Annonce
Rundt om Viborg

Sådan bliver vejadgangen til nyt boligområde

På kortet er det markeret med rødt, hvor det nye boligområde skal ligge. Kort: Viborg Kommune
Byrådets tekniske udvalg har valgt mellem tre forskellige forslag til, hvordan et nyt boligområde i Rødding skal tilsluttes til Korsbakken.

Rødding: En privatmand har planer om at udstykke et større boligområde ved Korsbakken i Rødding med plads til cirka 45 boliger. Inden Viborg Kommune udarbejder en lokalplan for området har byrådets tekniske udvalg taget stilling til, hvordan vejadgangen til det nye boligområde skal være.

Udvalget valgte mellem tre forskellige løsninger, og valget faldt på, at der skal laves en venstresvingsbane og en krydsningshelle på Korsbakken ved den nye vej ind til boligområdet. For at få plads til helleanlæg og svingbane skal vejen gøres bredere på det pågældende sted.

Et andet forslag gik ud på at flytte Korsbakken på en strækning på 1,3 kilometer og anlægge en ny rundkørsel. Dette forslag har kommunens trafikplan lagt op til, men det bliver altså ikke realiseret. En tredje løsning, som også blev fravalgt, gik ud på at lave en krydsningshelle ved adgangen til det nye boligområde kombineret med en såkaldt byports-forsætning ved indkørsel til Rødding fra Vammen-siden.

Annonce
Markeret med gråt er det vist, hvordan Korsbakken skal udvides, så der bliver plads til svingbane og helleanlæg. Det er denne løsning, som teknisk udvalg har valgt. Kort: Viborg Kommune

Stor prisforskel

Der er stor forskel på, hvad de forskellige løsninger vil koste. Flytningen af vejstrækningen og etablering af en rundkørsel ville koste seks millioner kroner. Den løsning, der blev valgt, koster 1,1 millioner kroner, mens den tredje mulighed med en krydsningshelle ville kunne etableres for 425.000 kroner.

- Vi synes, at vi har valgt en god mellemløsning. Det billigste projekt var for skrabet i forhold til trafiksikkerheden. Der står i trafikplanen fra Tjele Kommunes tid, at der skal laves en omfartsvej, men vi vurderer, at det her er den bedste måde at gøre det. Løsningen sikrer vejadgang og fremkommelighed i svinget og er også til at overkomme økonomisk, siger Johannes Vesterby (V), der er formand for teknisk udvalg.

Når det i det hele taget er nødvendigt at ændre på trafikforholdene, så hænger det sammen med, at Korsbakken har et kurvet forløb, og at oversigtsforholdene ikke er optimale. Der passerer 1200 køretøjer i døgnet, og en del af dem kører for hurtigt. Gennemsnitshastigheden er 53,8 kilometer i timen.

Viborg Kommune har en politik om, at grund-udstykkeren skal betale for vejadgangen, men Viborg Kommune vil dog betale for den del af projektet, der omfatter den resterende sideudvidelse af Korsbakken, fortæller Johannes Vesterby.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Viborg

Julekoncert trak mange til Skakbrættet

Annonce