Bjerringbro: Det klarer Robert.
Sådan lyder det efterhånden i mange hjem, når folk spørger til familiens flotte græsplæne. Og nej Robert er ikke teenagesønnen, men de robotplæneklippere, som indtager flere og flere villahaver over det ganske land.
Bjerringbro Plæneklippe Service mærker også interessen for robotterne. I 2019 solgte butikken 85 robotter, og i 2020 mere end det dobbelte nemlig omkring 180 robotter. Mange kunder vælger at benytte butikkens vinterhotel, så robotten er klar til start, så snart græsset begynder at blive grønt.
En del kunder kommer for at købe en robot, når de har set familie og venners flotte græsplæner.
- Robotten kører mange gange hen over græsset, derfor bliver græsset mere tæt, plænen bliver flottere, og mosset forsvinder, siger indehaveren af Bjerringbro Plæneklippe Service Ove Riisberg med henvisning til mange haveejers store frustration over, at mos næsten kan overvinde græsset.
Udviklingen
Ove Riisberg lægger ikke skjul på, at han var noget skeptisk, da Husqvarna i 1995 sendte de første robotplæneklippere, automowers - som firmaet kalder dem, på markedet, men allerede i 1999 købte han selv én, og nu vil han ikke undvære den.
- Ja det var nok som da, de første vaskemaskiner kom på markedet. Man tænkte, at kunne det nu være rigtigt, at en maskine klarede det arbejde, men nu kan vi ikke undvære vaskemaskinen. Og sådan bliver det også med robotplæneklipperne. Det tog nogle år, før der kom gang i salget, men de er kommet for at blive. Jeg tænker, at om 20 år så har 80 procent af de danske haveejere en robotplæneklipper. Sådan er udviklingen, siger han.
Bjerringbro Plæneklipper Service har også et stort udvalg af elektriske save og andre skovmaskiner, små og store plæneklippere med motor og traktorplæneklippere, men robotterne fylder ikke alene meget i både butikken og på lageret, de står også for omkring en tredjedel af omsætningen i butikken på Stærkærvej i Bjerringbro.
- Vi sælger ikke bare en papkasse med en robot. Vi sælger løsninger, og vi graver kabler ned i kundens have, installerer en lader og programmerer robotten, og så passer den ellers sig selv og sørger for at græsplænen er flot, fortæller Ove Riisberg.
Ove Riisberg, indehaver af Bjerringbro Plæneklipper ServiceVi sælger ikke bare en papkasse med en robot. Vi sælger løsninger, og vi graver kabler ned i kundens have, installerer en lader og programmerer robotten, og så passer den ellers sig selv og sørger for at græsplænen er flot.
Og lige nu kort før påske og tid for start på græsslånings-sæsonen er der i år fyldt ekstra godt op på lageret. Corona'en har forsinket leverancerne og lavet rod i flow'et af nye varers ankomst til butikken. Dertil kommer så den sædvanlige forårstravlhed på værkstedet.
Travlhed forude
Ove Riisbjerg har drevet butikken siden 1987, og trods mange år i Jylland afslører dialekten hans opvækst på Sjælland. Som ung rejste han fra barndomshjemmet i Ringsted for at blive uddannet maskinarbejder på Grundfos. Siden blev han ansat hos ØK og sejlede i fast rutefart mellem Gøteborg og Tokyo i tre år. Da han mødte sin kone, gik han i land, og parret slog sig ned i Bjerringbro.
- Sammen med min kammerat Keld Nielsen købte jeg butikken, dengang solgte og servicerede vi kun plæneklippere. Siden udvidede vi med både forskellige maskiner og servicering af disse, og da han gik på pension, overtog jeg hans del. De seneste fire år har Jonas været ansat her, og planen er han på sigt skal overtage butikken, og så vil jeg gerne fortsatte med at arbejde her, hvis ellers Jonas gider have mig, siger Ove Riisberg med et skævt smil.
Ove Riisberg fylder 66 år i maj, og foruden ham og værkfører Jonas Jakobsen, som er uddannet EUX-automekaniker, er der en medarbejder på fuld tid samt to pensionister, som arbejder på halv tid. Flere gange har firmaet forsøgt at ansætte en lærling, men ligesom i andre håndværksfag er det en svær opgave at skaffe unge mennesker.
Lige nu er der brug for en ekstra person, for travlheden venter forude, og der er ingen ferie de næste tre måneder. For at kunne følge med har butikken også åbent om lørdagen i april, maj og juni.
Vinterrabat
På et år laver firmaet mellem 400 og 500 eftersyn på robotter, plæneklippere og havetraktorer tilsammen. Mandagen efter den første gode forårsweekend er der altid meget travlt i butikken, hvor folk kommer med plæneklipperen, som de forgæves har brugt en del af weekenden på at starte.
Typisk skyldes det, at brændstoffet er for gammelt, eller at luftfilteret er stoppet til. Og det sker også, at en kniv er bøjet efter sammenstød med for eksempel en trærod.
- Gennem de seneste år har vi forsøgt at vænne kunderne til, at de kan få repareret og renset plæneklipperen i vinterhalvåret. Vi kører gerne ud og henter maskinen, gør den klar til sæsonen og afleverer den igen, og i vinterhalvåret giver vi faktisk rabat på dette arbejde. Mange mennesker tror, at de blot kan starte maskinen, når den er stået i skuret hele vinteren, men sådan er det altså ikke, siger Ove Riisberg.