Annonce
Viborg

Stor analyse: Handlen i Viborgs bymidte falder - men vokser markant i resten af byen

Der er færre butikker i bymidten, men der er fortsat håb for et stærkt handelsliv i bymidten. Arkivfoto: Morten Dueholm
Tendensen er klar og måske indlysende for mange. Hen over de seneste år er der blevet længere mellem forretningerne i Viborgs midtby, mens den øvrige del af byen er beriget med flere forretninger. Men bymidten kan stadig stå stærkt i fremtiden, lyder det i analysen.
Annonce

Viborg: ICP - Institut for Center-Planlægning - er for nylig kommet med en mere end 100 sider lang analyse af Viborg Kommunes detailhandel.

Det er den første analyse af sin slags siden 2008, og dermed giver den et unikt indblik i, hvordan den lokale udvikling har været inden for handelslivet over de seneste 12 år - og den giver samtidig bud på, hvordan fremtiden ser ud.

Avisen har kigget tallene igennem, og i det følgende vil vi forsøge at pinde de vigtigste hovedpunkter ud og gøre analysen overskuelig for læserne.

I hovedtræk kan det nævnes, at antallet af butikker - både dagligvarekæder og detailbutikker - i Viborg midtby er faldet med 29 procent i perioden fra 2008 til 2020. I 2008 var der 185 butikker. I dag er der 132.

Selvom antallet af butikker er faldet med 29 procent, så er omsætningen "kun" faldet med 16 procent. Reelt set er omsætningen dog faldet med mere, hvis man tager højde for inflationen.

Mens antallet af butikker i Viborgs midtby svinder ind, så er antallet i Viborgs øvrige by vokset fra 94 til 102 (+9 procent) - og her regnes pladskrævende butikker som bilforhandlere og byggemarkeder ikke med. I samme område er der kommet 50 procent mere butiksareal over de sidste 12 år, og omsætningen er også øget med 34 procent - igen skal inflation regnes med.

Annonce

Færre butikker i kommunen

Ud over Viborg by, der tegner sig for 62 procent af kommunens butikker, bliver Viborg Kommune i rapporten opdelt i yderligere fem områder. Her er antallet af butikker faldet tre steder, et er uændret, og et enkelt område har fået flere butikker.

I Viborg Sydøst - blandt andet Bjerringbro og Rødkærsbro - er antallet af butikker faldet fra 69 til 50. Et fald på 28 procent.

I Viborg Vest - blandt andet Løgstrup og Stoholm med det tidligere Fjends - fra 39 til 28. Et fald på 28 procent.

I Viborg Øst - blandt andet Ørum og Hammershøj - fra 20 til 19. Et fald på 5 procent.

I Viborg Nord - blandt andet Skals og Møldrup - er der status quo med 19 butikker, hvor der på 12 år er kommet én dagligvarebutik mindre og én specialbutik mere.

Det eneste oplandsområde med fremgang er Viborg Sydvest - blandt andet Frederiks og Karup - der går fra 21 til 26 butikker. En stigning på 19 procent. Også her er det flere specialbutikker, der trækker op.

Helt generelt er der kommet færre dagligvarebutikker, mens dem, som allerede var der eller er kommet til, i gennemsnit er blevet større. Selvom der er 13 procent færre dagligvarebutikker, er det samlede areal med rugbrød, konserves, sodavand og så videre vokset med fire procent.

Helt generelt for Viborg Kommune angives det, at det samlede antal butikker - både dagligvare- og detailbutikker - er gået fra 447 til 376. Men trods 16 procent færre butikker er der kommet 11 procent større butiksareal samlet set. Blandt andet fordi mange butikker er flyttet fra Viborgs midtby til byens øvrige område.

Den totale omsætning er gået fra 4.601 millioner til 4.877 millioner kroner om året, men hvis man modregner inflationen i perioden, er omsætningen reelt set faldende.


Viborg bymidte vil fortsat være et af de største udbudspunkter i regionen med et bredt og dybt udbud af udvalgsvarer, men den fysiske detailhandel forventes også at blive udfordret i selv de største koncentrationer.

Konklusion i ICP's detailhandelsanalyse


Annonce

Omsætningen tæt på ens

Men hvordan ser det ud for Viborgs detailhandel i midtbyen til sammenligning med andre kommuner?

I forhold til sammenlignelige nabokommuner er Viborgs midtby på niveau med Holstebro, når man ser på detailbutikker. Cirka 100 butikker inden for eksempelvis tøjbutikker, optikere og isenkræmmere er placeret i midtbyen, og det matcher altså niveauet hos naboen mod vest.

I Silkeborgs og Randers’ bymidte er der cirka 20 procent flere detailhandelbutikker, mens Skive og Hobro naturligt nok ligger et solidt stykke under – ligesom Herning bymidte er 35 procent under Viborg i antal.

I Herning er antallet af butikker faktisk større i det såkaldte "aflastningsområde" uden for bymidten. Et område, der kan sammenlignes med Viborg Storcenter i vestbyen – her er det bare ikke et overdækket center, netop for at undgå situationen med en udsultet bymidte i Herning.

Selvom der er forskel på antallet af butikker i Viborg, Silkeborg, Randers og Hernings bymidte, så er omsætningen faktisk tæt på den samme. Detailhandelbutikkerne i Viborg omsatte i 2019 for 726 millioner kroner, og det er få millioner kroner, der adskiller midtbyernes omsætning.

En af grundende hertil kan være, at Randers og Silkeborg trods flere butikker er tættere på Aarhus, mens Herning med færre butikker er længere fra Jyllands største by.

Annonce

Konklusioner

En af de vigtigste grunde til at se bagud er, at man kan få et grundlag for at spå om fremtiden.

Men som ICP selv skriver i indledningen af analysen, er situationen med corona bare med til at gøre alting endnu mere usikkert.

- På lidt længere sigt er det vanskeligt at forudsige, hvordan forbrugernes adfærd vil ændre sig. Vil der fortsat være fokus på at handle mere lokalt? Vil handel på nettet accelerere til et højere niveau? Hvordan vil vore byers indretning blive påvirket? Hvad kan vi lære af hele krisen?

- Der er endnu flere spørgsmål og mange, hvor vi kun kan gætte på svaret. Det er derfor valgt i denne rapports vurderinger af fremtiden at fokusere på, at bylivet vil fortsætte, som vi har kendt det hidtil, vel vidende at det nok ikke vil være helt korrekt.

Det er både geografiske forhold, e-handel og ikke mindst butikkernes og kommunens indsats, der påvirker fremtiden, lyder det fra ICP.

- ICP har vurderet, at det frem mod 2032 vil være realistisk, at 30 procent af det samlede forbrug af udvalgsvarer vil blive købt gennem e-handelskanaler, mens op mod seks procent af den samlede dagligvarehandel vil gå gennem e-handelskanaler. Det vil betyde, at konkurrencesituationen bliver yderligere skærpet mellem bymidter, aflastningsområder og de fysiske butikker og vil få væsentlig betydning for detailhandelsstrukturen. Ligeledes vil det få betydning for, hvor mange butikker der markedsmæssigt er plads til i fremtiden, står det i analysens konklusion, der fortsætter:

- Såfremt der ikke gøres noget aktivt og ekstraordinært i de enkelte bymidter, vil man 10-12 år frem i tiden opleve, at der mange steder ikke længere kan siges at være en udvalgsvareforsyning, der nogenlunde dækker de fleste husholdningers grundlæggende behov.

- Viborg bymidte vil fortsat være et af de største udbudspunkter i regionen med et bredt og dybt udbud af udvalgsvarer, men den fysiske detailhandel forventes også at blive udfordret i selv de største koncentrationer.

- Fremtidens detailhandelsomsætning vil også i Viborg og Bjerringbro blive presset af en øget e-handel, hvilket betyder, at butikkerne skal yde noget ekstra for at sikre, at kunderne handler i de fysiske butikker. De fysiske butikker skal fremhæve deres fordele så som for eksempel at få varen med det samme og ikke mindst den personlig kontakt og service. Det er derfor vigtigt, at butikkerne arbejder på, at det er en oplevelse at besøge den fysiske butik.

- Kravet om øgede oplevelser i butikkerne vil også betyde en øget planlægningsmæssig udfordring. Nogle butikker vil kræve større arealer for at kunne give den rette oplevelse, da de for eksempel både vil fungere som detailhandelsbutik, café, mødested og værksted.

- Forbrugerne forventes også i fremtiden at være villige til at køre langt for det rigtige udbud af varer og oplevelser. Det forventes, at udvalgsvarebutikkerne i fremtiden yderligere vil blive koncentreret i få store udbudspunkter. Ikke mindst den øgede e-handel forventes at skubbe yderligere på denne koncentrationsproces.

- Et stort udbud af butikker kombineret med kundeorienterede servicefunktioner i et spændende bymiljø gør, at en bymidte fortsat har mulighed for at være et attraktivt indkøbssted og mødested.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Coronavirus

Live: Professor opfordrer til at droppe daglige coronatal

Sport For abonnenter

Viborg FF skiftede stil med succes - bolden skulle oftere direkte op til "holdets Hulk"

Annonce