten med sikkerhed en dårlig forretning for Ann Britt Bachs Nytorv 11 at have en bod til Jul i Viborg. Alligevel har restauratøren valgt at bakke aktivt op om julemarkedet.

Viborg: - Det er som om, at man er med i et eventyr.

Ann Britt Bach får næsten selv julelys i øjnene, når hun fortæller om det oplyste Nytorv med de mange boder og julehygge, der er en del af den ikoniske opsætning til Jul i Viborg.

Hun har de sidste par år været en naturlig deltager i forbindelse med julemarkedet på Nytorv, da restauranten, som navnet Nytorv 11 i sig selv også fortæller, er placeret lige ved begivenheden.

Men som noget nyt vil Nytorv 11 ikke bare være en restaurant på sidelinjen. Til dette års udgave af jul i Viborg rykker Nytorv 11 ind og bliver en del af de boder, der sælger mad til julegæsterne.

- Jeg synes ikke, at udbuddet af mad har været helt spændende nok, så jeg vælger selv at gøre noget ved det, fortæller Ann Britt Bach, der ikke gør sig noget håb om at tjene penge på madboden.

- I baghovedet ved jeg, at jeg kommer til at tabe penge. Min mand har også sagt til mig, at det er en skør idé, når man ved, at det ikke kan betale sig. Og jeg forventer ikke, at der kommer nogen og klapper mig på skulderen, men jeg synes bare, at det her er så vigtigt at støtte op om, at jeg gerne vil være med, siger Ann Britt Bach.

Udfordringen som restauratør til julemarkedet er ifølge Ann Britt Bach, at folk ikke er så købevillige som til andre arrangementer.

- Til Snapsting er det dejligt varmt, man får nogle øl og summer rundt om pladsen i lang tid. Til julemarked er det koldt, og der er mange børnefamilier, som måske skal hjem til et bestemt tidspunkt. Det giver nogle helt andre forudsætninger for salg.

Annonce

Kæmpe attraktion

Ann Britt Bach har naturligvis fulgt med i diskussionen om Jul i Viborgs fremtid, hvor handelschef Helle Sørensen og borgmester Ulrik Wilbek har fremlagt deres synspunkter i de lokale medier.

Hun har forståelse for, at kommunen har en svær opgave i at fordele penge, men er stadig af den mening, at Jul i Viborg er alle pengene værd.

- Det vil være vanvittigt, hvis kommunen ikke støtter op om det. Vi butikker og restauranter betaler i forvejen for belysning og kontingent, men vi kan ikke nå hele vejen i mål alene. Jul i Viborg har været en kæmpesucces, og jeg har hørt, at markedet har været listet blandt de 10 bedst besøgte attraktioner i Danmark, fortæller Ann Britt Bach og fortsætter:

- Jeg ved godt, at kommunen allerede spytter i kassen. Og måske tjener den ikke investeringen ind en til en med det samme. Men branding-værdien er enorm, og jeg ved, at Jul i Viborg er noget, man taler om helt ovre i København.

- Nu har jeg været i branchen som restauratør i mange år, og jeg har mange gange været med til at arrangere begivenheder som koncerter eller lignende, som vi med garanti tabte penge på, selvom der var stuvende fuldt. Det er noget, man må tage med, hvis man vil profilere sig selv, lyder budskabet fra Ann Britt Bach.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce