Annonce
Danmark

Skatteminister om elbil-kommissionen: Er det for dyrt at lade bilisterne betale for klimaet?

Skatteminister Morten Bødskov (S). Foto: Søren Bidstrup/Ritzau Scanpix
Skatteminister Morten Bødskov lægger en dæmper på ambitionerne om at lade elbilerne overtage Danmark i 2030. Der skal jo også være muligt at leve et liv uden for de store byer, siger han til avisen Danmarks Kasper Løvkvist.
Annonce

Elbiler: Mandag kom regeringens bilkommission med sine anbefalinger til, hvordan bilismen giver sit bidrag til klimamålet om at reducere udslip af drivhusgasser med 70 procent i 2030.

Fire modeller har kommissionen skitseret: To der nærmest er gratis for den almindelige benzin- og dieselbilist. Og to, der kommer til at koste en benzin- eller dieselbilist 2300 eller 5900 kroner om året.

Kommissionen har allerede taget brodden af den mest ambitiøse og dyreste model, der vil give en million elbiler i 2030. Den anser modellen for urealistisk på grund af omkostningerne, og anbefaler modellen med trekvart millioner elbiler. De to små modeller giver til gengæld så lille en effekt på klimaet, at kommissionen ikke synes, de er at beskæftige sig med.

Det synes regeringen til gengæld. For at finansiere de store modeller, foreslår kommissionen nemlig at indføre en generel vejafgift på 1000 kroner om året for alle bilister og en eller to kroner mere på benzinprisen.

- Det er noget, kommssionen foreslår for at komme op på 750.000 eller en million elbiler. Men det er ikke sikkert, vi skal derop, så derfor kan det være, at vi slet ikke får behov for at diskutere det, siger skatteminister Morten Bødskov til avisen Danmark.

Annonce

Sænk ambitionsniveauet

Det er Morten Bødskov, der skal gennemføre forhandlingerne om en omlægning af bilafgifterne.

November 2019 sagde hans statsminister Mette Frederiksen til avisen Danmark, at hun er rød, før hun er grøn, og at diskussionen om elbiler kontra benzin- og dieselbiler er et godt eksempel på det:

"At man ikke kan nøjes med at kun at kigge på klima, men også bliver nødt til at se på, at vi også vil have et Danmark, hvor både mor og far går på arbejde - lige meget om de bor i Aarhus eller i Bælum i Nordjylland."

- Jeg er 100 procent enig med min statsminister, siger Morten Bødskov.


- Regeringen har to synspunkter her: Der skal være råd til velfærd og livet skal kunne leves uden for de store byer. Eller rettere sagt tre ting: Vi skal også have en grønnere bilpark.

Morten Bødskov (S), skatteminister


- Regeringen har to synspunkter her: Der skal være råd til velfærd og livet skal kunne leves uden for de store byer. Eller rettere sagt tre ting: Vi skal også have en grønnere bilpark. Enten kan man lade statskassen betale for det, eller også må bilejerne betale.

En lange række partier har allerede sagt, at statskassen godt må betale - at staten skal bruge af råderummet for at finansiere den grønne omstilling fra benzin- og dieselbiler til elbiler.

- Det er ikke Socialdemokratiets udgangspunkt. Når man tager fra råderummet, tager man fra velfærden - sundhed, uddannelse, børnepasning.

- Hvis I ikke vil bruge af råderummet til en grønnere bilpark, er det så bilejerne, som skal betale?

- Eller man kan lave en model, som har et realistisk ambitionsniveau. Det er alternativet, som jeg ser det, siger Morten Bødskov til avisen Danmark ved mødebordet i sit ministerkontor på Københavns Havn.

Annonce

For dyr en vej

Da kommisionsformand Anders Eldrup fremlagde sine fire modeller for et nyt afgiftssystem på et pressemøde i DGI-byen i København, sad Morten Bødskov og fulgte sporadisk med på kontoret. Han har fulgt kommissionens arbejde tæt i sin ministertid, så for ham var det ikke nyheder, der blev serveret på pressemødet.

På pressemødet stod en ting tindrende klart: Enten bliver omlægning af bilafgifter en dyr fornøjelse for mennesker uden for de store byer, som har langt til bussen og endnu længere til en ladestander, eller også kommer privatbilismen ikke til at give noget videre til klimamålet om 70 procents reduktion af udledning af drivhusgasser.

- Hvem bliver det dyrt for, når man spørger dig: Bilisterne eller klimaet?

- For Socialdemokratiet er det centalt at sørge for, at livet stadig kan leves, der hvor jeg selv kommer fra i Midt- og Vestjylland (Morten Bødskov er vokset op i Karup, red.). Og at der stadig er råd til velfærd.

- Selv om vi er et relativt lille land er sammenhængskraften helt afgørende - det er langt hen ad vejen det, vi bygger vores succes på som land, og Socialdemokratiets væsentligste kamp har været at skabe lige muligheder i alle dele af landet, og her spiller bilen en helt afgørende rolle. Bilen er fyldt op med børn, der skal til sport og kampe i weekenden, familien skal besøges rundt omkring i landet. Det med at sikre et liv på landet er for Socialdemokratiet helt afgørende.

- Hører jeg dig sige, at det med klimaet godt kan vente lidt i denne sammenhæng?

- Det vil jeg ikke sige. Vores mål er at finde bidrag til at nå vores klimamål, men det er klart vi skal tænke over, om det er for dyr en vej at gå - om der er andre steder end bilerne, hvor vi kan få mere for pengene.

Annonce

Beskedent klimabidrag

Man behøver ikke at læse mellem linjerne for at konstatere, at i regeringens optik er det ikke på bilafgifterne, at den store kamp skal kæmpes for at levere klimamålet i 2030.

- Vi skal nå vores mål, og her spiller bilparken da en rolle, siger Morten Bødskov.

- Men en noget beskeden rolle, lyder det til?

- Nu skal vi se, hvad vi kan gøre for at fremme salget af elbiler, og hvad vi får ud af det. Selv i kommissionens store model, som den selv lægger afstand til, er bidraget til CO2 beskedent. Men det er dog et bidrag.

- Kan vi uddrage, at klimaministeren ikke skal satse på den store hjælp fra skatteministeren for at nå klimamålet?

- Vi har et fantastisk samarbejde, fordi vi er én regering og helt enige om, at vi skal nå målsætningen, men at det bliver på en måde, så vi kan fortsætte udbygningen af velfærdssamfundet, og at livet skal være til at leve. Det er den moderne måde at gå til den på. Vi har et - om man vil - ambitiøst grønt mål, og så prøver vi at se, hvordan vi når det. Der kommer masser af andre diskussioner om landbruget, industrien, den øvrige transport og andre spørgsmål.

Fire modeller til flere elbier

Kommissionen for grøn omstilling af personbiler har præsenteret fire modeller, hvor der er skruet på afgifterne elbiler og konventionelle biler frem mod 2030:

  1. En halv million elbiler: Det er blot 100.000 flere, end man alligevel forventer i 2030. Afgifterne for en konventionel bil vil stige med 400 kroner om året. En gennemsnitlig ejer af en elbil vil spare 2000 kroner årligt. CO2-reduktionen vil være på 200.000 ton i 2030.
  2. 600.000 elbiler: Afgifterne for en konventionel bil vil stige med 400 kroner om året. En gennemsnitlig ejer af en elbil vil spare 2300 kroner årligt. CO2-reduktionen vil være på 300.000 ton i 2030.
  3. 750.000 elbiler: Afgifter på konventionelle biler vil stige med 2300 kroner, mens ejere af elbiler vil få en afgiftsrabat på 2000 kroner. Det kan blandt andet være igennem en forhøjelse af brændstofafgiften på én krone per liter. CO2-reduktionen vil være på 900.000 ton i 2030.
  4. En million elbiler: Modellen finansieres primært gennem stigninger i registreringsafgiften på benzin- og dieselbiler. Det betyder, at det årligt vil blive 5900 kroner dyrere at være ejer af en konventionel bil, mens ejere af elbiler vil spare 1500 kroner. CO2-reduktionen vil være på 1,5 millioner ton i 2030.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Sport

VFF sætter sig tungt på førstepladsen - slår Silkeborg i topopgør

CORONAVIRUS

Live: Nye rejsevejledninger - rejser til Tyskland og Cypern frarådes

Annonce