Annonce
Erhverv

Små producenter får forbrugerne tilbage til dér, hvor maden kommer fra

Fødevarerevolutionen “Ny Nordisk” har fået kæmpe betydning for den lokale produktion. Vi vil have 'smagen af en egn', der i flere områder udvikler sig som de franske “terroirs”, som vi alle kender som Bourgogne, Champagne og Bordeaux, og som måske bliver til ”Thy, Samsø og Bornholm", siger Jakob Lave, udviklingschef, Seges. Pressefoto
Takeaway og convenience-kulturen trækker forbrugerne i én retning, mens mindre niche-virksomheder har fat i den anden ende af tovet. De er vigtige, fordi de bringer innovation til hele sektoren og minimerer afstanden fra jord til bord, forklarer udviklingschef ved landbrugets viden- og innovationscenter.
Annonce

DANMARK: To stærke fødevaretrends er oppe - og tegner to veje - i tiden.

Den ene er take away og bekvemmelighedsbølgen. Det skal være nemt at få et måltid på bordet i familierne.

Alle har travlt, og derfor køber vi ind for at gøre arbejdet i køkkenet så let som muligt. Samtidig søger forbrugerne mod, at maden skal være funktionel, så den kan noget særligt i forhold til for eksempel muskler, vægt og sundhed eller at blive spist på farten.

- Det er samtidig en tendens, som risikerer at flytte os længere væk derfra, hvor maden kommer fra, siger Jakob Lave, udviklingschef i Seges, landbrugets innovations- og videncenter, og tilføjer, at selv i de måltidskasser, som mange danske familier modtager, er alle grøntsager skyllet og rengjort, mens nødderne pillet, så de er lige til at hælde i salaten.

Den anden trend er, at forbrugerne vil det lokale.

- Det er sundt, det støtter op om lokalområdet, og som forbrugere samtidig oplever som bæredygtige og klimavenlige valg, forklarer Jakob Lave og fortsætter:

- Fødevarerevolutionen “Ny Nordisk” har fået kæmpe betydning for den lokale produktion. Vi vil have 'smagen af en egn', der i flere områder udvikler sig som de franske “terroirs”, som vi alle kender som Bourgogne, Champagne og Bordeaux, og som måske bliver til ”Thy, Samsø og Bornholm”.

Annonce

Ny landbrugs-business

Der er omtrent 9000 heltidslandbrug i Danmark med alt fra én til 50 ansatte. Og de bliver kun større og færre.

Samtidig er der omkring 30.000 deltidslandbrug herhjemme, og her ser udviklingschefen hos Seges en større differentiering mellem landbrugene:

- Nogle afvikles, og andre forbliver klassiske landbrug, men vi ser også flere, der kaster sig ud i New bizz - nye forretningsområder - og som ligner det, vi normalt ser i startup-verdenen. Der er store udviklingsmuligheder her, fordi vi handler mere og mere online. Her har vi tid til at studere beskrivelser hjemme i sofaen frem for i et hektisk supermarked mandag eftermiddag, vurderer Jakob Lave.


Vi står med en stor udfordring i erhvervet, hvis vi ender uden kendskab til, hvor vores mad kommer fra – og dermed som madanalfabeter.

Jakob Lave, udviklingschef, Seges


Netop nethandel og sociale medier betyder, at nicheproducenterne kan komme bredt ud i forhold til dengang, hvor salget alene foregik ved stalddøren eller en bod ved vejen.

Annonce

Fra lille fisk til stor haj

- Vi ser et stigende behov for rådgivning for små producenter, der går sammen i netværk og i online-portaler. Det er de mange små fisk, der kan blive til en kæmpestor haj og være leverandør til de danske tallerkner. EU kommer givetvis til at understøtte den bevægelse med stort fokus på at redde verden gennem mere lokal produktion og bæredygtighed, fortæller Jakob Lave.

Han tilføjer, at nye forretningsmodeller vokser frem, hvor forbrugerne bliver medejere og køber ind på forhånd uden at vide, om det er gulerødderne eller kålen, der bliver god i år. Det er tættere på naturen og fjernt fra supermarkedet, hvor alt er tilgængeligt året rundt.

Ifølge Jakob Lave spiller de små producenter en vigtig rolle for hele landbrugssektoren på længere sigt. De er med innovation og nye tilgange med til at gøre afstanden mellem jord og bord mindre:

- Vi står med en stor udfordring i erhvervet, hvis vi ender uden kendskab til, hvor vores mad kommer fra – og dermed som madanalfabeter.

Om Seges

Seges er landbrugets innovations- og videnscenter og driver blandt andet tænketanken Future Farming, der er optaget af, hvad landbruget skal leve af i 2030.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Viborg HK For abonnenter

VHK sitrer og spirer - erfaren cheftræner kan skimte sølvtøj og Champions League i de kommende sæsoner

Viborg HK

Kontinuitet på trænerbænken - Viborg HK forlænger med cheftræneren frem til 2024

Annonce